Gå til innhold

Hvilke farger kan jeg forvente??


Pål sine høner

Anbefalte innlegg

Jeg har dverg-kochin i to farger - blå og sort. Hanen og to høner er blå, og så har jeg 4 sorte høner. Har ingen anelse om foreldre-dyra til disse. Bortsett fra ei av de blå hønene som har (birchen på eng.) sort/hvite foreldre... (Noen som vet hva fargen heter på norsk??) Om jeg ikke skiller fargene vil jeg få sorte og blå kyllinger...  Men i hvilken grad spiller fargen på hanen inn på avkommet? 50%??  Og om jeg lar de blå gå for seg selv - vil jeg da være garantert blå kyllinger? Eller kan de ha andre gener i seg som gir andre farger..? Ble overrasket over en blå kylling fra de sort/hvite.. Mulig høna ikke var "ekte" birchen ettersom den var mindre hvit enn hanen, men likevel...

Genetikk er ikke min sterkeste side..

Og dette er hva jeg kaller blå... Mulig noen har andre fargenavn som perlegrå el...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Perlegrå (hønen på bildet) er ikke det samme som blå, og det er en egen farge. Blå er en intermediær farge, av sort og hvit, foreldre som eller sort pluss hvit kan altså få blå unger men ikke perlegrå. Hvis du søker på engelske sider heter det lavender. Pen farge!

Ja, da skjønner jeg ingenting! Høna på bildet har sort/hvite foreldre og er etter din mening perlegrå. Og det skal da ikke være mulig?? Setter inn bilde av foreldredyra til den blå/perlegrå.

Og til dere som jeg har lovet egg av blå dverg-kochin må jeg beklage - jeg har tydeligvis ikke det, men perlegrå ;D Men det er jo en flott farge det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perlegrå (eller lavender, som det heter på engelsk) er et totalt recessivt eller vikende gen (lav). For at det skal komme til uttrykk, må det arves fra begge foreldrene, slik at avkommet har dobbelte gen for fargen. Genetisk skriver vi det lav/lav. Det betyr at den er "ren" (eller homozygot på "genetikk-språk")

Det motsatte er totalt fravær av gener for perlegrå/lavender. Dette skrives Lav+/Lav+. De store bokstavene betegner at genet er dominant, "+" betegner at dette genet er det som regnes som det opprinnelige fra Bankiva (røde jungel høns)

Selv om det perlegrå/lavender avkommet har arvet fargen fra begge foreldrene, behøver ingen av dem å vise fargen. Det kan hende at foreldrene bare er bærere av et gen hver (Lav+/lav). Det kalles ofte splittet eller heterozygot.

Av kyllinger fra dette avlsparet viser 25% perlegrå (homozygot lav/lav), 75% blir det ikke - men av disse er 50% heterozygote bærere (Lav+/lav) og 25% mangler genet og er homozygote Lav+/Lav+.

Nyttig å vite: Når det gjelder recessive/vikende farger vet vi at begge foreldrene må bære genet for fargen. Det betyr at når en slik farge dukker opp, har du full anledning til å ta vare på fargevarianten (f.eks. perlegrå) hvis du ønsker det! Det er bare å parre avkommet som viser fargen tilbake på en av foreldrene. (På "genetisk": lav/lav X Lav+/lav)

Halvparten av kyllingene blir da lav/lav = perlegrå.

Halvparten av kyllingene blir  Lav+/lav = Ikke perlegrå, men bærere.

(I motsetning til genet for blått (Bl), som bare virker på de sorte partiene, virker lav også på eventuelle røde/brune fjær og kan lysne disse mot oransje/stråfarga.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå er ikke en rent-avlende farge.

Det er en svekkelse av den sorte fargen, slik at denne ser blå eller grå ut. (Blå-genet gjør ingenting med rød/brun farge!)

Blå er et delvis dominant gen. Det vil si at effekten viser seg når dyret har bare et gen for fargen, men at det kreves to gen for at effekten vises fullt ut.

Blå dyr er splittet/heterozygote for genet for blått, som kalles Bl, for engelsk "blue".

Dyr som er reine/homozygot for blå-genet, blir hvitgrå med innslag av svart/blå fjør (slik Andreas har nevnt)

Det motsatte er igjen dyr som er helt uten genet for blått. Dette skrives bl+/bl+ og sier ingenting om fargen ellers - bare at dyret ikke bærer genet for blå!

Av dette følger at for å få blå kyllinger, MÅ en av foreldrene bære genet for blått! Og gjør de det, så synes det; de er enten blå eller splash i de partiene som normalt er sorte.

Det er altså IKKE riktig at blå er en "mellomting" eller blanding av sort og hvitt! (Eneste minimale mulighet skulle være om den hvite egt. er en svært, svært lys splash-farget) :D

Du får IKKE blått ved å krysse et sort og hvitt dyr!

