Gå til innhold

Favoritter?


Anbefalte innlegg

Har nå etter ca en måned som hønemor, blitt helt "bitt av basillen"! Så utrolig morsomme de er! Og jo mer jeg leser desto flere flotte raser får jeg lyst på. Ender vel opp med å bygge om hele låven til hønsehus :D

Så til spørsmålene: Dere som har hatt flere ulike raser;

Har dere noen helt klare favoritter og i tilfelle hvorfor??

Lurer også på om noen kjenner til bøker eller nettsider der man kan lese mer grundig om de ulike rasene, fortrinnsvis med bilder av både voksne og kyllinger?? Har jo lest en del på Safari og her, men ønsker meg et "oppslagsverk" med mer inngående beskrivelse av de ulike rasene. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei og gratulerer som hønemor! Har hatt høner i åtte år nå og blir bare mer og mer glad i hobbyen. Har nå noen sussex og ei jærhøne, fikk også tre dverg kochiner forrige helg. Sussex er en fin og rolig rase, men de kan være litt brutale. Jærhøns kan vær litt redde om man ikke temmer dem fra de er små, men en fin rase det også :D Dverg Kochin har jeg som sagt ikke hatt lenge, men i den tiden jeg har hatt dem har de gjort godt inntrykk på meg. De er rolige og snille, og de blir fort tamme! Jeg kan anbefale alle disse rasene, men jærhøns kan som sagt være litt redde. Andre her på forumet vil sikker anbefale noen andre raser men jeg synes at disse tre er flotte! Lykke til med hønseholdet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer som hønemor! Har hatt høner i åtte år nå og blir bare mer og mer glad i hobbyen. Har nå noen sussex og ei jærhøne, fikk også tre dverg kochiner forrige helg. Sussex er en fin og rolig rase, men de kan være litt brutale. Jærhøns kan vær litt redde om man ikke temmer dem fra de er små, men en fin rase det også :D Dverg Kochin har jeg som sagt ikke hatt lenge, men i den tiden jeg har hatt dem har de gjort godt inntrykk på meg. De er rolige og snille, og de blir fort tamme! Jeg kan anbefale alle disse rasene, men jærhøns kan som sagt være litt redde. Andre her på forumet vil sikker anbefale noen andre raser men jeg synes at disse tre er flotte! Lykke til med hønseholdet :D

Takk for svar ;) Dvergkochin er en av de rasene jeg ønsker meg! Morsomt å ha høner som kan ruge frem egne kyllinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slag rase har du?

Jeg har 3 maran- kyllinger som jeg tror er 2 høner og 1 hane, 10 brahma- kyllinger som jeg ikke klarer å bestemme kjønnet på og 5 Faverolle- kyllinger, 1 hane og 4 høner :rolleyes: Alle disse er veldig fine på hver sin måte og alle virker snille og rolige. Men kommer nok noen flere raser her på gården i løpet av sommeren, håper jeg :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hadt høns i 13 år, har hadt litt forskjellige raser.

mine favoritter er Silke høns, Australorps og Mille fleur

har har dverg kochin men synst dei er for agtresive ovenfor andre høns, er veldig ivrig på og ruge :D

har også italienere, dei brune er kjempe flotte, men alle litt reddere en andre raser, etter min erfaring er dei brune flinkere verpere en dei hvite.

Har også Sussex, veldig flotte og flinke verpere har ikkje hadt problemere med at dei er så veldig sjefete ;)

Brahma holder eg på og få nå, dei er kjempe rolige og snille hanen galer ikkje så høyt eller kvast, hønene legger store egg men kommer ikkje så mange egg som andre raser men ganske bra.

Når det gjerlder favorittene er det dei eg har hadt lengst

Mille fleur har eg hadt i 4 år, veldig fornøyd med verpingen og enkelte er veldig flinke rugere og så er dei kjempe kosete og flotte og se på ;) en veldig god nybegynner høne

Australopsen er den beste egg leggeren eg har hadt :rolleyes: legger ganske store egg og er tamme og rolige, synst dei er veldig flotte og se på til tros for at dei er Hel sort, men har fint grøns skjær i fjørene ;) dei blå er også kjempe flotte

Silke er fantastisk flotte og kosete, er flinke rugere og verper bra i perioder, en av dei beste kylling mødrene eg noegn gang har hadt ;)

Til slutt har eg Dverg Orpington, dei er kjempe flinke veperer og eggene er store til og komme fre en dverg raser, selve hønsene er ganske store også så en grei rase hvist du ønsker en liten men stor høne :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trivst best med rolige raser. Har hatt jær og har italiener artige på sitt vis, men kan vere noko mobbete og travle. Eg har dverg kochin, silke, brahma, plymouth rock og orpington som reine raser.

Både brahma og orpington er kloke, fredselskande og rolige høns. Dverg kochin, plymouth rock og silker er også rolige, dei er i tilegg veldig kontaktsøkande og tillitsfulle. Synest det er veldig vanskeleg å velge favoritt. Eg trur at alle høns kan verte tillitsfulle med bruk av tid. I tilegg er det også andre faktorar som kjem inn i bilde som td eggstørrelse og produktivitet, evna til å klukke og farge på egg osv Ikkje alle ønsker klukkhøns, vil berre ha masse egg. Andre som eg synest det er koseleg å sjå hønemor vise omsorg for kyllingane ho har satt til liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trivst best med rolige raser. Har hatt jær og har italiener artige på sitt vis, men kan vere noko mobbete og travle. Eg har dverg kochin, silke, brahma, plymouth rock og orpington som reine raser.

Både brahma og orpington er kloke, fredselskande og rolige høns. Dverg kochin, plymouth rock og silker er også rolige, dei er i tilegg veldig kontaktsøkande og tillitsfulle. Synest det er veldig vanskeleg å velge favoritt. Eg trur at alle høns kan verte tillitsfulle med bruk av tid. I tilegg er det også andre faktorar som kjem inn i bilde som td eggstørrelse og produktivitet, evna til å klukke og farge på egg osv Ikkje alle ønsker klukkhøns, vil berre ha masse egg. Andre som eg synest det er koseleg å sjå hønemor vise omsorg for kyllingane ho har satt til liv.

Ja, det er noe av det jeg gleder meg til også, at hønene kan ruge frem egne kyllinger :laugh: Håper vi får til det til neste år! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...