Gå til innhold

om dyrevelferd og produksjon


Fuglemakeren

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt inspirert av diskussjonen om høner som produserer mye egg bare gjør det hvis de mår bra. Fant en statsmelding fra Landbruksdepartementet (nr 12 Om dyrehold og dyrevelferd) der jeg sakset følgende:

"Høy produksjon ble tidligere antatt å være en god indikator på dyrs trivsel. At kua melket mye eller at sølvrevens pels var blank, ble tatt til inntekt for at dyrets velferd var god. Forskerne er likevel blitt mer varsomme med å trekke slike konklusjoner. Det er riktignok ingen tvil om at opphørt eller forsinket vekst, redusert ytelse og ikke minst dårlig reproduksjon kan være sikre tegn på nedsatt velferd. Forhold som mangelfull ernæring, fysisk 

sjukdom og vedvarende stress kan helt klart gå ut over produksjonsevne og fruktbarhet. Som nevnt foreligger det også flere undersøkelser som påviser en sammenheng mellom røkterens oppførsel mot dyrene og dyrenes produksjon. Det blir imidlertid for enkelt å snu konklusjonen og hevde at høy produksjon er ensbetydende med at dyrene har det godt. Dette henger bl.a. sammen med at husdyr gjennom lang tid er blitt avlet med tanke på produksjonsegenskaper og at egenskaper som har vært gjenstand for sterk seleksjon ikke er så følsomme for variasjoner i velferdsnivået. I mange lærebøker om dyrevelferd er derfor ikke produksjonsnivå inkludert blant velferdsparametrene."

Du kan lese mer her: www.regjeringen.no under Dokumenter-Stortingsmeldinger. Veldig intressant lesing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg fant også at det er lovpålagt at produksjonsfjærfe ska ha natt :

"Den nye forskriften inneholder krav om at lysprogrammer skal følge en døgnrytme og inneholde en uavbrutt mørkeperiode (natt) på åtte timer. Belysningen skal være slik at dyrene kan se hverandre tydelig, men er i praksis  svak, langt svakere enn i husdyrrom generelt. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hva med høner som bor nord for polarsirkelen da? Skal de ha blendingsgardiner forann vinduene om sommeren???

Håper ingen lar seg provosere av innlegget, det var bare en vill tanke som datt inn i hodet mitt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel som med høns som med all annen tropefugl vi holder. de skal ha sine minimum 8 timer natt , ikke glem at selv om vi har holdt de i fangenskap og domestisert de i tusenvis av år , så løp de opprinnelig rundt i jungler i asia, og der er det  som oftes 12 timer lys og 12 timer mørke...merker stor forskjell på mine papegøyer hvis de ikke får lang nok natt, da øker stressnivået....... så la fuglene få hvile ut i mørket er mitt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...