Gå til innhold

Ulfjoh01 ruger vaktelegg


ulfjoh01

Anbefalte innlegg

Spekulerer i ei lita rugemaskin.

Ei slik ei som tar ca 12 egg, men ser de får mye pes disse flatrugere som bruker lyspære til oppvarming.

Regner med at det er en Covatutto du tenker på, eller noe i nær heten. Har en slik med et resultats på 20-30%, dette kan være tilfeldig, men jeg vil anbefale deg og legg i litt mer og få en skikkelig maskin. Det er det vel verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja bla. var Covatutto ett merke jeg tenkte på.

Søkte gjennom med søkefunksjonen og så der var ikke allverdens gode erfaringer med denne, i hvertfall de minste maskiner.

Ligger en forholdsvis stor grumbach til salgs på Finn.no nå til 6.000,- kr

har en Matador fra før, men synes de er blitt så dyre, nærmere 4.000,- kr nå.

Hadde 2 stk Matador, den første betalte jeg ca 2.300,- kr for, den siste nærmere 3.000,- kr

Har funket greit, men termostatene har røket 2 ganger mener jeg å huske, har derfor alltid en i reserve.

Temperatur måleren var gåen nå sist da jeg skulle ruge ut disse vaktelegg.

Skal ha ei mellomstor maskin til, Hemel A120 brukte vi på landbruksskolen, den funket greit, men koster vel over 6.000,- kr nå.

Men kunne tenkt meg ei mindre maskin på mellom 10 - 20 egg.

Ser der er ei Covatutto 20+20 på finn.no nå halvautomatisk:


/>http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17571295

Forsåvidt kan det være greit med flere av en type rugemaskin, blir lettere å forholde seg til reservedeler som varmeelementer, termostater, og annet.

Har man noen deler liggende så vet en det passer til alle rugemaskiner en har.

Er som regel når man mest trenger det, noe gjerne svikter.

Var forresten 2 egg i buret i dag også, det ene lå ei grå Vaktelhøne og ruget på. Tok det inn, egget var varmt, muligens nylig lagt.

Er ganske sikker på at minst 4 av de 17 Vaktler er haner.

Får se etterhvert hvor mange egg de legger pr. døgn i snitt.

Tror jeg sender en email til denne selger på Finn.no

Denne Grumbach på Finn.no skulle jeg gjerne ha hatt, men blir litt for tidlig å kjøpe nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil i dag er det blitt 4 egg.

3 middels størrelse og 1 lite ett.

Har problemer med hvilke haner jeg skal kvitte meg med :-[

Syns alle er pene på hver sin måte.

Har ikke lyst til å avlive noen.

Men de er for mange og jeg må ha noen Vaktelhunner til.

Får se om jeg greier å lure dem på noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært 4 egg pr. dag de siste dager.

Har nå også lagt i overkant av 30 egg i rugemaskinen igjen, dette egg fra egne fugler.

Ser ut som jeg har alt for mye vaktelhaner.

Trenger noen flere hunner, og færre haner.

Ellers liker de svært god at jeg har lagt store bjørkekvister inn i buret.

Dette smyger og gjemmer de seg under.

Er ingen problem med vanning og foring, dette finner de og tar til seg like lett som andre fugler jeg har hatt.

Noen er mere tamme enn andre, når jeg løfter lokket til inneburet stormer de fleste inn i inneburet for å se hva jeg holder på med.

Blir det nytt tørt strø i bunnen? eller noe godt i matfatet?

Faktisk så kjenner de meg igjen, og lager lyder når de hører stemmen min eller seg meg.

Skal bli spennende å se resultatet av denne klekkingen jeg får nå mot Sankthans.

Håper det blir mange vaktelhøner, og desto færre haner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 51 egg  av egne fugler i rugemaskinen nå.

De fleste har ligget der en uke i kveld, fylte på i 2 - 3 dager med flere egg.

