Gå til innhold

Skall kyllingene ha sandbad???


agathe

Anbefalte innlegg

avem

Kyllingar bør få undulatsand som bunndekke, det er fleire grunnar til det. Kyllingar treng sand i kroa for å få igang fordøyelsen, høns (fugl) har ikkje tenner og treng difor sand for å male maten. Dette er svært viktig slik ikkje det dannar seg sur eller tilstoppa kro (forstoppelse). Undulatsand er finmalt skjell som inneheld medisinsk trekull, kull er med på å forebygge mot koksidiose (blodig diare) som kan vere dødelig om dei ikkje får rask behandlig. Sand gjer det også lettare kyllingane å gå, trespo kan stoppe seg i kroa og forårsake forstoppelse. Kyllingar elskar å sandbade, ei lita lav boks frå 1-2 leve veke vert satt stor pris på.

Ved 1 leve veke vil det danne seg små fjær på vingane, enkelte kyllingar er kjønns visande ved klekking andre er seine å sjå kjønnet på. Det er svært raseavhengig og kjem an på auge som ser som sfanett skriv :duck:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt både spon og sand som underlag til kyllinger og begge alternativ har gått bra . Bruker skjellsand ( fin type ) på nyklekte kyllinger og går over til spon/flis etter 14 dager ( da griser kyllingene mer ) og det blir et enklere reinhold syns jeg . Har jeg ikke skjellsand for hånden når kyllingene klekkes så har jeg bestandig en pose med undulatsand stående ..blander litt sand inn i foret og kyllingene får i seg den sanden( steinene de trenger ) via foret og da har jeg spon/flis som underlag fra dag 1 . Sandbad får de ikke før de er fullbefjæret da små kyllinger ikke sandbader så mye og de har heller ikke det behovet på grunn av angrep av uttøy er nokså faværende hos kyllinger i så ung alder ...

Jeg har aldri opplevd at hverken kyllinger eller ungfugler har fått tilstoppet kro på grunn av sponet frem til nå hvertfall ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...