Gå til innhold

Koneplagerhaner


Løvemor

Anbefalte innlegg

Vaktlene mine har nettopp blitt kjønnsmodne - har hatt egg i fire dager nå, men for to dager siden måtte jeg avlive en av hønene for hun var stygt skamfert av hanen. Etter det har han blitt satt i isolat, og de fire gjenlevende hønene ser ut til å være fornøyde med løsningen. Han er ikke det...virker som om han holder på å tørne litt...

Men er det noe jeg kan gjøre slik at de kan gå sammen? Større plass, mere skjul, flere høner? Kan jeg slipe nebbet hans litt, så det ikke er så skarpt, eller vil han få problemer med å spise da?

Nå var planen først og fremst å få egg fra vaktlene, da trenger jeg kanskje ingen hane uansett - men han er en nydelig mørk rypefarget liten sak, så det ville vært morsomt å prøve å få noen kyllinger i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hm, jeg ser at det egentlig var en del svar i tråden 'Vaktlene hakker på hverandre'. Vil det si at jeg egentlig ikke bør avle på denne hanen i det hele tatt? Eller vil han bli roligere når han blir litt eldre? Jeg likte fargene hans så godt, men vet ikke helt hvordan fargevarianter nedarves hos vaktel. Jeg har en pen kremfarget høne også og ville gjerne hatt kyllinger etter disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt noen koneplagerhaner. Som regel har det gått greit å ta ut den høna som har fått gjennomgå. Har heldigvis en snill hvit hane som ikke plager noen og som har tatt vel vare på mishandlede høner. For tiden har han fem slike. Ruget fram ni kyllinger i vinter og sparte en tuxedohane som jeg syntes var så pen. Han var helt ellevill og kunne ikke være sammen med sine hønesøsken. Løsningen ble å sette ham sammen med tre eldre høner. Han roet seg fort da og har blitt en snill og grei fyr. Hadde en annen slem hane også, men fant ut at han bare likte de hønene som var honningfargede. Har flere bur, så jeg har muligheten til å bytte og flytte fugler om det er noen problemer. Hadde ei høne også som plutselig ikke tålte sine medsøstre. Det endte med at hun fikk flytte inn hos den slemme rypefargede hanen som var blitt alene. De satt i hver sin ende av buret og bare skulmet på hverandre, men nå har de inngått forlik. Har litt dårlig erfaring med å sette tilbake skadede høner etter rekonvalesens, men det går gjerne bra å lage en ny liten flokk på et nytt sted. Har ikke drevet med vaktler før i fjor, men syns det er en trivelig hobby. Nå har jeg åtte nyklekkede kyllinger i stallen som jeg stuller og steller med. Håper å få et bedre sted å ha dem enn diverse bur plassert her og der i stallen, for jeg tror de liker bedre å ha god plass og steder å gjemme seg på. Har sett hos andre som har det sånn at det er mindre hakking og plaging da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...