Dette  vil sannsynlivis gi forlenget klekking.

Resultatet skal bli spennende å se, klekkes over 50% så får jeg flere vaktler enn jeg trenger.

Uansett trenger jeg ikke flere vaktelhaner, har for mange allerede.

Så det blir bare hunnene som får ett langt vaktelliv, hvis jeg ikke får gitt bort noen haner.

Har også tildels sortert eggene etter utseende.

Flere av eggene som legges har likhetstrekk angående fasong og farge fra dag til dag når det gjelder lagte egg.

Regner med det er egg fra samme hunnvaktel, siden alle går sammen i buret så blir det vanskelig å vite hvilken vaktel som har lagt hvilket egg.

blir det noe av denne ruging, så skal det også bli morsomt å se fargetegninger.

Har ei helt grå vaktelhøne, morsomt med flere av samme farge.

Ser ut som alle gul/hvite vaktler hos meg er haner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg det formodentligvis skjer noe mot helga i rugemaskinen.

Kommende Fredag har eggene ligget der 18 dager, ikke alle, la noen få egg inn noe senere.

Har "knertet" 3 vaktel haner, men må ta flere hvis jeg ikke blir av med dem.

Nå har jeg nok ikke tatt hensyn til videre oppdrett når det gjelder det å avlive vaktler.

De største og sterkeste haner bla. den første som klekket ble avlivet, men 2 stk som trengte hjelp her i vår lever fortsatt.

De har på en måte fått en beskyttende hånd over seg, muligens det ikke er lurt, men de er ikke de eneste haner jeg har. Jeg har så alt for mange haner enda.

Den ene av de er noe pjuskede ennå, men ble mere aktiv da "sjefshanene" forsvant. Den andre ble enda mere tøff og strekker seg opp der han nå har begynt å gale. Var noe spesielt med disse 2 karene, de var bra tillitsfulle også, inkludert noen andre haner.

Får se hva denne utklekking frambringer av fargevarianter, liker de lysbrune, og ikke minst den grå hunnen jeg har. Alle hvite ser ut til å være haner.

Skal se om jeg greier å skaffe meg ca 15 vaktelhøner til, muligens jeg blir å beholde 1 - 2 haner av de jeg klekker ut nå hvis de har farger jeg liker. Får etterhvert, selv om jeg har god tid, begynne å se det an i naustet. Der vil jeg rydde unna litt materialer og lage ett passelig sted for vinteren, med netting på alle bauger og kanter. Dette for å ha ett sted til vinteren hvis uteburet ikke skulle virke tilfredsstillende. Får legge ett par presseninger i bunn for lettere rengjøring til våren. Blir bare å dra hele greia ut da, hvis det ikke blir for tungt, i såfall får jeg måke unna litt først.

Lovet å legge ut bilder av bur tidligere, det vil jeg gjøre noe senere.

Buret er ikke noe skjønnhet i seg selv, men oppfyller hensikten jeg hadde med det, bortsett fra at det ble i tyngste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! ;D

I morges var det klekket små hull på flere av vaktel eggene, og det etter 15 1/2 døgn! :)

Ikke nok med det, de eggene som sist ble lagt inn, ble lagt 4 døgn senere enn hovedladningen med rugeegg, og blandt dem er minst 1 egg hakket ett lite hull i! :o

Må renne til butikken og kjøpe meg noen hønseegg slik at jeg har eggplommer til for` blandingen.

De skal ikke få eggplommer så lenge denne gangen som sist grunnet løs mage.

Har ca 5 vaktelhøner som legger egg, av de kan jeg kjenne igjen 3-4 stk på grunnlag av eggform og farge.

DVS. jeg vet ikke hvem som har lagt hvilke egg, men jeg kan sortere egg etter utseende.

En "eggtype" er svært runde, litt olivengrønne i bunnfarge med mørke snirkler, disse er lett gjenkjennelige.

