Gå til innhold

Ka skjer i nord Norge.....?


btobrenn@online.no

Anbefalte innlegg

avem
  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

;D ;D ;D

Nesa mi ligger udmykt ned i støvet.

Dere søringer er kjempeviktige.

Smask ! :-*

Hilsn BB ;D ;D ;D

Æ e ækte nordlænding æ, så mine følelser for Nordnorge er varme! ;D

;D

Lekkert ;D

Du bor nu veeel langt sør....

Men det ser vi bort fra, for den nordnorske følelsen man har i sjela, som vet om  midnattsol, lyset, friheta, stillheta, mørketida med koz og skravling, romsligheta, folket, landsdelen, eksosfri luft, ispedd med hav og blomsterduft kjennes og huskes uansett hvor man enn bor. T.o.m snø, dufter. Tenk det.

Mye av dette har gjort andemor til en herlig og unik, og ikke minst spennende person. Bare så dere andre vet det. ^smiley

Så nu vet alle hva vi nordlendingene har i vår pakke.+mye annet kult.....

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Hei hei, alle sammen. :(

Rekker knapt å logge meg inn, så skjer det alkens ting. En typisk "blåmandag"....Glemte dermed å logge meg ut..... ::)

Ser det i 2 dager nu på bl.a nrk 1 nyhetene, har vært enormt fokus på politikerdama Helga Pedersen, og om det russiske vraket Murmansk. Miljøgift av værste sort og forsøpling i 14 år...

Jepp, vraket ligger på det 3.dje bygdestedet i min kommune, og alle som en, t.o.m de som kjem hit i sesongbetonte tider er enig om at svineriet (vraket murmansk) må vekk. >:(:P :-\ >:(

Alle myser stygt på den godeste Helga.

Så nu har både ho og kystverket m. fl, en ting å gjøre.

Action !

Bevares for en flause det der..... :o ::):P

Vi har hatt 2 og en halv dag med herlig sommervær, men man vet jo hvor man bor hen, så det nytes med masse uteliv+gjøremål, så lenge godværet varer.  ::) Husene må ha sitt stell, og dem ser ikke så værst ut, for her i nord må ting være såpass ok, da været kan "pusse" beisen vekk fra panelet innen 3 vintrer.... ;D Nok å gjøre, og nok å holde styr på, har vi.....

I morgen skal det ordnes av meg mye havsand til tuppan, så tuppan har badekos, innomhus i hønsehuset, hele vinteren til neste vår. Vennetjeneste blir gjengjeldt. ;D

Når rognebær, ripsen blir modent senere, skal det høstes inn og fryses i posjoner.....Alt hva man nu gjør for tuppan, og dette er bare litt som er nevnt ::) ;D

Håper dere har det koz ok, rundt om i Norge og utland.

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

AAAhhh.

Hei alle. ;)

Endelig har æ litt tid til å fortelle, ka som skjer.

Har det enormt travelt utenomhus, for alt skal jo være på stell før sneen kjem. Helst  lenge før julenissen kjem oxo da. ;) Ferdiggravd, lekkert og tjoret fast, skal alt være, så ikke uvær knabber tingene.

Det blir visst ingen påfugl til meg i år, men likevel ordner æ (-mister ikke trua, her nei)-at når påfuglan engang kjem, skal dem ha "tumleplass" nok+kunne søke ly under store hageplanter, så da har dere vel anelse om hva æ styrer med. ;D

Naboen, (som bor nærmest hønsehuset ::)) har både :o, og fått meg i kjempe ;Dhumør.

Han er så blid og hyggelig nu at man skulle tru at der var komt 2 soler på himmelen. ;D

Han har vært her med sitt barnebarn, og sett på tuppan, samtidig fått litt info om at hanene blir ikke så fryktelig gamle(om man ikke får gitt dem bort, da), etter de har blitt fedre til kyllinger av samme rase. Men ting tar jo tid...

Barnebarnet spurte om å få komme å se igjen, måtte jo si klart det. ;D ^smiley

Så, æ trur folk treng tid og tilvenning. Tenke seg ferdig først.

