Gå til innhold

Er eggene for kalde til at det kan bli kylling av dem?


monalisa

Anbefalte innlegg

Jeg har ei moskusand som nettopp har lagt seg klukk (hun la seg klukk tidligere i sommer også, men da ble det bare tull og hun gikk av eggene hele tiden). Egentlig er jeg ikke så lysten på andunger til høsten, men jeg har allikevel bestemt meg for at hun skal få klekke frem noen nå. Men hun ligger på bare to stykker. Egg hun har lagt de siste ukene ligger i kjøleskap som holder rundt 4 grader. Er dette for kaldt eller kan det være en sjanse for at en utvikling kan skje når hun får noen av dem under seg?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Den ideelle temperaturen for oppbevaring av rugeegg er mellom 10-14 grader, dei bør også vendast 2 gongar for dag. Men har frøkna lagt seg er det vel berre å la henne prøve.. lys egga etter ei veke er dei blanke får du frøkna ut av reiret eller skaffe egg frå nokon som har.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva de tåler :) Jeg la inn 6 egg fra kjøleskapet i forrige uke, og 4 av dem er i full gang med utviklinga! De to som var tomme var gamle, ca.3 uker. Mens de som ser bra ut var lagt siste uka :) Sist vinter plukka jeg vaktelegg i en kaldværsperiode, og jeg er sikker på at mange av egga hadde ligget i minusgrader en stund. Men alle var fortsatt i live da de hadde ligget i maskinen noen dager og jeg lyste dem :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...