En annen "eggtype" er svært normal av utseende men har større sammenhengende sorte felt enn alle de andre.

En tredje "eggtype" er svært lys igjen, nærmest gråhvit i bunnfarge, men små felt og prikker.

Disse farger og former på egga gjentar seg fra dag til dag.

For å vite hvilke vaktelhøne som legger hvilke egg så må jeg isolere dem med haner hver for seg.

Ja dette skal bli morro, de første "egenproduserte" kyllinger hvis alt går bra.

Siden denne klekking begynner 2 døgn før forventet så ble eggene snudd i går kveld, meningen var å gjøre det samme i morges, men det ble det ikke noe av grunnet tidlig klekking.

Fylte på med litt ekstra fuktighet, får håpe det ikke var for mye fuktighet som gjorde at mange fullvoksne kyllinger ikke kom ut av eggene ved siste klekking i vår.

Må vel ordne klar balje med varmearmatur også, tenkte jeg denne gang skulle flytte de omgående fra rugemaskinen siden noen egg ble lagt inn opptil 4 døgn senere, dvs. 4-5 egg hver dag etter hovedinnlegginga av egg.

Sist fikk de være i rugemaskinen nær 2 døgn med matskål og vann.

Nå ser også jeg hvem som er haner av de naturfargede og honningfargede vaktler.

Kikket etter mørke felt på brystet, men det er strupen som gjelder.

Samtlige som jeg med sikkerhet vet er haner har ett mørkt  brunrødt felt på strupen.

Hunnene har det ikke.

Kun en hane har svakere tegn blandt de lysbrune, og det er hættakaillen, en pjusket hane som ble hjulpet ut av egget i vår.

Men den har begynt å tøffe seg litt nå etterhvert som andre ( 3 stk ) haner forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 stk er klekket nå i kveld, og ytterligere 22 egg er hakket hull i ;)

Utrolig hvor små de var, hadde nesten glemt det.

Var 51 egg i rugemaskinen, så resultatet blir spennende å se.

Hører konstant piping fra soverommet nå, der rugemaskinen står på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omkring 20 vaktelkyllinger i rugemaskinen nå ;)

Vanskelig å telle, da de farter av sted om hverandre.

Får telle når jeg flytter de over til kassen.

Er noen egg som ble lagt noe sent inn og vil la maskinen gå ett par døgn eller så til.

plukket ut tomme eggskall omgående i går kveld og i morges.

Vil ha minst mulig gørr i maskinen da den blir å gå en stund til, noe etterlatenskaper er det umulig å unngå.

1 døde etter klekking i går, tror den druknet.

Senere sent i går kveld var ytterligere 2 døde etter å ha hakket hull i egget.

var av de som hakket hull først.

En tredje kylling som hadde hakket hull var nesten død, men jeg fikk hodet ut av egget og lot ham ligge slik i maskinen.

I morges var han kvikkere enn sent i går kveld, kanskje dette går bra.

Har litt lite vaktelhøner så jeg får prøve å berge så mange som mulig selv om jeg ikke vet kjønnet ennå.

Vil nok være mange vaktel haner denne gang også..

Fargene lå mye i det mørke, 2 var lyse - gul/hvite, men en så jeg mørkere nyanse i.

De fleste er helt tørre nå, og er utrolig raske.

Piler som mus nedi maskinen.

Skal ordne til kasse for dem i dag med varmepære og flytte de over, slik at resterende egg får ligge i fred litt til.

Har en mistanke om at jeg har hatt for mye fuktighet ved begge utrugninger.

Har ikke vist mere enn 60 - 65% fuktighet på det meste og mye lavere når jeg fylte på igjen.

Men synes luftlomme i egg ved klekking er fullstendig fraværende.

Kan ikke sammenlikne med gåseegg men de hadde mye større luftlomme relativt sett i forhold til eggstørrelse.

Her når det gjelder vakteleggene synes jeg det ikke finnes noe luftlomme i det hele tatt ved klekking.