Enig var han oxo -naboen at æ tok hensyn til bygda, ang tid og utslepp av tuppan og hanene, så egentlig var det nu ganske greit, for han=naboen har alltid stått opp kl 5 på morgenen. Hadde dere sett meg der og da ::) hadde dere først sett ei som såg gravalvorlig ut ???, men skal sant være sagt hadde æ mest lyst å kaste meg i bakken og ledd meg skakk og fordervet ;D ;D Æ fikk en lett "hoste", heldigvis klarte æ å holde på den alvorlige maska. ;D

Ellers er æ spent på hva skjer ut i fremtid med vraket "murmansk", som ligger ca 400 m, fra bebyggelsen. :o ::)

Såg at det viste dem ikke på tvn hvor nært og langt inn mot havna vraket "murmansk" ligger. Minst 4 statlig instanser sjekker ut innhold av vraket.

Hva dem enn finner eller ikke finner, må den bare fjernes, da den ligger midt i vårt fiskematfat.=Barentshavet.... Mesteparten av folk rundt om, trur vel at det meste av matfisk som vi spiser, og eksporterer, kjem fra Lofoten. Ha ! det er feil, og da treng æ ikke si mer....

Fyrsj ! hva med søppel det finns i havet. I havna i Narvik (midt i Norge), ligger det masse tikkende skibsvrak bomber, fulle av olje og andre forferdelige gifter. Huffameg sier æ bare og stakkars oss folket ..... :( :-[ :-X Kan bare si at da får vi kullsvart hav, flere tiår frem i tid.... :-\ :'( :(

I går og i dag og 4 dager frem sies det på værmeldinga at været her i nord blir lekkert. ;D

Da tusler og pusler tuppan og æ, ute selvsagt, annet hadde jo vært utenkelig. ;D

Roter æ med å spa muld, planter, og/eller flytte stein, har æ et stående, nærmest spørrende fjærkledt publikum, og ryddehjelp, som venter og er klar til action. Zc party Zc ozo ;D

Koz er det. ^smiley

Ha alle dere der ute i Norge og utland det koz dere oxo.

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  :(

Skal si vi har hatt merkelig vær, og rar sommer. ::D

I kveld dukket det opp tåke, som ikke er så vanlig her. Tåka ligger etter fjellene i fjorden, ikke i nærhetheten av husene våres.

Kl er nu 23 20, og vi har 9,9 + grader.

For første gang på måneder, og på kveld, har æ måttet slå på lys innomhus. Tenk det.

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden, har jeg hatt enorm glede av å lese. Jeg sitter i det ene øyeblikket med en vill lyst om å selge alt jeg har, bli arbeidsledig og flytte nordover. I det neste så kjenner jeg at det kanskje er like greit at jeg bor her søre jeg som er så glad i varme somre. Skulle gjerne hatt et hus nordafor som jeg kunne bodd i hver gang jeg har langfri, men så er det dette med alle dyra mine, hva skal jeg gjøre med dem da? Vanskelig det der, uansett så bor dere i en utrolig flott landsdel som jeg er så glad for at jeg kan si at jeg kjenner ganske godt, og som jeg aldri kommer til å bli lei av å utforske. Nyt resten av sommeren, nå begynner snart mørketida, og den er jo så koselig å være inne i.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden, har jeg hatt enorm glede av å lese. Jeg sitter i det ene øyeblikket med en vill lyst om å selge alt jeg har, bli arbeidsledig og flytte nordover. I det neste så kjenner jeg at det kanskje er like greit at jeg bor her søre jeg som er så glad i varme somre. Skulle gjerne hatt et hus nordafor som jeg kunne bodd i hver gang jeg har langfri, men så er det dette med alle dyra mine, hva skal jeg gjøre med dem da? Vanskelig det der, uansett så bor dere i en utrolig flott landsdel som jeg er så glad for at jeg kan si at jeg kjenner ganske godt, og som jeg aldri kommer til å bli lei av å utforske. Nyt resten av sommeren, nå begynner snart mørketida, og den er jo så koselig å være inne i.....

;D

Heia Tuppelura.

