Gå til innhold

Kan Prosmoke drepe hønene?


Chickena

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hva jeg gjør feil med Pro-Smoke! Etter null effekt av riktig dosering, fyra jeg opp ti-dobbel dose inne i et lite hønsehus vi har ute. De tre hønene som var veldig lusete satt der sikkert i et par timer, men det var lite røyk igjen på slutten da. De var veldig rolig - satt bort et hjørne hele tiden tror jeg. Kanskje har de så tett fjærdrakt at ingenting trenger inn når de ikke rører på seg? Eller kanskje det er super-lus vi har fått hit?


De ble endelig kvitt lusa etter behandling med frontline-spray dyrlegen skrev ut, og siden det rett etter behandlinga ble kuldeperiode håper jeg å være kvitt de ekle små krypene :) Men skulle gjerne ha fått til å behandle evt nye lusangrep med noe som ikke er giftig....


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Vanskelig å si hva som har vært problemet men jeg vil tro at luseangrepet på dine høner må ha vært voldsomt...Behandlingen må gjentas med noen dagers mellomrom da Pro-smoke ikke tar luseeggene...Kuldeperioder har ingen innvirknig på lusene som allerede er på hønsa da kroppsvarmen til hønene gir mer enn god nok varme for at de skal overleve . Lusepulveret( økologisk med langtidsvirkning ) til Gamebird har jeg prøvd og dette er også et bra gift fritt alternativ til Pro-smoke .


Viktig å sjekke hønene jevnt for lus og la aldri et et luseangrep bli så stort ( Høner kan slutte å legge eggene sine fordi plagen med uttøy tar all tid og energi ) .


Oppdager du lus ( de vil helt sikkert dukke opp på nytt :wink: ) så start behandling og reingjør huset med en gang så er både du og hønene dine lykkelig uttøy fri ^_^ ..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne i fjærdrakta var det nok ikke særlig med kuldegrader nei :grin:  Men jeg håper sprayen tok det som levde på fuglene, så tok kulden knekken på dem som oppholdt seg rundt omkring i strø-rester som lå igjen osv. Det er snart 2mnd siden nå, og ingen lus å se ved siste sjekk.


Jeg var desverre ikke obs på dette med lus i starten, og oppdaga det ikke før tre ungfugler vi kjøpte i sommer var så lusete at det krydde mange hundretall med lus inni fjærdrakta deres, og det var klumper med lus-egg på hode og hals :blush:  Ikke rart at dette buret var en gullgruve for min sønn på 4 som samler på fjær... Nå som lusa er kverka har de blitt finere i fjærdrakta igjen, og jeg skal følge med så ingen blir så plaga igjen.


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oK:D

jeg prøvde eukacid naturlig lusmiddel til ett pr innkjøpte høns som hadde lus ,det funka veldig bra anbefales å så absolutt mye billigere enn alle disse reseptbelagte medisinene kjøpte 3 flasker med 0,5ml i hver flaske med strongeholde hos vetrinær jeg måtte ut med 400 kr prisen er dobblet fra sisst jeg kjøpte hadde blitt mangfoldige tusen å behandlet alle 31 høns her da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva jeg gjør feil med Pro-Smoke! Etter null effekt av riktig dosering, fyra jeg opp ti-dobbel dose inne i et lite hønsehus vi har ute. De tre hønene som var veldig lusete satt der sikkert i et par timer, men det var lite røyk igjen på slutten da. De var veldig rolig - satt bort et hjørne hele tiden tror jeg. Kanskje har de så tett fjærdrakt at ingenting trenger inn når de ikke rører på seg? Eller kanskje det er super-lus vi har fått hit?

De ble endelig kvitt lusa etter behandling med frontline-spray dyrlegen skrev ut, og siden det rett etter behandlinga ble kuldeperiode håper jeg å være kvitt de ekle små krypene :) Men skulle gjerne ha fått til å behandle evt nye lusangrep med noe som ikke er giftig....

bruk eukacid kun naturlige stoffer jeg har prøvd det veldig effektivt har sikkret meg noen flasker nå til neste lus kommer :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at medisin til mennesker ikkje alltid går til dyr/høns (eller omvendt), slik bruk kan få ein alvorlig konsekvens. Bruk av farmasøytisk framstilte medisinar krev som oftast tilbakeholdelse av egg, dvs kaste dei eller bruke til ruging. Kalkbeinsalven hos Gamebird er framstilt av urter og krev ingen tilbakeholdelse.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at medisin til mennesker ikkje alltid går til dyr/høns (eller omvendt), slik bruk kan få ein alvorlig konsekvens. Bruk av farmasøytisk framstilte medisinar krev som oftast tilbakeholdelse av egg, dvs kaste dei eller bruke til ruging. Kalkbeinsalven hos Gamebird er framstilt av urter og krev ingen tilbakeholdelse.

jeg har ikke prøvd dette på meg selv finns ikke ei lus i min hodebunn ihvertfal,. eukacid er beregnet til bruk på  dyr,jeg brukte det på hønene mine da de hadde lus :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje finne eukacid i felleskatalogen. Kan du fortelle kva som står på flaska?

eukacid er et biologisk middel for hunder,katter.små dyr og fugler aktive ingredienser: lavendelolje-eukalyptusolje,citronellaolje. mot lopper,flått,lus og midd,påføres direkte på dyrets hud.jeg bruker ca 3 dråper i hver hønsenakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lus og lopper er dei mest vanlige,  det finnes berre ein art av fuglelus så vidt eg veit. Rød  hønse midd er ein snyltar som oppsøker verten og sug blod. 

Har du bilde å legge inn eller?

Det er sånne vanlige, brunaktige lus som kravler rundt kloakken og "eggeklaser" rundt fjærfestene. Kan det være noe annet enn lus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skrevet ut Frontline av den lokale dyrlegen, og kunne ikke spise egga etter hønene i en uke etterpå. En spraydæsj eller to under vingen, alt etter størrelse på fuglen, og ingen lus å se etterpå :) Jeg ønsker egentlig ikke å bruke slike giftige stoffer, men måtte ha noe som var effektivt da lusa begynte å bli rimelig plagsom!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for å være sammen med hønene den første gangen jeg prøvde proSmoke. Jeg holdte på å dø! For en forferdelig følelse. Og i tillegge var det jo så røyklagt at jeg ikke fant veien ut :tongue: prøver ikke det igjen. Hehehehe. Hønene virket ikke plaget i de minuttene jeg fortsatt kunne se de igjennom røyken :tongue:

jeg vet hvordan du har det. Begynner å hoste og kjenne at en ikke bør være der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...