Gå til innhold

Hjelp!!! midd på egg..


Morkl

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk med høner. bygget et nytt hus i høst og kjøpte 1 hane og 3 høner på landsutstilling i Tønsberg.


Når jeg var inne i dag for og hente egg var det mye midd på egget. Gjør rent hver helg( bytter flis). Neste egg som kom så jeg noen midd på . så med lupe at det lignet veldig på blodmidd (den var svart da) har ikke funnet noe på dyra eller i huset generelt.


Ser i annen link at en spray kan klare det. Lurte på om det går an og bruke prosmoke tabletter??. Huset er ca 10m2.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hønsemidd gøymer seg i sprekker og kjem fram når der er mørkt for å suge blod av hønsa, om du vil vere heilt siker på at dette er hønsemidd..kan du besøke hønsa når dei har falt til ro for natta og det er mørkt i hønsehuset. Ta med deg ei lommelykt, stryk handa under vagla..er det (rød) hønsemidd vil du kverke midden og du vil sjå blod på handa di. Eit tiltak som kan hindre dette i framtida er å halde det fritt for vegetasjon kring hønsehuset, villfugl er ofte dei som tek med seg utøy. Legg du reinfann i høyet og heng det opp rundt i huset vil du begrense omfanget av utøy. Eg sankar og tørkar store mengder reinfann kvart år og har ikkje oppdaga lus på hønsa, andre innsekt held seg også borte. Har oppdaga lus når dei går fritt og behandla med lusepulveret (Gamnebird) Eg køyrer ei runde med prosmoke vår og haust, samtidig som eg legg hagekalk på alle uteområder hønsa held til, i tillegg brukar eg Stallosan F i strøet inne. Kalk og Stallosan held smittepresset nede og drep ein del uheldige sporar som gir grobunn for sjukdom og angrep av div parasittar.


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :)  Var inne og lyste litt nå. ser bare en del rundt kloak(på høna) og på egg. De er stort sett svarte. Fyra en pro smoke i går men hjalp ikke. Kan det være lurt og pulvre høna med "Smite organisk middpulver"  først. For så og se om det hjelper, før jeg går på hele huset?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønsemidden kjem fram for å suge blod når det er mørkt..vart desse bilda tatt då eller? Det er viktig å få behandla raskt om det er rød hønesmidd. Det ser nesten ut som det er det du har fått ja...


Her er bilde av  rød hønesmidd 


 


 


Du kan lese meir her:


http://www.123hjemmeside.no/Ladeoppdrett/74938584


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder er tatt i kveld mens det er lys, tenkte at de burde gjemt seg litt mere .

Planen min er og hive ut alt, kaste for flis sekker etc. Ha hønene ute en dag.

Har kjøpt "smite fra gamebird" pulvre høner . Støvsug og vaske alt.

Har 0lånt dampstimer som jeg går over lister( alle hulrom)

Har byggtørke for og kjøre opp temp 2 timer. Og deretter spraye ned alt

Med "smite " og hive på pulver når det har lufttørket .

Og gjenta etter 6 dager. Det er planen .

Har tatt fri torsdag for og begynne.

Bare komme med tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er lus du har fått på hønene dine, uten at jeg skal være for påståelig. De lever på hønsa. Ofte vil de også være å finne i rugekassene om det er en del av dem..

Ville undersøkt hønene litt nærmere (på dagtid). Se rundt kloakken, under vinger og i nakken. Er det lus vil du mest sannsynlig også finne eggklaser. Håper for din skyld det bare er lus. Er noe herk det og, men ikke så skummelt som rødmidd. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder er tatt i kveld mens det er lys, tenkte at de burde gjemt seg litt mere .

Planen min er og hive ut alt, kaste for flis sekker etc. Ha hønene ute en dag.

Har kjøpt "smite fra gamebird" pulvre høner . Støvsug og vaske alt.

Har 0lånt dampstimer som jeg går over lister( alle hulrom)

Har byggtørke for og kjøre opp temp 2 timer. Og deretter spraye ned alt

Med "smite " og hive på pulver når det har lufttørket .

Og gjenta etter 6 dager. Det er planen .

Har tatt fri torsdag for og begynne.

Bare komme med tips :-)

Høres  ut som ein bra plan, men sidan det var lyst når bilda var tatt trur eg meir på lus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Da fikk jeg tatt bilde gjennom mikroskop. Føler vel meg ganske sikker på blodmidd :angry:


Håper andre her kan bekrefte/avkrefte. Har iallefall plan om totalvask etc. i morgen.


Er litt skeptisk ang. fjerning på høner. Holder det bare sette de inn med Smite pulver og så 


slippe de ut i utegården. Redd de kan dra med seg noen inn igjen??


 


 


post-2581-0-70935200-1361995294_thumb.jp


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Kjører på, så for man se :evil:


Kjenner jeg er litt skeptisk til de 9 egga jeg har på soverommet, da jeg har planer om kyllinger. 


men har ikke sett noe på de. det er egg før jeg oppdaget dette  :huh: Lurer egentlig hva som er kilden til at jeg fikk dette.


Hønene har jo vært der i 4 mnd. (Bare vært inne) burde vel brytet ut før, om det er hønene som hadde dette med seg.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Kjører på, så for man se :evil:

Kjenner jeg er litt skeptisk til de 9 egga jeg har på soverommet, da jeg har planer om kyllinger. 

men har ikke sett noe på de. det er egg før jeg oppdaget dette  :huh: Lurer egentlig hva som er kilden til at jeg fikk dette.

Hønene har jo vært der i 4 mnd. (Bare vært inne) burde vel brytet ut før, om det er hønene som hadde dette med seg.

Mener å ha lest her på forumet at midd kan komme via sko, klær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midd oppsøkjer hønene etter dei har gått til ro for natta og det er mørkt for å suge blod, dei oppheld seg i sprekker ol i huset  og ikkje på verten slik lusa gjer, så at hønene har fått dei med seg er lite truleg. Derimot kan fraktekassa og spoet eller høyet i denne inneholdt midd som du har fått med på kjøpet (eg brenn alltid fraktekassene umiddelbart etter eg har kome heim). Som oftast er det villfugl og smågnagarar som er kilda til spreing av sjukdommar/parasittar og utøy, det er også viktig å holde smittepresset nede. Om vinteren kan dette vere ei utfordring, eg har prøvd talle (lag på lag med høy/halm) for første gong i vinter mellom kvart lag har eg strødd på stallosan F, det har gått fint. For å tette sprekker kan ein male med kalk innvendig i huset, dette tettar sprekkjer å hindrar at midden trivst særleg godt, kalk er også med på å holde smittepresset nede. Eg kalkar uteareala vår og haust samtidig som eg fyrar av prosmoke inne. Håpar du vert kvitt midden og slepp bryet nokon meir, mykje arbeid når ein får slikt i hus.Egga kan du bruke til ruging inga fare med det :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info :) Vi brukte eget bur når vi fikk hønene. Så det er nok ikke derfra. Eneste jeg har gjort annerledes ,er at jeg


henter flis fra et høvleri.  Er vel liten risiko for og få det derfra!!  I bruksanvisning fra Smite, står det at helt nye boligere er utsatt ??


skjønte ikke helt det, mulig at godt brukte hønehus er mere motstandsdyktige ( bakterieflora etc.??)


 


Nå er iallefall huset skinnene rent :dans:  Fikk tempraturen opp i 55 grader ca.20cm fra gulvet. sikkert 70 under taket. Så


håper jeg har fått tatt knekken på de nå. :)  :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...