Gå til innhold

islands høns


malm-fugel

Anbefalte innlegg

avem

Ja det er ei rase som på lik linje med Jærhøna er og har vore utryddings trua. Islendingane har starta klubb for å få opp interessa og antal høns. Er heilt enig med deg i at dei er fine  :huh:

Fann dette om du vil sjå å lese, prøv google oversetter  :undecided:

>http://bagatellar.blogspot.com/2010/05/islandske-landhner-landnamshnur.html
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Godkjent og godkjent...er det så viktig? Den eneste grunden for det er vel om man er intressert i utstilling?

Landrasene i Sverige feks er ikke godkjent som raser i Sverige sånn sett, men bevares i levende genbanker for fremtiden, kontrollert av Svenska Lantras klubben(se www.kackel.se)

Følgende landraser finnes i Sverige: hedemorahøns Skånsk blommehøns, orusthøns, ølandshøns, gotlandshøns, åsbohøns, kindahøns og bohusläns-Dals svarthöns. Mange flotte og fine raser med mange bra ursprungsegenskaper bevaret :smiley:

Islandshöns på Island og Norge Jærhøns

Mange farger feks er ikke godkjent i Norge eller Sverige på feks Maraner...men i ursprungslandet så er det stor fargevariasjon...:laugh:)

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...
  • 1 måned senere...

Jeg ha en liten flokk med islandshøns og synes dem artig å sjå :) ikke to som er like og dem med "hette" liker vi her best. Sammenlignet med vårt DK-flokk er islands meget aktiv og koser seg langt utover beitene om sommeren. Dem verper fint også gjennom vinteren. 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare informere at for å få nye farger/raser godkjent i norsk rasefjærkre standard er det oppdrettere rund om så må vise dette på utstillinger. en kan stille raser en vil prøve og godkjenne på utstillinger merket med ny oppdrett. det er slike som oss så kan få dette til. selv prøver jeg meg på en farge moskus and. så for å få eks islandshøns godkjent er det bare å legge ned litt avls arbeid og stille ut. Det er slik nye raser kommer til!


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves omfattende og langvarig avlsarbeid for å renavle alle de ulike fargene, og så fåtallig som denne rasen allerede er så vil det medføre mye innavl å få det til. Men hvis noen vil prøve har de jo lov til det! Jeg vil ikke, for det er veldig spennende å klekke ut kyllinger når man får et slikt mangfold av farger og hodepryd som hos islandshøns :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...