Gå til innhold

Hønsehus/temperatur


Lone

Anbefalte innlegg

avem
  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar
  • 1 måned senere...

Tuppan laaangt nord for polarsirkelen.

I mitt hønsehus, har tuppan mine varmeovn inne, når kaldt ute, høst/vinter og vår.+Ventiler selvsagt. Alt blir regulert av meg, slik at tuppan alltid har det behagelig.

Der er 3 vinduer på 2 forskjellige vegger, mot syd og vest. For å utnytte lyset på høsten og vinteren.

Mørkt er det her i nord, og på det værste 1 time "dagslys" i nov, og des.

Når mørket har senka seg og himmelen er skyfri, har vi ofte et vanvittig vakkert fargerikt lysspill over himmelen=Nordlyset, med glitrende stjerner. Dette synet nyter og sovner tuppan til, da æ har ei laaang tregreinsvagle i samme høyde som vinduene.

Innelyset hos dem er timerinnstilt.

Når tiden nærmer sæ, der natt blir dag her i ved 71 grad i nord. Dagslyst døgnet rundt. Blir 3 persienner regulert slik at tuppan verken skal bli stressede, utmattede, magre el syke. Sovetid skal dem ha.

Tanken her og det ene spørsmålet jeg stilte, var enkel, da hønsehuset ble bygd, og ferdigstilt.

Æ spurte meg sjøl ; Hvis jeg var en høne/hane, hvordan villet jeg ha bodd og levd livet, i mitt paradis?

Pr i dag, de få tuppan æ har+de 3 toppede hollenderhanene---, (De 4 Mille fleurene æ hadde har æ gitt bort, og dem har det godt der dem nu er, har æ sett  :D)---er samtlige av mine tuppa kontaktsøkende til meg, noen er nærmest kjærlige+enkelte er pratsomme. De vakre toppede hollenderhanene mine, som var livredde all kontakt, da æ fikk dem høsten-07 +magre og stressede var dem. De spiser nå fra handa mi og strutter, ja nesten glitrer i all sin fjærprakt, og syntes det er greit å bli strøket på. De stiller hodet på skrå med rolig blikk og svarer meg, når æ spør dem om de har det greit ;) ("Guttene" mine)

Vestvinduet er såpass lav, og har bred vinduspost at når æ står i terassedøra, og ser over til dem ved 14-tiden-, (Eggsanking+mattid) -sitter el står samtlige av tuppene+guttene i vindusposten, og noen av dem hakker demostrativt i vinduet, når de får øye på meg.

Signalet til meg er klart. Zc

Kom med din deilige friske varierte mat til oss! :P Grusomt bortskjemte er dem. ;D  party

Alle står i en tett klynge presset opp mot døra, når æ går inn til dem.  party Zc Dem gir utrykk for å være forventningsfulle i kroppspråket, og glade for maten de skal få. Det både høres og sees. ;D

:o Av alle snåle ting, gleder æ meg til mattilsynet+veterinæren ankommer. Tenk det. Snålt? ::) :)

oo Glad i tuppan blir man, og æ ser ikke frem til den dagen avlivning må bli aktuelt,  :((Man gruer seg. Det trur æ alle vi hønsefolk gjør, især hvis tuppan i sine velmaktdager til det siste har vært snille fugla.), :'(  x-x men man må bare bite tennene sammen og gjøre bruk av sin sunne fornuft til tuppeflokkens beste.  Ha beinan på jorda, skal man i løpet av året ha gleden av å ha en livskraftig, sunn hønseflokkstamme. :):D;) ;D xx <Z>  X-

Hilsen BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

:D Har lagt merke til hva mine få tuppa gjør, nu som lyset her i nord, øker mot døgnet rundt.

Når de er trøtte. Vagler de seg. For å få "mørk" sovetid, stikker de hodet under vingen, eller bare lukker øynene rett og slett, og dermed sover de.

Friske og glade er de når våken.

Æ kjem uansett til å regulere persiennene, som skjerm mot lys og varme (inne) inn i fremtiden.

-BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...