Mener at luftlomme skal utgjøre 20-30% av eggets volum ved klekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet de over i plaststamp i dag med varmepære.

Etter en stund døde den tredje kylling som hadde bare hode ut av egget, selv om den hadde kviknet til i rugemaskinen over natt.

Fylte plaststampen med plenklipp og noe sagspon, av kjøpetype for kjæledyr.

Hadde bare litt sagspon i kassen under tvil, men gjorde dette siden tørt høy støvet mye.

Nå i kveld var ytterligere en kylling død, selv om de alle var svært aktive for noen timer siden.

Den lå utstrakt på ryggen, kan kanskje også være at den ikke greide å snu seg?

De ligger som regel når jeg kommer inn på rommet, men spretter opp når de merker meg.

Har observer at de hakker og tildels spiser av sagmuggen.

Har en stygg mistanke om at dette er skylden for den siste kyllings død.

Har nå i en fei fylt over med tørt høy, og håper det går bra for de andre.

De er både i matfatet og vannfatet som er noen lave plastlokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrettene ( 2 stk ) var nær rensket i morges, vannbrettet var også selvfølgelig tørket ut.

Alle stilte seg i kø ved påfyll av vann, akkurat som ved forrige klekking.

Har tedens for å gå tomt for vann nattestid, uten at det har betydd noe.

Kan ikke dekke hele bunnen med vannbrett heller, eller sette i dypere vannfat.

Er ytterligere ett egg i rugemaskinen som er hakket hull på, har nær fjernet halve eggskallet, men tør ikke ta mere da jeg aner blodårer.

Har åpnet egg som var klekket hull i med død kylling, og der var kyllingen fullvokst med plommesekk inntrekt.

Må bløte litt tid om tid på det området som ikke er dekket med skal, kyllingen piper tidvis og virker grei.

Har tenkt tanken ved det å flytte ei av vaktelhønene inn sammens med kyllingene.

Lurer på hvordan det har gått?

Mon tro om hun hadde tatt på seg en morsrolle, eller kanskje gitt blanke?

Kanskje enda værre, hun hadde angrepet og skadet dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kylling ble hjulpet ut av egget i går kveld, noen timer senere kunne jeg knapt se forskjell på denne og de andre.

Jeg "tror" jeg vet hvem det er, og den er overalt sammens med de andre kyllinger.

Hjalp ytterligere en kylling ut av egget nå i morges.

Den hadde ligget i egget etter å ha hakket hull ca 2 døgn.

Fuktet titt og ofte med lunket vann rund åpningen i egget , kylling var hel uten blødninger eller synlige skader.

Ble flyttet omgående til de andre i stampen, og den har stadig vekk prøvd seg på å nærme seg mat/vannfatene.

Blir flyttet tilbake da den ikke er helt oppegående ennå og kan bli liggende i vannfatet.

Trenger bare å tørke skikkelig nå, og komme seg opp på beina.

Har 22 kyllinger nå i stampen, og en i rugemaskinen hvor denne har fått hull på egget i går.

Er tegn til blodårer på hinnen som omkranser kyllingen, så jeg får avvente til i kveld eller morgen før jeg eventuelt prøver å hjelpe den ut.

I morgen kveld tror jeg at jeg tømmer maskinen, har det ikke blitt klekket ut flere kyllinger da så tror jeg det ikke er særlig håp lengre.

Har 5 stk gule/hvite kyllinger som forrige klekking i vår.

Har ytterligere 2 stk som jeg tror blir grå på farge, alle de andre er mørke.

Er veldig vanskelig å se fargene når en bruker rød varmepære.

I vår fikk jeg ikke se fargevariantene skikkelig før jeg tok de ut i dagslys hver gang jeg byttet strø i buret.

Tenker jeg de nærmeste dager strekker en skjøteledning til naustet og flytter hele stampen med varmepære og kyllinger dit, det støvet noe forferdelig sist jeg hadde de på soverommet og senere badet.