Artig at du syntes det er koz og lese ;D

Selv, ble æ rammet av akutt selskapsjuke å går kveld, og det er få av mine venner som setter pris på å hive seg i kast med alkens "brennbare dagsaktuelle" tema, og da var det bare en ting å gjøre. Æ "har" jo gjengen her på nettet, å ty til ;D

Det mest positive for en nordlending å bo sørafor, er at alt er mer sentralt, t.o.m landegrensene, og andre land, mens her æ bor....Det går på timer å reise, allfall med bil og ferge. Har flydilla her, og tog er gøy, men billettprisene er bare ublu... :-\ x-x

Det som kan være spesielt for en nordlending, er at dypt inn i sjela, spilles det en "låt", man "hører" og føler, livet ut uansett hvor i verden man er, og når man alt må som 16 åring, forlate bosted, og kan hende nord Norge, for å fullføre utdannelser, og diverse andre livsmål, enten man draes til sør eller utland, slipper man aldri unna den dempede låta.

Når gamle mor og far har dødd på sykehjem, og 16 åringen har blitt ca 50, og denne personen har bodd laaangt sørafor polarsirkelen  i over 30 år, men må hit nord til bardomshjem for å ordne opp i arv.

Huset her i nord blir stående tomt, når pliktene igjen kaller en mot sør.

Mens man pleier sitt til tider hektiske daglige liv i sør, begynner en "låt" å avspilles, med økende volum. Etter en tids tolkning vet man bare hva det er. ::(:D

Huset er gammelt, kan hende bygd i tiden rundt 1950 og har mye historie/minner og sjel, men fullt brukbar, især ved høytider, og fra vår til oktober, når det er som vakrest i nord, med lyset. ( Lyset her er for mange kunstmalere, like fasinerende og kjent, som det spesielle lyset dem har bl.a i Skagen i Dk)

Husene står tomme i årets fleste måneder, men selge husa, niks!, til det avspilles "låta" for intenst. Man blir en trekkfugl, og kombinerer nord Norge og eventuelle syden/verdensreiser, med hvilken årstid det er.

Her æ bor, fins det ikke eierløse hus.

Men er gjesterommet mitt ledig, så... :( :-X

Mørketida treng ikke sees på som noe trist, nei. Mye snålt man kan finne på å gjøre da, og ha det koz og artig ilag.

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundrer din måde, hvorpå du beskriver din hverdag - og dine omgivelser - på sådan en poetisk måde  8)!

Man kan høre, at der er højt til himlen oppe nordpå. Plads til de store tanker...

Man lærer dikkert alle kroge af sig selv i det miljø.

Har du tænkt på at skrive bøger.... eller male (du har jo lys halvdelen af året :()???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundrer din måde, hvorpå du beskriver din hverdag - og dine omgivelser - på sådan en poetisk måde  8)!

Man kan høre, at der er højt til himlen oppe nordpå. Plads til de store tanker...

Man lærer dikkert alle kroge af sig selv i det miljø.

Har du tænkt på at skrive bøger.... eller male (du har jo lys halvdelen af året :()???

;D

Ja, Lone, man kan trygt si at her er såpass stille at man hører seg selv tenke, og her spekuleres det masse ;D :D

Jo, man blir med årene godt kjent med seg selv, og reflekterer kan hende mer over saker og ting. Deler det med andre, fordi det er sjovt.

Ja, i unge år veivet æ prøvende med penn og malerkost, men fant ut etter hvert at æ var mer "til nytte", når folk hadde "kjørt seg fast" i en livstil med livsinnhold, som ikke var bra for dem. Vi kan si det slik...Det rangler og skrangler av og til vel mye opp i min knoll, og folk setter pris på dette, og får det dermed bedre og godt :( ;D

Da har æ ikke tid til så mye annet....

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Heia alle dere her på fuglepraten.no. ;D

Joda, vi øy-folket står fast og viker ikke fra kravet om at skibsvraket og russisk krysser, skal fjernes. >:(

Det er blitt sagt på tv at det skal skje. ;D

Men kanskje det er for tidlig å rope hurra ennå  ???

Spørsmål og fundering foregår og pågår for fullt nu fra politikernes side, om hvordan fjerningsproblematikken av vraket skal løses ???

Æ igjen lurer på, hvis det ikke går an å fjerne svineriet i et helt stykke, og det kan hende må opphogging til....-Om det lekker ut bl.a PCB (som fagkyndige instanser har konstatert er der).  ???Uansett må den bort, for på lang sikt, urørt, blir jo skadelig effekt, bare verre.

Så borte vekk med vraket "murmansk", sier nu æ.

