Gå til innhold

Hvor mange høner "bør" man ha pr hane? og hvor stor plass er "bra"?


Tessa

Anbefalte innlegg

avem

Jeg har hørt at man kan ha 5 høner uten en hane. Hanen er jo der for å holde orden på hønene. Ordne opp når de er uenige og at alle følger rang. :D


Til flere høner du har uten en hane til mer kranling og hakking kan det bli.


 


Vårt hønsehus er på 3 km2 , til våre 4 høner og 2 kyllinger. Men hønene er ute hele året hos oss. Skal de være inne hele vinteren må de ha litt større plass syns jeg. :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. jeg har lest 3-5 høner pr kvm. Men nå har jeg aldri hatt høns om vinteren før, så jeg er derfor usikker på hvordan det blir i praksis. Jeg komme uansett ikke til å gå for mer enn 3 stk pr kvm. antagelig blir det vesentlig mindre. Men jeg har jo lyst på så mye, så da må man planlegge litt og fundere.


 


Men jeg vil at de skal ha godt med plass,- det synes jeg er viktig.


 


Dessverre ligger vinter-hønsehuset vårt sånn til at det ikke er praktisk  gjennomførbart med skikkelig ute-liv om vinteren. Men jeg kommer til å få til en liten inhegning på ca 6 kvm med uteplass tror jeg. 


Gleder meg til våren allerede,- med masse masse plass! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha så mange høner man vil uten hane. Jeg personlig syntes det holder med 8-9 høner til en hane, da klarer han hvertfall å holde oversikten! Det er viktig at hønene har litt å finne på gjennom vinteren, mange vagler, brødskalker, frø etc er gode aktiviteter for hønene, dette hjelper til så de ikke kjeder seg, og dermed begynner de heller ikke spise egg, og hakke/være slemme mot hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, min lille erfaring er at det er fin å ha hane. Vi har pr i dag 3 stk i en blandet flokk. Det kommer snart en til,-( som jeg bare må ha fordi han er samme rase som ett par av hønsene mine, og jeg håper på kyllinger til våren). 


Så mitt spørsmål blir egentlig andre veien,- hvor mange høns bør jeg ha for å holde god balanse mellom høner og haner? 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 per syntes jeg er passe i grunn! Min mening hvertfall!

Så fint at du svarte akkurat det ! ;)) det passer meg perfekt, i så fall. 

Jeg har mine ( snart ) fire haner, og planen er å gå vinteren i møte med rundt 24 høner  i tillegg, i hønsehuset. Da får jeg på den ene siden ha de hønene og rasene jeg pr i dag har lyst på, og antagelig har jeg nok høner til alle hanene, samtidig. Riktignok er det noen unghøner her og, men de vokser jo til.  På den annen side så har jeg plass nok til at de skal ha det fint i vinter, tror jeg, med ca 14 kvm inne i hønsehuset.

Høres ikke så galt ut det, vel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...