Gå til innhold

Hvordan å få dk høna til å ruge ?


levimag

Anbefalte innlegg

avem

Jeg har flere Dverg Kochin høner som stadig blir klukk, til og med om vinteren, når det ikke passer så godt å få kyllinger.

Når mine blir klukk, merker jeg det med at de blir liggende i kassa der de legger egg. De går bare ut noen små turer i løpet av dagen for å spise, drikke og skite. Ellers ligger de og bretter seg godt ut, der de ligger, og er veldig på vakt om jeg kommer inn. Da kjefter de som regel og hakker etter meg om jeg forsøker å ta ut eggene under dem. Og tar jeg ut eggene, så blir de liggende i kassa, og fortsetter som om de fremdeles har egg å ruge på.

Jeg har høner som ligger på luft og ingenting i ukesvis, om jeg ikke tar de ut av kassene.

Så forsøk som de sier over å legg igjen egg i rugekassa, så det blir en haug, gjerne en fem, seks stk. Kankje det er med på å gjøre henne interessert i å legge seg på eggene.

Hva slags rase er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sussex har jeg ikke hatt selv, så den rasen har jeg ingen erfaring med dessverre, men om Dk di akkuratt har begynt å legge egg, tar det nok litt tid før hun blir klukk. Mine unge høner har som regel ikke helt innstinktet på det enda, men det kommer når de blir litt eldre. Sommeren er jo og på hell nå, så det er ikke sikkert høna vil bli klukk nå som det blir kaldere i været og høst.

Mulig du må vente til våren.

Men noen av mine Dk høner har blitt klukk høst og vinter også. En høne var født i mai, og ble klukk i november samme år, og ruget ut 2 flotte kyllinger. Men det er litt dårlig timing å få kyllinger om vinteren pga kulda, jeg flyttet høna og lyllingene inn i et stort kaninbur, og der bodde de en stund.

Noen sier også at man ikke skal la høna ruge ut egg første året, for da er eggene små og kyllingene vil bli mindre enn standard størrelse, men jeg har ikke opplevd det på mine. Men har som regel ikke hatt unghøner som er blitt klukk. Er stort sett vært høner som er 2 år som har begynt å ruge hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du må vente lenge på klukk høne da.. har endel dk men var 5 stk som la seg klukk nå men 3 stk forlot reden igjen og 1 ville abselutt berre ruge i samme kasse som søsteren, så berre ei som ruger her. av dei 3 som gikk lei, var alle unghøner og har så vit lagt egg selv, så jo eldre høna er jo lettere at ho blir ei god klukk høne, for unge høner kan lett bli lei og gå av eggene eller ikkje bry seg om kyllingene så mye.. men eg har hadt god erfaring med unge høner, vel og merke at dei har lagt klukk heile 3 uker.. etter dei klekkte kyllinger har alle vert flinke mødre, men er jo såørsmål om dei yngste gidd ligge i ro i 3 uker..

men som sagt ovenfor, en mørk plass til redet og noen egg i redet hele tiden vil trigge hønene, også fint om dei ligg fleire i kassen samtidig og verper da vill det trigge dei til og ligge lengre i kassen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...