Må nu flire i all denne elendigheten, for de som tar stikkprøver, ser jo ut til å ville være både grundige, og har en god og meget pirket innstilling i sitt ønske om å ta stikkprøvene som skal vise til om der er forskjellige farlige miljøgifter i og utenfor krysseren. Disse fagfolkene virker til og med å være noe hissig på at arbeidet angående dette skal og må gjøres skikkelig. ;D ^smiley party oo c-c

Dem -stikkprøvefagfolka konstaterer og "klager" på at dette å utføre tester fra levende sjødyr og fisk, ser ut til å være meget vanskelig, da fiskene og sjødyra ser ut til å ha på eget initiativ evakuert ut av området der vraket "murmansk" ligger og ruller... ::):P;)

;D

Klart fisk og sjødyr gjør det, dem vet og er da ikke dumme. ::) ;D

Så merkelige bilder dukker opp i min knoll ; -der man ser dykkerne svømmer på harde livet rundt vraket i håp om å finne et eller annet mindre intelligent sjødyr de kan ta disse stikkprøvene av da. ::) :)

Nubbe/no sjanse for det. :-\

For de smarte fiskan vet da bedre enn så og holder seg da oxo klokelig på avstand.

Smarte fisk ??? Hvem de er ???

Jo, det er; Uer, kveite, brosme, breiflabb, marulker, steinbit, akkar, villhavlaks, og en svær (da mener æ svær :o) gretten stamtorsk med flere, står 50 meter unna krysseren og dykkerne og myser med grettent og bistert ansiktutrykk på at kozeplassen dems er og har blitt tilgriset. >:( :-[ :-\ >:(

Logisk er det jo da at ingen av disse smartingene( -fiskene) vil bli syke, og slett ikke svømme i nærheten av og i den dritten der.  :o ??? >:(;)

Så nu vet dere, ka skjer her i nord Norge. ;D

Da er det bare å vente videre på de fremtidige nyhetene, om dykkerne har klart å komme på hils med noen av disse nevnte fiskene, og om dykkerne har klart å overtalt noen av smartingene til å gi sitt legeme og blod, til patologisk forskning, med dette for øyet; At en fisk ofrer seg for gagn til resten av fiskeslekta og disses ettekommere.

Hilsn BB ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Ok, så ble dykkerne, sjødyr og fiskene en noe for animert fortelling. ::)

Fortsett bare å spis fisk folkens, fiskan er nok ganske teite, når dem går i våre feller. :)

Det er noen tøffe, glupe og driftige damer man har her i Norge, og det ser man jo, både dem fra Sørøya i nordvest Norge, og Fedje ved vestkysten ved Mongstad i sør.

Ikke engang politikken klarer å kamuflere disse damenes kloke innsikt at disse fæle vraka, med alkens fæle gifter, må fjernes.

Tipper på at dette vaskosignalet taes nu på alvor av staten/tinget/statsministeren, og at fjerning av fæle giftige vrak bare må skje og det snarest.

Det er nu en ting at vi driver og tømmer vår klode for olje, med skrekkens risiko, især med tanke på når uvær...Men å tømme havet for liv p.g.a giftbombene av skibsvrak, er og bli så ubeskrivelig mye verre. :-\

Begge disse næringene står som nr 1 og 2 på toppen av vår velstandliste i vårt land, så blir havet svart enten oppå, eller i....Ja, da ligger Norge dårlig an, på mange plan..... :-\

Men ,ed denne skrekkvisjonen i tankene, så "vi finner man nok på gode forebyggende alternative løsninger og tiltak om å få+beholde et rent og giftfri Norge, både til lands og til havs. :)

Har et inntrykk av at norske politikere har lagret i sitt minne, og er flinke i dette å alltid prøve å klekke ut gode vurderinger rundt problematikk, med det for mål for øyet, forebyggende tiltak, m.m.

God tru har æ på at rent og giftfri Norge-mål blir nådd. ;D

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les mer om fiskenes intelligens i den utmerkede boken "Fiskenes ukjente liv" av bergljot Børresen (den handler forresten ikke bare om fisker, og er intressant lesing for alle dyrintresserte).

;D

Har til tider en teit humor, og livlig fantasi , så ingen må gå 5 på, men fortsette å spise fisk. :)

Bøker, ja. Det er vinterkoz, det. ;D

-BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

18 august herrens år 2008.

