Gå til innhold

Slapp tuppe med feber(?) Vil ikke reise seg


VerGul

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ei RIR-høne som siden i går har vært slapp, er ustø og gaper litt etter luft. Jeg synes hun virker litt varm rundt nebbet/"ansiktet". Nå ligger hun i ei verpekasse med mat og vann, har sett at hun både spiser og drikker litt. Har nå stengt for slik at de andre hønene ikke kan komme inn til henne. I natt vaglet hun seg ikke slik hun pleier, men sov i verpekassa. Tror ikke hun har vært ute av den i dag.

Hun er ei unghøne, og vi venter spent på når det første egget skal komme. For noen dager siden måtte jeg slakte hanen fordi det ble for mye støy, så det kan vel hende at det har vært litt "uro"i flokken. Men hun virker ikke skadet. Jeg har heller ikke hørt henne hoste eller sett sikkel.

Hva kan det være, og hva skal jeg gjøre med det? Akkurat denne høna er jentungen på 5 år sin, og selv om hun er inneforstått med situasjonen vil jeg jo gjerne slippe å avlive hvis noe annet kan funke....

Veldig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Er nybegynner, men det virket ikke for meg som det var noe egg i buken.

Har sittet og lest litt på forumet nå om ulike sykdommer. Hentet kyllinger hos en oppdretter (han hadde hentet rugeegg på Hvam), og så tre hønekyllinger (fire og sju uker gamle) hos en annen dame da det viste seg at bare to av de ti første var høner. Hadde ei som hostet litt tidligere i sommer, men det gikk over på en dag eller to. Men hva med disse virusene ILT, IB og mykoplasma? Hvor mye skal jeg bekymre meg for disse?

Jeg skal behandle alle tuppene med ropa-B nå og ta en runde med prosmoke igjen. Har ikke sett tegn til mark i avføringen, men skal behandle alle nå likevel for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at høna gapar og muligens har problem med halsen kan ha forskjellige grunnar.

Eg hadde sjekka høna rundt hals og i munnhula, kroa kan vere tilstoppa, det kan vere gapmakk sjølv om dette ikkje gir feber. Det kan vere Avian Pox (våt form)..vanskeleg å seie utan meir info. Det er klart at ein bør sjå ekstra nøye etter symptom på sjukdommane du nevner, men grunn til panikk er det ikkje. Hadde isolert denne høna, på denne måten demmar du opp for evnt smitte i tillegg til at du får følge med på om ho et og drikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom hønsehuset på vei til jobb. Fikk meg en kakk i fingeren da jeg skulle kjenne om hun fortsatt var varm, husker nok at hun fikk ropa-b i går. Var ikke varm og virket litt kvikkere. Vil ikke reise seg, men fulgte med og spiste med en gang jeg satt inn ny mat. Får se det ann litt og krysse fingrene. Ga tran også, i tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...