Gå til innhold

Ærfugl


ville

Anbefalte innlegg

Jeg har en eiendom langt fa** ute i havgapet, ikke langt fra Vega, som en del forhåpentlig forbinder med fuglevær.

Nå er det en her på forumet som skal selge ærfugl. Tanken slo meg at det bør da være mulig å drette opp ærfugl med tanke på denne fugleværet?

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Nå består Norge av mere enn østlandsområdet Kristian.  ;D

Ærfuglen er totalfredet i resten av landet.  :)

Ja, mulig det finnes en verden utenfor Østlandet, har sett det på tv...  :D

Ettersom jeg har forstått så er det ikke på langt nær så tett bestand av Ærfugl andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoppendene er en domestistert art(de vi har i Norge), derfor blir et oppdrett av de på samme vis som foreks. kvit norsk gås.

Ærfuglen er ikke en truet art, selv om de har vært i tilbakegang i store deler av Norge, er vel derfro ikke noe fare for at de ikke skal overleve som art.

Utdrag fra viltloven:

Alt vilt med egg, reir og bo er som utgangspunkt fredet. Dette innebærer at det er forbudt å fange, jage, drepe, eller skade fredet vilt med mindre loven åpner for dette. Ved enhver virksomhet skal det tas hensyn til viltet og dets egg, reir og bo, slik at det ikke påføres unødig lidelse og skade.

  • § 1-4. Om oppdrett av vilt

           Det er forbudt å oppdrette vilt med mindre annet følger av bestemmelsene i denne forskrift, annen lov eller vedtak med hjemmel i slik lov.

           Det er ikke tillatt å holde vilt i innhegnet område hvor formålet er trening av jakthunder.

           Oppdrett av vilt hvor formålet er utsetting for å bevare og styrke bestander av sårbare og direkte truede arter kan tillates. Slik tillatelse kan gis etter skriftlig søknad til Direktoratet for naturforvaltning. 


  • § 2-1. Oppdrett uten særskilt tillatelse - utsetting

    Følgende arter kan oppdrettes i innhegnet område uten særskilt tillatelse fra viltmyndighetene: orrfugl, storfugl, lirype, fjellrype, jerpe, fasan, rapphøne, vaktel samt stokkand, grågås og hare.

           Melding om slikt oppdrett må gis til kommunen, Statens dyrehelsetilsyn ved distriktsveterinæren og fylkesmannen senest innen 1 md. etter at oppdrettet er iverksatt.

           Det er et vilkår for slik produksjon at anlegg inkludert eventuelle bygninger er godkjent av kommunal planmyndighet

           Oppdrettet vilt av disse arter kan settes ut i naturen der arten finnes i viltlevende bestander, og når det på forhånd foreligger veterinær helseattest på de individer som skal settes ut. Kommunen skal straks underrettes om utsettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>  Det er forbudt å oppdrette vilt med mindre annet følger av bestemmelsene i denne forskrift, annen lov eller vedtak med hjemmel i slik lov.

Kan dette tolkes annetstedshen enn at jeg gjør noe ulovlig om jeg kjøper disse ærfuglene og holder dem i voliere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette tolkes annetstedshen enn at jeg gjør noe ulovlig om jeg kjøper disse ærfuglene og holder dem i voliere?

Hva forumets medlemmer gjør kan ikke jeg legge meg bort i. Jeg har referert til gjeldende bestemmelser, tolkingen av de kan selvsagt være forskjellig fra person til person.

Dersom man er usikker på gjeldende bestemmelser er Direktoratet for naturforvaltning rette instans å henvende seg til.

Her på Prydfugler.no er vi først og fremst opptatt av å diskutere og komme med info om oppdrett av ulike prydfugler.

Personlig mener jeg at uansett kan nå ikke dette være noen stor synd.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er usikker på gjeldende bestemmelser er Direktoratet for naturforvaltning rette instans å henvende seg til.

Ikke mattilsynet, asså?

Her på Prydfugler.no er vi først og fremst opptatt av å diskutere og komme med info om oppdrett av ulike prydfugler.

Er det forskjell på vilt som er født/klekt i fangenskap og de som er fanget inn?

Personlig mener jeg at uansett kan nå ikke dette være noen stor synd.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er usikker på gjeldende bestemmelser er Direktoratet for naturforvaltning rette instans å henvende seg til.

Ikke mattilsynet, asså?

Her på Prydfugler.no er vi først og fremst opptatt av å diskutere og komme med info om oppdrett av ulike prydfugler.

Er det forskjell på vilt som er født/klekt i fangenskap og de som er fanget inn?

Personlig mener jeg at uansett kan nå ikke dette være noen stor synd.  :)

Da unnskylder jeg meg med det, at du syntes det var greit! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet har med den veterinære delen av oppdrett/fuglehold. Direktoratet for naturforvaltning er de rette med tanke på spørsmål/henvendelser omkring tillatelser for oppdrett/anskaffelse av ville arter.

Min mening er at innfanging av ville arter(friske) er en uting. De vil ha mye større problemer med å takle en tilværelse i voliere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at innfanging av ville arter(friske) er en uting. De vil ha mye større problemer med å takle en tilværelse i voliere.

Det er jo logisk (men noen må jo ha vært først! :))

Tenkte mest på om det var forskjell juridisk. Er det "vilt" når jeg kjøper dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ærfugl hjelper du lettest ved å holde Minkbestanden nede og Mink er det mye av på Vega.

Havørn og Oter er det ikke så mye og gjøre ved da de er totalfredet, og det er sjelden Oter tar Ærfugl, men noen Otere har spesialisert seg på dette.

Du kan også gjøre som de gjorde før i tida, hvis dette er privat grunn eller du får tillattelse, det er og bygge hus med minst 2 stk åpninger, tørke tang om våren og legge inn.

2 åpninger i huset ( minst ) fordi da har fuglen en eller flere rømningsveier hvis Mink eller Oter skulle komme inn.

Har selv i 2 år brukt 3 stk Minkfeller på en privat holme og tatt 3 stk Mink, dette så jeg resultatet av i fjor sommer, for første gang på nær flere tiår hadde villfugler klart og klekke ut egg og fostret opp unger.

Husk også at Kråka og Ravn kan være lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...