Klokka har passert 18 00, og vi har 15,2 + grader. Det har vært varmere i dag, men æ har ikke hatt tid til å sjekke gradstokken, for æ styrer fælt her. ::) :)

Har gjort bruk av sementblandemaskin. og støpt, + utvidet hagen, og plantet meg ferdig. Mye av plantene er svære, og æ har laget eldorado, for fremtidig påfuglpar, 1,2stk...... ;)-Noen store Malayerhøns hadde heller ikke vært å forakte.... ;) ;D

Er i kjempehumør, og så fornøyd atte... ;) ;D

Finish her, med hageprosjekt for i år. ;D

Stolt er æ oxo over de norske kvinner. Mennene selvfølgelig oxo, for de må være sterke og lure skal dem klare å leve sammen, med, og for en norsk kvinne. Så barsk er de norske menn.  :-* ;D

Hva det er med den norske kvinnen?

Jo, ho er klok, morsk og meget bestemt, og vil verne sitt land/hav, og de som står ho nær. -Og ser helst at alle i dette landet skal kunne ha det trygt og bra, i sine hverdager og miljø.

Vi har en kvinnelig ordfører. Halvparten av øybefolkninga er kvinner. Og dem har hittil vært steile og hyttet med nevene især når noe så skummelt og stygt som vraket "murmansk" har ligget og griset ut både hav og vårt øye, og kan hende gitt negativ påvirkning av helseplager til bygdas befolkning, men nå alt ser ut til å gå rette veien, og det har ho politikerdama Helga Pedersen på tv, gitt ettertrykkelig beskjed ; krysseren skal fjernes !  ;D

Jens, statsministeren vårs anno år-08. Det er nesten så man"ser" at tøffingen han Jens, har en søppelkontainer på slep etter seg  ;D dette i tillegg til de andre daglige, ja, nesten døgnet på tamp, med tøffe arbeidsoppgaver han har å holde styr på og være oppdatert med, :;):) så det å være statsminister, må sannelig være en evig ryddejobb, bare det å få ting på stell+at det i tillegg skal se estetisk ut og sist ikke minst gi utbytte, og glede til oss.... ::)

Så når Jens og co, sier seg positive til at hele vår norske kyst innen minimum 3 år ;)  skal være clean, da blir de norske damene sikkert søte som pusekatter, og gjør alt for at han kan sitte på tinget (så lenge han ønsker) til han ser ut som 7ende far i huset. ;D

Ehhh, animasjonsfantasien min blomstret visst litt ::) ;D

Er jo oxo imponert over damene i Fedje, ved Mongstad nede i sydvest Norge, (sett herfra nord).

Der har dem oxo ei kul kvinnelig ordfører, ho K. Handeland. Og se på de damene ho Handeland har bak seg. :o ;D

Kloke er dem.

Mennene vårs, må nok bare gi seg over p.g.a oss damene, da sveisen dems på dems knoll sikkert har endret både stil og karakter nu. For alle disse damene må jo være skummelt å se til når man står foran hel en gjeng av disse norske kvinnene, som knurrer og stirrer morskt på en... :o ::) ;D

Huffameg..... :o;) 

Jepp, æ trur vi har den norske mannen med oss, ingen tvil om det. Sunn fornuft har den norske mannen, skal sant være sagt.

Ting blir så bra skal dere se, og enda bedre etter hvert. For vi er da bare kule ^smiley

Obs. Mye greie og gode folk er det oxo av de som kjem til Norge fra andre land, enten de er norsk statsborgere eller ikke, og/eller kun på visitt.

Både morsomt kjekt og stimulerende kan det være, og takk og pris for at vi alle er unike.

Ha det koz dere alle.

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)21.8.08.

Om det er stilt, og ingenting skjer her i nord?

Det var det æ hadde håpet på for 3 dager siden. Total vakum, tyst og at nu skulle man ligge rett ut på sofaen. Brennsikkert var nu det ^smiley

For 3 dager siden, rett før æ pakka bort spaden og krafsa, sto æ ute i hagen og nytet synet av at nu var over 3 måneders hageutvidelse, og masservis av slit med dette hagearbeidprosjektet utført under våt og kald vær høst fra vår til nu, der det meste av all min fritid og krefter til dette hageprosjektet som ble utført av handmakt av meg, kunne æ der og da endelig konstatere, nu var dette over.  ;D Finish og sluttført.

