Gå til innhold

Dag 22 og ingen kylling


Varja

Anbefalte innlegg

avem
Varja skrev (12 timer siden):

De er dag 22 i rugemaskinen og ingen tegn til klekking.

Har lyst på eggene og de er liv inne der.

Ser de rører på seg.

Men vil ikke ut virker de som. Hva skal eg gjøre? 

Tar i mot alt av tips og råd da eg er helt nybegynner🙈

Takk😊

Her var de ikle mye hjelp og få🙄 dag 23 ingen klekking men liv i egget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dårlig aktivitet her. Det er egentlig ikke så mye å gjøre om kyllingene ikke vil ut av egget. Du kan alltids åpne et egg og hjelpe de ut. De skal jo være fullt utviklet på dag 21-23. Hvorfor de ikke hakker seg ut selv er vanskelig å si, ofte kan det være brukt for mye fukt, sånn at kyllingen har blitt for stor inne i egget og greier ikke å bevege hodet for å hakke seg ut. Årsaken kan også være feil temperatur i maskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Takk for svar var 2 egg som var liv i. Men de døde når eg prøvde hjelpe de ut. Så ferdi ut viklet ut. Har nå prøvd på ny med en ny maskin. Lyste eggene i går og de var liv i 15 egg. De skal klekkes i dag/mårgen. Men ingen tegn eller bevegelse på egga ennå. Så har ikke trua. Temp 37,7 og 64 fukt. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

admin skrev (På 3/18/2022 den 18.00):

Beklager dårlig aktivitet her. Det er egentlig ikke så mye å gjøre om kyllingene ikke vil ut av egget. Du kan alltids åpne et egg og hjelpe de ut. De skal jo være fullt utviklet på dag 21-23. Hvorfor de ikke hakker seg ut selv er vanskelig å si, ofte kan det være brukt for mye fukt, sånn at kyllingen har blitt for stor inne i egget og greier ikke å bevege hodet for å hakke seg ut. Årsaken kan også være feil temperatur i maskina.

Ennå ikke sjedd noe med eggene. Hva skal eg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

admin skrev (23 minutter siden):

Egentlig er det bare å vente til eggene klekkes. Klekker de ikke kan det være feil med temperatur eller fukt. De kan godt klekke noen dager på overtid. nylagte egg klekker tidligere enn egg som har vært lagret en stund.

 

Ok tusen takk for svar😊 når kan man tenke at disse klekkes ikke?🤔  

Noen sier dag 23 andre har klekket frem en uke etter de skulle. 

Bør eg lyse de igjenn eller bare latt de ligge i fred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at om de ikke klekker når dag 25 har passert er sjansen for å få livskraftige og friske kyllinger veldig små. Da kan du åpne eggene og sjekke om det er liv i kyllingene, samt se om de er fullt utviklet, veldig store, eller små. Er det foreksempel brukt for mye fukt under rugingen vil kyllingene vokse for raskt, og dermed fylle egget sånn at de ikke greier å hakke seg ut når de skal. Det har ingen hensikt å lyse de når kyllingene er så store, da vil du uansett bare se en mørk masse inne i egget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

admin skrev (7 timer siden):

Jeg vil si at om de ikke klekker når dag 25 har passert er sjansen for å få livskraftige og friske kyllinger veldig små. Da kan du åpne eggene og sjekke om det er liv i kyllingene, samt se om de er fullt utviklet, veldig store, eller små. Er det foreksempel brukt for mye fukt under rugingen vil kyllingene vokse for raskt, og dermed fylle egget sånn at de ikke greier å hakke seg ut når de skal. Det har ingen hensikt å lyse de når kyllingene er så store, da vil du uansett bare se en mørk masse inne i egget.

Oki. Skal prøve åpne et egg i dag. Men hva om eg åpner og de er liv? De var de førregang men den døde før eg fikk den ut av egget.

Men siden de kan bli får store ved får mye fukt. Lønner de seg ruge uten vann frem til dag 18 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varja skrev (2 timer siden):

Oki. Skal prøve åpne et egg i dag. Men hva om eg åpner og de er liv? De var de førregang men den døde før eg fikk den ut av egget.

Men siden de kan bli får store ved får mye fukt. Lønner de seg ruge uten vann frem til dag 18 da?

