Gå til innhold

kalkunkyllinger som dør


sommerglede

Anbefalte innlegg

hei..

min sønn har kjøpt 4 kalkunkyllinger som han passer veldig godt på med hjelp av mammaen sin ... alt har gått bra i 14 dager .. plutselig dødde det en i går og en i dag....

hva gjør vi galt??? kan vi gjøre noe annet???+ vi gir oppdrett 2 og brødbiter, og fikk tips av den tidlige eieren og gi gress.... så det skl vi begynne med nå. noen som har flere tips ??

kalkunkyllingene går sammen med andre små hønekyllinger og har varmelampe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Nå er jeg ingen ekspert på kalkuner, så jeg kan ikke gi deg et fullgodt svar på hva som er grunnen til at kyllingene dør. Men jeg vet iallefall at varmelampe MÅ de ha!  Det er mulig at lofothanen mener at kalkunene er smittet av hønselammelse fra hønekyllingene. Vet ikke hvor gamle hønekyllingene dine er, men kan jo opplyse om at hønselammelse rammer hønekyllinger ved 6-8 ukers alder, eller rundt den tiden de blir kjønnsmodne og eggleggingen starter. Hvis kyllingene har hønselammelse ville du jo ha mistet noen av dem også!

Ellers vet jeg at kalkunkyllinger er ganske følsomme for kulde, trekk og fuktighet, så man må passe nøye på at de har de tørt og lunt. Ikke særlig godt svar er jeg redd for, men måtte bare nevne dette med hønselammelse og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klekt ut masse kalkunkyllinger i år og de har gått sammen med hønekyllinger uten problem. Det sies at det er en fordel fordi kalkunkyllingene ikke alltid er flinke til å begynne og spise. Jeg gir alltid litt eggerøre med litt oppdrett 2 i de første dagene for å få de til å spise. Jeg har også litt vann i så er jeg sikker på at de får nok væske. De bør ha godt med lys, og et varmt og trekkfritt miljø. I følge erfarne kalkunoppdrettere er det viktig å sikre at kommer iganng med å ta til seg mat og vann. Var på besøk hos en som har oppdrettet kalkunkyllinger i 25 år og han presiserte at det var viktig med vann og brukte fartisk en spesiell flaske og sprutet vann i nebbet på de. Tror nok det kreves en del erfaring for å gjøre dette med vannspruten riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente at dem kunne være smittet av hønselammelsen rett og slett.

siden kalkuner er ekstra følsomme,kan man jo spekulere i om dem er ekstra utsatt for dette,og at det er kyllingene som har smittet dem,og at kalkunene dør fortere en hønsekyllingene....

en ting er sikkert,har du først fått hønselammelsen,så må du regne med å kunne miste hele kyllingflokken.mener å ha hørt at det går å få vaksine mot denne sykdommen.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja man kan vaksinere de med en gang til er kommet ut, men da må de holders adskilt fra andre noen uker 5 tror jeg slik at vaksinen fungere,, men man kan da spekulere i om hva man skal for mange overlever hønselammelse som igjen da er sterkere dyr som igjen er gode og avle vidre på, vet ikke hvordan det er med kalkunkyllinger da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...