Nytt gjerde var komt opp, hekkplantene havnet langsmed nygjerdets fulle lengde. Store skjermplanter hist og pist inni hageområdet, til glede og koz for  fremtidige vakre fugla.

Lekkert og kult har det blitt, og alt nu, gleder æ meg til ny vår, om 9 måneder.  ::) ;D Da kjem alt strevet mitt til sin praktfulle rett. ^smiley

Jobbedillaen fra starten av mai helt til nu, har føltes som om æ har hatt en rå hestejokey, med pisk og sporer, slik som æ har stått på. Om noen hadde bydd meg 1 million, for å gjøre samme jobb omigjen 3 måneder til, hadde æ betakket meg, tatt beina på nakken og forduftet bortevekk.

Grøssa på tanken, gjorde æ.

For 2 dager siden sa æ med meg selv, ja, ja, nu kan bare verden og offentligheta utenfor min port, ta+få kontakt med meg igjen. -Og det skjedde.

Ting blir gjort på bortebane, men så snart æ hadde ankommet vel hjem igjen for å pleie min fritid på hjemmebanen, som æ dagen før hadde sverget overfor meg selv at ; BB i all fritid du nu får, skal du ta det slow, sløve, råkoze deg, og ikke gjøre en døyt, allfall ikke mer der og da og det absolutte nødvendige.

Trudde jammen meg på dette æ, garantert ! ::D:P

I formiddag, gikk æ ut i godværet til tuppan. Utslipp og matkoz til dem var alt æ hadde i tankene.

Glad og litt vemodig var æ. ;) :-\

De 2 gamle søte mixtuppan mine, som la egg annen og hver 3dje dag, med sine sære og morsomme personligheter som æ har gruet meg i hele sommeren og bestemt meg uker i forveien for at i august blir mixtuppan zx

Hvorfor en slik sinnstemning, glad og  vemodig?

Ha !  ;D Det som nu har skjedd ; De 2 mixtuppene har flyttet til Porsanger i østfinnmark, og med dem drog oxo den ene av mine 3 hollandske topphaner ;D ^smiley

Herlighet hvor lettet æ ble. Ja, glad  ;D No killing.

Vet her at tuppan+hanen får det kjekt i sitt nye hjem. Et nytt og ferskt egg fikk den nye eieren på kjøpet. Koz å vite. ;D

Det som er vemodig at tidlig i dag kom det ikke 9 voksne tuppa, innkludert hanene, hoppende og flaksende i glede imot meg, men bare 5 stykker. 2 haner og 3 høner og dem er ikke av samme rase..... x-x  Jepp, det mangler, og det trenges flere tuppa. -Ønsketuppa.

Æ satte mæ på huk, og dem forsynte seg pratende av handa mi. Vel, pratinga var det mest hanene som sto for ;D Zc

Deretter vandret æ sakte rundt i hagen med tuppan tuslende etter. Koz var synet.

Æ stoppa foran min lille pene gamle hagedam, og plutselig,  :o gud nåde,  :o føltes det jammen meg ut som om den masete brysomme "hestejokeyen" sto der ved siden av meg, med piska si bankende på låret sitt, og glante på meg med et talende bistert blikk. ::)

Animasjonfilmen startet for fullt på min flatskjerm i min knoll ::)

Det var som om "jokeyen" plutselig knakk sammen i knærne og lo som en fæling, og pekte hånlig mot min lille hagedam. ::)

Joda, måtte bare konstatere overfor meg selv, enig med "fælingen". ::):(;)

Jepp, den lille dam VAR liten, til og med malplassert i forhold til utvidelsen.

Æ gikk en runde rundt dammen og tok mål fra alle vinkler. :P

Flatskjermen min slo seg øyeblikkelig på, og æ begynte å "se" meg selv i action....... ::)

Da er det jo ikke så vanskelig for noen å tenke seg, hva har blitt gjort i dag av meg. ;D

Hagedammen har forsvunnet..... ::):P ;D

Neste vår blir anlagt og en mye større hagedam vil bli etablert. Støpt og pyntet med vakre steiner. Dammen blir lagt slik at den føyer seg som et nydelig smykke inni i den gamle hagen, men oxo mot den nylagte og utvidede delen, der det oxo blir noe beplantet rundt den, med korte busker og noen vakre planter. Ikke et blad eller blomst, skal ha samme struktur eller farge.