Får muligens legge netting over for sikkerhets skyld.

Resultatet ble ca 55% - 60% klekking, har død noen, 1 stk i stamp og noen i egget etter å ha hakket hull.

Eggene jeg brukt var fra og med første egg vaktlene la, dvs det var med små "pin" egg også inkludert det svært store egget.

Ingen av de har klekket, jeg la inn egg i maskinen i ca 4 døgn etter å ha startet rugemaskinen med de første 34 egga.

Så resultatet er vel ikke så gæernt allikevel.

Er vel best å vente til de har lagt egg en tid før en plukker ut til ruging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå begynner det å bli liv i buret til det siste kullet.

Er vel en form for å hevde seg blandt hanene.

Er til tider mye springing og hopping/flyvninger.

Viste ikke helt hva dette var ved forrige kull, men etter hvert forstod jeg at det var haner som knivet om det å være den dominerende hann.

Fant ut at alle rømte unna spesielt en hane da.

Nå skjer altså det samme igjen, er ikke helt sikker på hvem eller hvilken hane som står bak dette, får følge med hvem det er som opptrer slik at den jager de andre rundt i buret.

Ved forrige kull var det spesielt andre haner som ble jaget.

Viste ikke hvem som var haner da, men det ble jeg klar over etterhvert.

Får plukke unna noen haner etter hvert som jeg greier å identifisere dem.

Hunnene skal ut i uteburet sammens med de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har avlivet ca 13 - 14 vaktelhaner fra kull 2 nå.

Har også avlivet ei vaktelhøne fra samme kull ved en feiltagelse.

Den var noe agressiv mot andre haner, og jeg trodd også denne var en hane, det var den altså, noe som jeg oppdaget da jeg slaktet den.

Av 27 kyllinger fra kull 2 vet jeg med sikkerhet at det er ca 3 - 4 høner.

Har blitt 3 - 4 flere egg i døgnet, men tror det er flere høner som ikke har begynt å legge egg enda.

Får følge med, har 2 stk som bena svikter på også, den ene, fikk først problemer med ett øye, tror noen har hakket ham der.

Brukte noe salve jeg fikk til ei katt, dette funket fint og øyene er topp nå.

Denne virker nesten helt lam på den ene siden ( venstreside ), den trekker vingen helt opp, slik at endefjæra stikker rett opp over ryggen.

Har prøvd å legge vingen "riktig" uten at det funker, denne fikk dette etter denne øyeepisode.

Var helt fin i mange uker før dette.

Mater den og vanner den tildels for hånd.

Den andre som bena funker på fant jeg i uteburet, dvs. "innedelen" av uteburet der den lå langflat.

Der er det lavere under taket med tretak.

Mulig den har truffet taket i stor fart og fått seg en smell i hodet, men også denne drikker og spiser for hånd.

Blir det ingen bedring får jeg avlive dem, de er vel haner begge tror jeg.

Med ca 3-4 høner av 27 kyllinger ( til nå ), synes jeg overvekten av haner er ernorm, nærmere opp mot 80 -90% av klekkede kyllinger.

Dette vil vise seg i den nærmeste tid da alle foruten 3 stk er ute nå.

Er det ikke flere høner blandt disse som er ute får jeg vel klekke noen egg til i år, tenkte meg ca 10 - 12 høner totalt før vinteren.

Får etterhvert begynne å ordne litt i naustet også.

Skal lage en plass for de der inngjerdet med netting.

Der skal jeg ha både varmepære og vanlig lys til vinteren.

Er mindre trekk der, og tørrere enn det å være i uteburet når høst og vinterstormene kommer, med lys og varmepære blir det noe bedre også.

Flyttet noen av de seneste klekkede kyllinger fra kull 2 ut omgående i naustet her i midten av Juni.