Krysningseksempler med blått:

(For eksempelets skyld sier vi at vi snakker om helt sorte eller blå dyr)

Blå X Blå = 25% sorte (bl+/bl+), 50% blå (Bl/bl+), 25% splash (Bl/Bl)

Splash X Splash = 100% splash (Bl/Bl)

Sort X Blå = 50% sorte (bl+/bl+), 50% blå (Bl/bl+)

Splash X Blå = 50% splash (Bl/Bl), 50% blå (Bl/bl+)

Sort X Sort (eller hvit eller en hvilken som helst annen farge, med unntak av blå eller splash) = INGEN blå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, her var det mye (vanskelig) informasjon, men takk så mye. Om jeg tolker dette rett, så har det ikke noe for seg å skille ut de 4 sorte hønene fra den blå hanen og de blå hønene. Antall blå kyllinger vil bli det samme? Selv om jeg krysser blå med blå vil bare 50% bli blå.. Og krysser jeg blå med sort skjer det samme, altså 50% blå.. Om dette er riktig vil det gjøre jobben lettere for meg... Og til dere mottakere - sjansen for å få blå kyllinger er 50%...

Så blir det noen sorte og noen splash i tillegg. Dette er kortversonen... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, her var det mye (vanskelig) informasjon, men takk så mye. Om jeg tolker dette rett, så har det ikke noe for seg å skille ut de 4 sorte hønene fra den blå hanen og de blå hønene. Antall blå kyllinger vil bli det samme? Selv om jeg krysser blå med blå vil bare 50% bli blå.. Og krysser jeg blå med sort skjer det samme, altså 50% blå.. Om dette er riktig vil det gjøre jobben lettere for meg... Og til dere mottakere - sjansen for å få blå kyllinger er 50%...

Så blir det noen sorte og noen splash i tillegg. Dette er kortversonen... ;D

Har du blå da? Eller er det den høna på bilde du kaller for blå? Den er jo ikke blå, men perlegrå. I denne linken kan du se både blå og perlegrå:

http://www.safari.til1000.net./honer/dverg_kochin.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, her var det mye (vanskelig) informasjon, men takk så mye. Om jeg tolker dette rett, så har det ikke noe for seg å skille ut de 4 sorte hønene fra den blå hanen og de blå hønene. Antall blå kyllinger vil bli det samme? Selv om jeg krysser blå med blå vil bare 50% bli blå.. Og krysser jeg blå med sort skjer det samme, altså 50% blå.. Om dette er riktig vil det gjøre jobben lettere for meg... Og til dere mottakere - sjansen for å få blå kyllinger er 50%...

Så blir det noen sorte og noen splash i tillegg. Dette er kortversonen... ;D

Har du blå da? Eller er det den høna på bilde du kaller for blå? Den er jo ikke blå, men perlegrå. I denne linken kan du se både blå og perlegrå:

http://www.safari.til1000.net./honer/dverg_kochin.htm

I følge de bildene har jeg perlegrå dverg-kochin... Og sorte... Og det er likevel ingen grunn til å skille dem. Kyllingene vil likevel bli 50% perlegrå??? Dette ble litt komplisert for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de bildene har jeg perlegrå dverg-kochin... Og sorte... Og det er likevel ingen grunn til å skille dem. Kyllingene vil likevel bli 50% perlegrå??? Dette ble litt komplisert for meg ;)

Jeg ville skilt de hvis du skal avle på de. Perlegrå dvergkochin er det ikke mange som har så de hadde jeg villet renavlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre avl av perlegrå:

Nyttig å vite: Når det gjelder recessive/vikende farger vet vi at begge foreldrene må bære genet for fargen. Det betyr at når en slik farge dukker opp, har du full anledning til å ta vare på fargevarianten (f.eks. perlegrå) hvis du ønsker det! Det er bare å parre avkommet som viser fargen tilbake på en av foreldrene. (På "genetisk": lav/lav X Lav+/lav)

Halvparten av kyllingene blir da lav/lav = perlegrå.

Halvparten av kyllingene blir  Lav+/lav = Ikke perlegrå, men bærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måte å skille mellom perlegrå(lav/lav) og blå(Bl/bl+)?

Dette er noe jeg ikke har prøvd sjøl, så jeg må ta forbehold om at jeg bare har hørt det fra andre. Det hadde jo vært kjempefint om noen kunne sjekke hønene sine og gi tilbakemeldinger!

Etter sigende kan de skilles ved å se på fjærribben (tror jeg det heter?) - altså selve "stammen" på fjøra.

Hos blå er den mørk.

Hos perlegrå er den lys.

Hva sier dere som har blå eller perlegrå dyr - stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke når været gir seg. Snøstorm i dag, og da får høner være høner.. De fikk alle nytt vann og fòr igår kveld, så de klarer seg til i morgen..

Men da skal jeg altså renavle de perlegrå. Kollegaen min har også ei høne jeg kan låne, så da blir det 1,3 og det er en passe flokk.. Men jeg får vente til jeg kan ta fram "sommerburet" mitt - og det kan jammen bli en stund til... 

Tormod - den tråden du kaller vårtegn kan du bare slette fra forumet :D

Skulle sende rugeegg til "pippa" idag, men veien er kolonnekjørt, så da har vi ikke post på mandager >;) ...  Skjønner dere at jeg bor langt nord, eller..!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...