Gå til innhold

Ombygging av eldre kufjøs i Troms


Anbefalte innlegg

Hallo fuglefolk, jeg planlegger å ombygge en eldre fjøs til hønsehus.

Tror dette kan bli vel så bra som å bygge helt nytt?

Jeg har mulighet til det og hvis det er fordel nok i forhold til pris.

Jeg ønsker å holde som start ca 10-15 høns og en hane.

(Ønsker å bygge slik at det er utvidelsesmuligheter)

Tar gjerne imot tips om innreding, produkter og kjøpested

(enten på nett eller lokalt i troms),

og til slutt innkjøp av høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg var i en lignende situasjon i vår, og valgte å få bygget nytt hønsehus. Nå er vi imidlertid i gang med full utbygging av stallen fordi interessen har tatt litt av... Vil jo tro at et fjøs gir større muligheter i forhold til en senere utvidelse, er jo kanskje litt mer begrenset hvor stort man vil bygge et nytt hus?

Hva som lønner seg økonomisk, vil jo være avhengig av standarden på fjøset, men for vår del blir innredning av flere store rom i stallen langt billigere enn nybygget. Til innredning har vi panel og hønsenetting til å avskille rommene. Verpekasser har vi kjøpt på felleskjøpet.

Lykke til med hønseholdet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte kan du få skada panelplater på byggevarebutikken, slike er fine til vegger, tenk praktisk, og gjer slik at det er lett å gjere reint og fore, og tenk også at foret ikkje skal vere lett tilgjengeleg for mus. Eg har bygd om ein stor sauebinge, og har litt problem med mus i forautmatane som er festa på vegg, betre med slike som heng frå taket!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips og svar, jeg noterer og endrer tegninger som bare det.

Har tenkt siste dagene om jeg skal la kufjøsdelen stå og heller bruke den lille sauefjøsdelen.

Det er et rom på ca 2x5meter og bør da være stort nok til 10-20 høns etter hva jeg forstår.

Tenker å henge opp mat og vann midt i rommet, foret oppbevarer jeg i et rom vegg-i-vegg.

Tenkte å få tak i en lukket plastbeholder men må først finne ut hvor stor eller hvor mange jeg trenger.

Musproblemet tror jeg løses, da er jeg mer skeptisk til mikkel-rev, som jeg

har sett mange ganger komme lurende ned fra fjellet. Utegården må bli rovdyrsikker.

Gaupe finnes sikkert selv om jeg ikke har sett den, jerv er lenge siden noen her har sett.

Ørn finnes også en del av i nærheten, kansje hauk og for alt jeg vet.

Siden det er murgulv med luke til møkkerkjeller så vedlikeholdet tror jeg vil gå greit.

Vagler tenkte jeg å lage av tregreiner, det finnes det mer enn nok av.

Har også par stabler potetkasser som jeg tenkte å lage rugekasse av, å kansje dele 1 kasse i to deler.

Tenkte først å bygge inn et sandbad, men så ser jeg andre bruker store plastkasser som de lager hull i siden på,

jeg har en 70liters om den er stor nok. Jeg trodde egentlig sandbadene var større men går kansje også å lage 1-2 små.

Skal sjekke etter skada panelplater, må også ha isolasjon av et eller annet slag.

Pluss gjødselbrett, må ikke glemme det hehe.

Her er link til bilde tatt før ryddingen startet i rommet jeg skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...