Det gikk kjempefint, tenkte på trekken, men sommerværet har vært fint, og de har hatt varmelampe ganske nært seg.

Var noen fine fargevarianter på enkelte vaktler, desverre var dette haner som jeg måtte avlive.

Men har 2 gråe hunner nå, den ene eldste fra første kull noe lysere en den siste som er fra kull 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange tilbakemeldinger her, men jeg er sikker på at mange følger godt med i tråden.  ;) Har klekt eurovaktler selv i sommer jeg, venter en klekking på mandag også. Kjønnsfordelingen hos meg har vært bortimot 50/50. Det har stort sett vært viltfargede, men har fått noen få hvite også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har du bedre uttelling enn meg når det gjelder vaktelhunner.

Ser ut som vaktelhøner har en tedens til å være større en haner, men en og annen stor hane finnes også, ellers er de små i forhold til de fleste høner.

Vel 50% og kanskje litt mere var viltfargede av de 27 som ble klekket sist, var vel 4 gråe - lyse og mørke, 5 - 7 hvite, og noen gyldne, bla. ei forholdsvis stor høne som har mye mørke flekker / spetter i fjærdrakten.

Er flere tildels småe viltfargede ennå igjen i uteburet som jeg ikke vet kjønnet på, det kommer vel for en dag etter hvert, om ikke annet enn når de gir lyd fra seg.

Er akkurat 2 måneder siden det siste kullet ble klekket ut, samtlige av de som er høner burde vel begynne å verpe nå snart.

Ser også at enkelte haner langt ned på rangstigen ikke gir lyd fra seg, ikke før noen av de mere dominante haner blir avlivet.

Blir noen egg etterhvert selv med 6 - 7 egg om dagen.

Kjøleskapet er nær halvfylt av vaktelegg.

Koker 20 - 30 stk egg i slengen, eggene er fine å ha hele i salater eller bare å spise slik de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i morges ble det litt av ett leven gitt.

Hadde vært på en holme og hentet mose, einer, og greiner av furu for å ha nytt strø i uteburet til vaktlene.

Gjorde rent med ett græv, av typen potetopptager, og en liten stålrive.

De " gamle " vaktlene begynner å bli vant med dette, noe de nye ikke er.

Har jo inneburet de kan krype inn i, der skifter jeg jo alltid først, og strør godt med tørr høy.

Men dit skal de så absolutt ikke, kanskje en tur hvis jeg åpner lokket i taket for å sjekke hva jeg holder på med.

Kom en viltfarget vaktel ut av buret, de skal på død og liv opp i dongen med gammelt strø som jeg raker ut.

Dette raker jeg ut på en ca 2x3m presenning som jeg drar ned i fjæra og tømmer i sjøkanten.

Da jeg skulle klipe tak i den, fløy den bor på plenen, katta kom som ett prosjektil, men jeg fikk stoppet henne.

Snek meg mot vaktelen, men den pilte under noen busker ved gjerde, fint tenkte jeg nå har jeg deg i fella...

Der tok jeg feil, den lettet, og fløy over gjerde som vender mot sjøen, og landet i tangbeltet i sjøen.

Jeg sprang rundt gjerdet, her måtte jeg være snar før stormåken tok vaktelen, da jeg nærmet meg lettet den på ny, og landet ca 10 meter fra land i sjøen.

Den snudde og karret seg op på en tangtue, og ble sittende der.

Jeg ga blanke i alt, vadet ut mot vaktelen, støvlene fyltes med sjøvann, vaktelen kom ett par meter nærmere, og heldigvis der fikk jeg fatt i den.

Kikket litt på den, den var viltfarget, og det var ei vaktelhøne.

Tok den inn i naustet og la den i kyllingkassen der jeg har 3 andre haner.

Har også ei 150W varmepære der, og derfor la jeg vaktelhøna der.

Men i ro ville den ikke være, selv om den hadde sett døden i hvitøye.