Masser av muldvarparbeid blir det på nytt igjen på meg di neste dagene, der æ tilrettelegger, slik at neste vår blir når den nye den nye dammen skal sluttføres, blir koz-sysle arbeid. :)

"Ser" dere alle dere der ute, alt dette? ;) ;D

HØH ! ::) Bortevekk, dunsta besvergelsen min til meg selv om å ta det slow, sløve, og ikke gjøre en døyt mer hagearbeid for i år........ ::)

Så skjer det ingenting, må æ jo selvsagt få noe til å skje, da, så dere alle får vite at det skjer noe her og ka som skjer her i nord hos ho BB. ;D

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Vi har 15+ gr, nu og sola skinner fra en skyfri himmel, i dag ; 26.8.08. Litt deilig bris har vi.

Så da skulle man jo tru at dagen var en fryd.

  :-\Men niks.

Bekymrer meg her faktisk, og har kom frem til, når fiskerne med sine små sjarker oppmot 35 fot i størrelse, forteller at det er lite fisk i havet......

Vet dette så indelig godt selv, har vært ute og sjekka..... :-\

De store (fabrikk) trålerne, ikke bare de norske, men utenlandske oxo....

De trålerne er på størrelse med fotballbaner, har rensket grundig opp, og fremdeles rensker havet for fisk, og skader havbunnen i tillegg, med not og stålplater, der korallmiljøet/matfatet og hjemmet til fiskene... dør, der trålerne ikke bare forsyner seg hardt av stamfisken som er fulle av de neste fiskegenerasjonene, men de årsgamle småfisken blir oxo råket, skadet.

For meg ser det ut som om vi folket, kjem om ikke lenge til å oppleve en trist tilbakeslående dominoeffekt. :-\

Hvis vi skal fortsette å ha fisk, må det drastiske løsninger til, trur æ.+ oxo internasjonalt, og det haster.

Skummelt er det å tenke at en eldre religiøs person som æ hadde gleden av å bli kjent med, for år tilbake, som da var en oppegående 90 åring, sa ; I bibelen står det at en dag skal en far tegne en fisk til sin sønn..... :-\

Realismen angående dette ser ut pr i dag til å stå frem, i all gru.

Stakkars våre etterkommende, barn, barnebarn.....

Helt frem til ca 1978, var det svart av fisk, under kaier, i havner, og ut i fjordene, all slags fisk, og på mindre enn ett minutt fikk man oftes en sværing av en fisk på kroken, eller en styggsom raring, som kanskje knurret i kroppen, når man la fingeren sin på styggen..

Høres dette usannsynlig ut? -der den første tanken din er at dette ikke kan være sant?

Sant er det. Det kan æ love dere, for æ såg dette med mine egne øyne, t.o.m styggingen av en fisk. Dette frydfulle synet. Fisk i masservis, lagvis i sjøen/havet. ;D ^smiley party

Den tøffeste beslutningen fra politisk ståsted, æ ser for meg ang forvaltning, er at kvotene blir drastisk nedskjært, og at den store/største fiskeflåten kan bli lagt i bånd, ved at fisken i havet får fred fra oss mennesker i 3 til 5 år MYE FRED, og at vår middagsfisk blir vi kan hende å nyte kun 1 gang i uka......-Oxo internasjonalt, må dette tiltaket trå i kraft..... :-\

Høres dette horribelt ut? :D

Det syntes ikke æ, for innen 10 år kan dette bli praktiserende faktum, uansett, og mye verre opplevelse enn vi har nu, for da kan det hende at det går måneder, før vi kan tenke på å spise fiskepinner, fiskekaker, og/eller fisk i det hele tatt...... ;) :'(

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

:(

15.9.08. Det er mandag, og i 1 uka har vi nu hatt DET nydelige været. Blikkstille. Sol i masservis. 12 + grader i dag ;D

Det grilles ute i bygda, som om det er en varm midtsommerdag. Folk koser seg fordervet.

Det kryr av jaktfolk her fra hele landet, og alt av hytter er utleid.

