Gå til innhold

finnes det hvite mandarinand i norge?


sten fischer

Anbefalte innlegg

avem

ok.

det var lit trist ja.

men vet noen om det er låv å importer mandarinender fra andre land som f.eks. tyskland?

fordi at da er det mange som har hvite, gule og svarte mandarinender.

Viss du skal impotere fugler inn i norge må du snakke med myndighetene. Som for exempel: Matilsynet ! Det står mykkje å lese om inport på: http://www.mattilsynet.no !! Lykke til !!  :apple:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å snakke med de og søke om tillatelse til å importere fugler til norge. Man må importere det på egen hånd :D uten at de vet om det.

Man SKAL søke om tillatelse til å importere fugler, alt annet er ulovlig. Det må jeg som ansvarlig for Prydfugler.no presisere.  :)

Når det er sagt så vil det være vanskelig å få importtillatelse på ville arter som kan etablere seg her dersom de skulle rømme. Tropefugler er greit å få import på, de tåler ikke den norske vinteren, og vil ikke kunne etablere seg i den norske naturen.

Mandarinender er det foreksempel ulovlig å innføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også helt enig med dere.

men selv om det er ulovlig, er det jo lov å spør.

jeg skal i allefall spør om det er lov å ta med 2 par, hvis jeg gå til dyrelegen først, og få en undersøkelse.

men kan man ta med vaktler?

tenke på eurovaktel, bobwhite og kinesisk dvergv.

og kan noen kanskje sende meg en liten liste over hva slags tropefugler det er som egentlig ikke skulle være noen problem å ta med hit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å snakke med de og søke om tillatelse til å importere fugler til norge. Man må importere det på egen hånd :D uten at de vet om det.

Man SKAL søke om tillatelse til å importere fugler, alt annet er ulovlig. Det må jeg som ansvarlig for Prydfugler.no presisere.  :)

Det VET jeg.

Men folk skaffer fugler uansett om de ikke får tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også helt enig med dere.

men selv om det er ulovlig, er det jo lov å spør.

jeg skal i allefall spør om det er lov å ta med 2 par, hvis jeg gå til dyrelegen først, og få en undersøkelse.

men kan man ta med vaktler?

tenke på eurovaktel, bobwhite og kinesisk dvergv.

og kan noen kanskje sende meg en liten liste over hva slags tropefugler det er som egentlig ikke skulle være noen problem å ta med hit?

Vaktler går det sikkert fint å få import på, så lenge det dreier seg om den vanlige varianten, eurovaktel, bobwhite og kinesisk dvergvaktel går nok.

Dyrlegen har ikke peil på dette, du må ringe til Direktoratet for naturforvaltning. Der skal du snakke med Størkersen.

Alle tropefugler som ikke er utrydningstruet vil du få import på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har jeg spurt om det er lov.

hvis det er flere som har tenkt å importere vaktler, må jeg sei at bare glemme det.

det er ikke lov å ta med seg kinesisk dvergvaktel og bobwhite vaktel.

deter lov å ta med eurovaktler.

men da må man ha undersøkelse på hver dyr og legeatest.

og dette blir alt for dyrt!.  :-\  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...