Gå til innhold

Hvilke vaktler bør jeg satse på?


VildeHilde

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år hatt lyst på vaktler igjen.  Hadde noen Eurovaktler for noen år siden, men gleden ble kortvarig da dyrepasserne våre glemte å lukke døra en gang vi var på ferie og borte var de.

Har funnet noen som selger egg av både Eurovaktler og Kinesisk dvergvaktler.

Nå vil jeg imidlertid starte opp igjen med dette, men denne gangen blir det litt endring i burets plassering.  Tidligere hadde de mulighet til å gå inn i hønsehuset, men nå er det kochiner der.  Jeg vil først bare lage et lite ett bur, men så skal det lages en stor voliere på siden av høsnehuset i en skråning.  Da blir størrelsen ca 3 * 4 meter.  Her har jeg selvfølgelig tenkt å lage et lite hus også slik at de har en trekkfri plass.  Men må det være isolert?  Og hvor stort bør det være?

Er det noen av vaktel rasene som kan være ute hele året?

Hvis de må være inne vinterstid må jo huset være større enn om de kan være ute med bare mulighet for å gå inn.  Jeg bor forresten i Rogaland, så vi pleier ikke ha de kaldeste vintrene, men det kan i perioder bli 20 minus.

Siden volieren blir stående på siden av hønsehuset vil jeg ha mulighet for å få ut en varmelampe der hvis det er behov for dette.

Ellers vil jeg også gjerne ha litt info om bruk av planter i en voilere.  Er det noe en ikke kan ha der og noe de setter ekstra stor pris på?

Vildehilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Høres ut som om eurovaktler er det rette valget for deg. Kinesiske dvervaktler er veldig små, og egner seg ikke til å ha i utevoliere.

Eurovaktler er hardføre, mine har vært i utevoliere andre vinteren på rad. Jeg har levegg til de, men volieren er ikke isolert. Her har temperaturen ligget på under -15 over lengre tid, og helt nede i -25. Vaktlene er i kjempeform. Bruk ikke varmelampe til de på vinteren, det er bare tull. Det ødelegger den naturlige årssyklusen.

Nå når våren kommer er mine vaktler i kjempeform, forventer meget god befruktning på eggene. I vinter har det kommet noen få egg, ellers har de hatt pause fra eggleggingen, noe som gjør at de møter våren i meget god kondisjon. Du trenger ikke lage innebur til eurovaktler, men de bør ha et trekkfritt område. En voliere på 3x4 meter er luksus for de. Har du anledning til å gi de så stor plass får du til gjengjeld fugler med god kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i grunnen å lage levegg på hele nordsiden.  Dermed blir to sider helt tette.  Er litt i tvil om jeg skal ha helt tett tak eller ikke.  Er taket tett må jo planter inne der i så fall vannes, men dette kan jo ordnes ved å grave ned rør fra takrenne på hønsehuset.

Hvor mange vaktler kan en ha i en slik voliere og hvor mange egg bør jeg da i så fall kjøpe for å få dette?  Har en rugemaskin som tar 60 vaktel egg, så det er ikke noe problem å ruge ut nok.

Hvordan gjør du med vannet til dem når det er så kaldt ute?

Vildehilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tett tak på volieren, den er forøvrig tett hele veien rundt, hermetisk lukket med netting. :)Med så stor voliere kan du jo la en del av volieren være uten tak. Minuset med å ha voliere uten tak er at den etter hvert vil bli veldig fuktig der i regnværsperioder. Fukt i bakken er sykdomsfremmende for fuglene. Jeg ville hatt tak over det hele, og tatt meg bryet med å vanne busker og planter, eller lage automatisk vanning som du nevner.

Du kan nok ha 10-15 vaktler minst, med en så stor voliere. Fyller du opp maskinen med egg bør du klekke såpass at du ikke trenger flere klekkinger.

Vannet har vært utfordringen i vinter. Jeg har i kalde perioder skiftet vann hver dag, i og med at det har frosset i vannautomatene. Det finnes varmeplater i handelen, mulig jeg anskaffer det til neste vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gjennomsiktige plater i taket slik at lyset slipper inn?  Høyden på volieren blir vel i hvertfall 2,5 meter men det er vel en fordel å ha tak som slipper inn lys for at det ikke skal bli for mørkt?

Er det andre måter å tette nordveggen på for å slippe inn noe lys enn med en plankevegg?  Er litt redd for at de vil skade seg hvis en har vindu eller lignende.

Vildehilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg fikk meg aldri vaktler i fjor, men nå står det for tur. Men det er litt forandring i planene, slik at volieren nå er 2 m * 2 m med ett par meters høyde.

Det jeg lurer på er hvor mange vaktler jeg bør eller kan ha på dette området og hvor mange egg bør jeg da ruge ut for å være sikker på å få nok?

Jeg skal jo ha litt beplantning der ute også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...