Skralt er det med ryper, trur æ, men harer har vi. Trur jaktsesongen egentlig ikke skulle ha startet før om ei uke. Sesongen er tross alt lang nok, og uti mot mars....Rypefuglene har allfall nytt godt av det.

Her på Sørøya, skjer det litt av hvert.

Flyplassen blir større og utbedret, nye veier+omstrukturerte . Ny asfalt på veiene. Det bygges og fixes med div brukshus, og ordinære hus. Nye flytebrygger, og mye annet kult.

Det er bare det at når det styres mye med alt mulig, håper nu æ at ryddeinstinktet til alle disse fagarbeiderne, eller andre folk i kommunen der dem ser rot, før kommende uvær sprer dette utover.

Alle må jo være enig med meg i at byggerot, og oppsamlet skrot og nedfalne gamle uthus, nesten medfører øyebetennelse på vårs ::D, og når det er slikt, hjelper det ikke uansett hvor pent et bygg eller prosjekter og omgivelsene er.

Ikke er det bra med slikt rot, med tanke på barn og dyr, kan skade seg... :-\

Min hvite hollandske topphane-sjef, har endelig "våknet" og blitt en meget ansvarsfull herremann.

Alt av katter blir jaget bort. Han går fra tre til tre, yders forbannet når sjura (skjæra) er i trærne. >:(  Ikke engang ei linerle, eller en søt liten spurv, trenger å drømme om å gå ned for landing, med den grinebitern tuslende i HANS hage. ::):P 8)

Ei av silkehønene, tropper oxo opp ved siden av han når han "koker" som værst, som hans personlig motiverende støtte. Begge ser fryktelig stolte ut når de uvelkomne har tatt til vingene, eller gjort bruk av sine bein. ;D

Æ har nu fulgt med på ripsbuskene, og kan bare fortelle at der kanskje begynner å anes et rødskjær i bæran... ::)

Tyttebær blir det masser av, som det oxo var med multebæra, men krøkebær (krekling)....Tja, æ har nu sett mer før, av den bæra, enn det er nu...Blåbær kunne det gjerne ha vært mer av, ja....

Vet ikke om dere hadde trudd det uten å ha sett det med egne øyne, for her i hagen står de vakre blålilla irisene i full blomst, og de gule strever hardt med å rekke sin utblomstring, før frosten kjem.

I st.hans tida i sommer avblomstret tulipanene...1 måned for sent... ::)

Folkens dere må være flinke, når dere har ledig stunder. Gå ut i naturen, og se alle fargene. Det er som om alt står i brann, og ikke engang denne beskrivelsen er god nok. Svak grønt, med snev av litt gult, sennepsgult og rødt, som igjen går over til rustrødt, og gyldenbrunt.

Ikke engang Rembrandt klarte å fixe disse fargene.

Lukt den herlige duften ute.

Jordas dampende parfyme, kanskje ispedd med tjern, fiskevann og havets krydderduft. Allfall her. Fuglenes kyllinger har blitt voksen, spiser masse og kvitrer og syngeprater til hverandre, og begynner å gjøre seg klar for vinteren, enten ved å bli kledt i varm vakker vinterlig fjærpryd, eller gjøre seg klar til trekk over ekvator.

Tv og fjernkontroll ikke interessant. Niks ! Så opp og hopp. Folkens. ^smiley party

Nu skal æ gå ut i godværet, nu som ettermiddagsola har forgyllet alt, og ute blir æ til bortimot kl 20 i kveld, da begynner det å skumre.

Så, so long til dere alle.

Hilsn BB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese hva som skjer i Finnmark.  ;D

Ja i år har nordavinden gjort det hardt å være blomst eller anna vekster.  ;D

Har ei første blomstring på Dahliaene nå!!

Bedre lykke neste gang!!

:D

Det er derfor æ skriv, for at vi skal ha det morsomt+koz ;D

Har du bilde å legge ut av dine vakre Dahlia?

Et tilleggsupplement i bildet med et par høner hadde oxo vært koz å sett.

Trur det er lurt å plante eller evnt bygge skjerm/le, til de mer ømfintlige blomstrene.

Skal ikke du, og alle dere skrive litt om din/deres bosted? Hadde vært artig. ^smiley

Hilsn BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...