Pilte hit og dit som intet hadde skjedd.

Fikk ordnet ferdig i uteburet etterpå, de likte mose som bunn i buret, lette etter insekter i mosen.

Nå sitter jeg her mens alle klær er i vaskemaskinen, og støvlene skylt i ferskvann, tobakken berget jeg, papiret gikk heden, lighteren ble våt.

Litt av en start på dagen, og min første badetur for året i sjøen, jeg var nær sagt helt under vann ;)

Sjekket vaktelhøna før jeg gikk inn, den virket tørr inni fjærdrakten, mye tørrere enn hva jeg var.

Noe salt fikk den i fjæra, men det pusser den vel vekk når det tørkes.

Den skal få være inne i kyllingburet til i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei heldigvis ble det ikke filmet :)

Skjedde tidlig om morgenen, så ingen så det heller håper jeg :-[

Men berget vaktelhøna, og selv om jeg ikke greier å identifisere den blandt en rekke viltfargede vaktelhøner nå, så ser det ut som alle har det bra.

Var ei hvit høne som kom seg ut av naustet i går, med ett Tigersprang fikk jeg fatt i vaktelhøna.

Bor veldig nært sjøen, og denne høna er litt sky, trodde tidligere det var en hane da noen andre haner hakket på den slik at den ble skremt.

Men vaktelhanene er noen pøbler med vaktelhønene, vaktelhønene ser ut som noen 70-talls pønkere uten "hår" fjær på hode >:(

Noen av de eldste vaktelhønene har også snaut med fjær på ryggen.

Var 14 egg i går kveld så det har blitt ca 11 høner av siste kull på 27 kyllinger.

Har ca 4 vaktelhaner sammens med ca 13 høner nå.

Har ei høne også inne sammen med en hane og noe ubeskrivelig som er svake i beina som jeg håper skal komme seg.

Har begynt i naustet nå, har laget en skikkelig ramme for innebur, omtrent av samme størrelse som utebur.

Litt smalere men noe lengre og mye høyere, ca 190 høyt.

Har laget ei hylle i den ene enden hvor "arresten" for slemme vaktelhaner skal være.

Tenker de slemme hanene skal få være for seg selv en stund i vinter og skjemmes slik at hønene kommer seg til hektene og får noe mere fjær igjen.

Har bare å lage ei dør, trekke netting, og legge over presenning både på tak og vegger for å begrense støvet til buret.

Må selvfølgelig innrede litt da med mose som ser veldig bra ut som strø, blir fort tørr, er myk og gå på, og interessant å rote i for vaktlene.

Skal legge opp noe lys også, sammens med varmepære sløik at de har både lys og litt varme ved behov når vinteren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart ferdig med inneburet i naustet til vaktlene.

Har bare noe småtterier igjen, som å trekke noen vegger med plast slik at ikke det trekker så mye gjennom bordkledning.

Alle hull og glipper har blitt fylt med netting.

Bestilte også en Maino MPS 12 rugemaskin her på forumet i dag, ei lita ei med plass til ca 30 vaktelegg.

Skal bli spennende å prøve.

tror jeg klekker ett kull til før vinteren.

Skal ha ei litt større helautomatisk rugemaskin senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andunger og Gåsunger hadde blitt mye værre, de dykker som bare det, og er gode og raske svømmere.

Selv voksne grågjess dukker som bare det, trodde de hadde for stor oppdrift til at de kunne greie det.

Men har sett Grågjess dukke og svømme under vann som bare det når de "bader" seg i varmen sommerstid.

tror ikke vadere hadde hjulpet, da jeg gled og ble nærmest liggende Paddeplat i vannet, støvlene var blytunge - fylt med vann.

heldigvis var det i skjul og tidlig på morgenen slik at ingen så meg i vannet håper jeg  :;), men gikk i sokkelestene med støvlene i hånden opp til huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


avem


×
×
  • Opprett ny...