Gå til innhold

Kalk og haner? Hva gjør dere som har Debio-godkjente høns/gir økologisk for?


Solhøna

Anbefalte innlegg

Hva angår fòr, så mener jeg at nortura eller hva det nå heter er økologisk..

Hvorfor vil FK lage et eget fòr om de samtidig mener tuppen ER et økologisk fòr??

Så til kalk. Det er ikke skadelig for haner å spise eggefòr! Jeg har selv vært i kontakt med "fòransvarlig"på FK, og hun sa dette. Hanene vil drikke mere vann, og på den måten skille ut kalk ettersom de jo ikke legger egg :)

Resultatet er jo noe bløtere avføring...

Personlig gir jeg skjellsand i tillegg til tuppen og oppdrett2. Enten i egen beholder, eller jeg strør det ut i luftegården.(Og enkelte ganger får de sand rett i fòret også) Dette er "ekte" Skjellsand som jeg henter i fjæra. Kyllingene får skjellsand rett i maten. Liksom for å være sikker på at de får det i seg. Dette fungerer fint, og dødligheten hos meg er veldig lav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det er ikke lov å gi matrester hvis man skal drive økologisk.

Så sant alt maten de spiser er økologisk, og det er vansklig å tro at man gjør.

Viss det var meg du ymta til så driv ikkje eg økologisk. Det blei ramsa opp på grunnlag av mitt forrige innlegg og svar på det innlegget. Det er heilt sant at ein ikkje kan fore med matrester når ein driv økologisk. Ein har lov å gje 10% uøkologisk (føreløbig) men denne 10% er utnytta i det økologiske fôret. Så økologisk fôr frå FK iallefall er 90% økologisk.

Eg rekner med FK vil ha eit økologisk fôr som er godkjent av Debio, dersom Tuppen ikkje er gokjent. Og Tuppen er vel ikkje produsert for kommersielt bruk men er vel meir berekna på Hobbyhøns? Hadde vore interessant å visst kvifor Tuppen evt ikkje er godkjent? Eller har den Debio-merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...