Gå til innhold

Nybakt kalkun eier. Tips og gode råd?


Heffalompen

Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg endelig fått oppfylt ønske mitt om å få kalkuner. For noen dager siden fikk jeg 2 unge bronsekalkuner som ble klekket i slutten av februar. Han vi kjøpte dem av var 90% sikker på at det var en av hver, men om det skulle vise seg og være 2 hanner skulle vi bare komme å få bytta den ene. Første spørsmål er: Hvordan ser man forskjell på hann og hunn?

Her er video av kalkunene rett etter at de kom hit:

Jeg fikk noen tips og råd av han. Så jeg skal holde de inne/inngjerdet en ukes tid, slik at de blir stedsbundet og kjent med hønseflokken vår, før vi slipper dem løs på tunet sammen med hønene. De første 2 dagene fikk kalkunungene gå i rommet ved siden av hønene, slik at de kunne titte på hverandre og bli litt kjent med hønseflokken før introduksjonen. De er noen artige skapninger og slo seg fort til ro. Så for et par dager siden slapp vi kalkunene sammen med hønseflokken, slik at de hadde tilgang til hønsehuset og hønsegården. Hønsegården pleier alltid å være åpen siden hønene våre til vanlig går fritt på tunet her. Men jeg har nå lukket døra til hønsegården slik at de får holde seg inngjerdet sammen med hønene en ukes tid, før vi slipper dem fri sammen med hønene på tunet her.

Vi visste det kunne bli et oppgjør mellom hanan vår Humlesnurr og kalkungutten (kalkunene har fått navnene Egon og Valborg). Men etter 10 minutters krangel, og ingen skader heldigvis, så går de nå rolig og fredelig sammen med hønseflokken.

Her er video fra litt av oppgjøret mellom hanefar og kalkunen(e):

Har dere noen gode råd og tips til meg på veien som nybakt kalkuneier, så setter jeg stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • 2 måneder senere...

Ja nå er vi oppe i 3 kalkuner her. Vi fikk en ny ung hunn (like gammel som de to vi har da den kom fra samme sted) som trengte et nytt hjem. Introduksjonen gikk veldig bra, så nå er både Egon, Valborg og Modern en liten sammensveiset flokk. De går veldig bra sammen med hønseflokken og hesta. Faktisk utrolig artige fulger dette her. Forrige dagen så vi at Egon for aller første gang parret seg med den ene hunnen. Han har kurtisert, dansa og bruset i flere uker nå, og endelig ble det noe på`n, he he. Kalkunene trives nok best ute hele døgnet har jeg merket, men for deres egen tryggleik, så passer jeg på at de kommer seg inn om natta sammen med hønene. Så sosiale, morsomme og underholdende disse store kalkunene egentlig er. Er glad vi har snille og positive naboer, for rett som det er tusler de over til naboene våre og får mat både her og der, før de kommer vraltende hjem igjen langsetter gårdsveien her.

IMG_20120830_173306.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...