De som skulle klekt får 3 dager siden

20220419_104724.jpg

20220419_104206.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina-maskin som ikke skulle vært lov til å selge. Den holder garantert ikke 37,7 grader når kyllingene ser sånn ut etter 23 -24 dager. Det er selvsagt fristende å kjøpe ei rugemaskin som ser fin ut på bilder, og samtidig er billig, men dette er dårlige greier.

Et kjapt søk på nettet ville fortalt at det blir advart mot kina-maskiner.

Vedlagt er en skjermdump fra søk på Google på produsenten av denne rugemaskinen HHD.

 

Skjermbilde 2022-04-19 kl. 20.12.54.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

admin skrev (5 minutter siden):

Kina-maskin som ikke skulle vært lov til å selge. Den holder garantert ikke 37,7 grader når kyllingene ser sånn ut etter 23 -24 dager. Det er selvsagt fristende å kjøpe ei rugemaskin som ser fin ut på bilder, og samtidig er billig, men dette er dårlige greier.

Et kjapt søk på nettet ville fortalt at det blir advart mot kina-maskiner.

Vedlagt er en skjermdump fra søk på Google på produsenten av denne rugemaskinen HHD.

 

Skjermbilde 2022-04-19 kl. 20.12.54.png

Typisk🙄🙄 hvilken maskin anbefaler du som ikke er AAAALT får dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må gjøre deg obs på at jeg selger rugemaskiner selv. Du må derfor gjøre dine egne valg med tanke på hvor og hvilken rugemaskin du ønsker å kjøpe.

Men jeg har lang erfaring med rugemaskiner. Jeg importerte selv et parti på over 100 rugemaskiner fra Kina for en del år siden, og var antakelig den første i Norge som begynte å selge de. Men jeg angret på kjøpet, det var veldig mange klager fra kunder på de. Det var også vanskelig å få sendt deler fra produsenten i Kina. Alt dette førte til at jeg stoppet alt samarbeid med produsenten. Nå importer og selger jeg kun rugemaskiner produsert i Europa. Det fra produsenter som stiller opp om jeg trenger deler eller support også.

Her er utvalget, med rugemaskiner i forskjellige størrelser. Men dette er rugemaskiner du kan stole på:

https://avem.no/butikk/rugemaskiner-og-deler/10-100-egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

admin skrev (16 minutter siden):

Jeg må gjøre deg obs på at jeg selger rugemaskiner selv. Du må derfor gjøre dine egne valg med tanke på hvor og hvilken rugemaskin du ønsker å kjøpe.

Men jeg har lang erfaring med rugemaskiner. Jeg importerte selv et parti på over 100 rugemaskiner fra Kina for en del år siden, og var antakelig den første i Norge som begynte å selge de. Men jeg angret på kjøpet, det var veldig mange klager fra kunder på de. Det var også vanskelig å få sendt deler fra produsenten i Kina. Alt dette førte til at jeg stoppet alt samarbeid med produsenten. Nå importer og selger jeg kun rugemaskiner produsert i Europa. Det fra produsenter som stiller opp om jeg trenger deler eller support også.

Her er utvalget, med rugemaskiner i forskjellige størrelser. Men dette er rugemaskiner du kan stole på:

https://avem.no/butikk/rugemaskiner-og-deler/10-100-egg

Ok. Tusen takk for tips og all hjelp. Ikke greit vere nybegynner 🙈da skal eg studere de. Et siste spm..har nå lyst de egga såm er att og de er liv i 5 av de. Har skrudd maskinen opp på 39 grader og den holder da ca 37 grader. Er de noe sjans for att disse kyllingene overlever og klekker etter hvert? Kan jo ikke bare skru av maskinen og kaste egga da de var liv i de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

admin skrev (4 minutter siden):

Det er verdt forsøket å prøve, men frykter for at det er for seint i prosessen. Alt for lav temperatur fører generellt til underutviklede kyllinger. 

Ok. Hadde inn en graderståkk når de skulle vere 37.7 var de 34🙄 har nå skruvd maskinen på max 39,5 da greier den såvidt og holde 37..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

admin skrev (59 minutter siden):

34 grader er så lavt at da vil kyllingene få misdannelser om de klekker etter hvert. Noen tideler for lav temperatur har vanligvis ikke så mye å si, annet enn at kyllingene klekker et par dager senere enn normalt.

Hva råder du meg til og gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...