Gå til innhold

hjelp...glemte å skru av vendinga på maskinen...


TUPPA

Anbefalte innlegg

Har ved et uhell glemt å skru av vendinga på maskinen...er hele ruginga ødelagt nå?

Dette er dag 20/21 av rugingen, så egga skulle klekkes nå idag eller i morgen...

Kjenner jeg blir så fortvilet at jeg har lyst til å gråte... :dans: noen som har erfaring med dette og klekking?

Er søkkfortvilet.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

hei sann

jeg ruger også... og har i det siste hatt 3 forskjellige klekkingsdato... og jeg harmed vilje hoppet over å skru av vendiga pga dei andre egga...

og eggene/kyllingene klekker like greit :dans:)

dette går nok bra for deg og.. lykke til og fortell hvordan det går

Har samme erfaringa :rolleyes: Lykke til! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå veldig pessimistisk. Huff....:dans:

Har fylt opp alle tre bakkene med vann inne i rugemaskina for å få opp fuktigheten, men har på følelsen av at det er for sent.

(Men man får bare se det ann...)

Har nå fjernet vendingen, og lar bare egga ligge...Er det ok? Eller burde jeg bare fortsette med venderen?

Har ruget ut kyllinger flere ganger før, men da med klukkhøne som har gjort arbeidet selv, og ikke rugemaskin.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rugesesongen har jeg på min maskin kun ruga tørt og noen få ganger hatt i vann under klekking(sett att kyllingen har hakka hull), men stort sett har jeg ikke hatt i vann under klekking heller.

Jeg har vel aldrig hatt en så vellykka rugeperiode noen gang. Ingen kyllinger som har trengt hjelp under klekking og knapt ett eneste egg som ikke har klekt. Har da selfølgelig plukket ut ubefrukta egg, og andre egg som det har gått galt med under rugeperioden.

Konklusjonen for meg på min maskin er at litt vann en gang i blandt er for mye.

Kjenner ikke din maskin men tror ikke du skal få panikk, hvis egget er ruget litt tørt vill hinna inne i egget være veldig hart spendt og svært sprø og så fort kyllingen setter nebbet i den så ryker den svært lett. Jeg har en bok av en av nestorene innen dansk fjærkreavel og han anbefaler å ikke ha i ekstra vann under klekkinga før 10 prosent av eggene er billet altså det lille først hullet i egget. Grunnen til dette er at da har alle kyllingene har brutt igjenom den stramme hinna i egget. Hvis ekstra vann blir tilsatt for tidlig så blir denne hinna seigere og vanskeligere å bryte igjenom

Håper dette ikke stresser deg enda mer, det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningsaksjon...vet jeg ikke skal åpne maskinen så mye under klekking, men måtte det forå hjelpe... :)

Første hønsekylling ute, men måtte hjelpe den ut nå i morges da den ikke kom seg ut. (12 timers fødsel...) Hinna inni var tydeligvis veldig vanskelig å komme ut av.... :wub:

Var blitt hull på ett av andeegga også, men ingen kylling kommet ut idag. (Begynte igår kveld kl 19.00.)

Skal jeg bare la han ligge? Han piper inni, men vet ikke om han sitter fast som hønsekyllingen gjorde... :) (Har uansett fylt på mer vann i maskinen, da det virker som det trengs fuktighet da hinna blir veldig tørr og stram...)

Er en sort prikk der det er hull i egget...har pirket der men finner liksom ikke noe nebb....

Tør ikke ta hull på hinna dersom det begynner å blø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått to hønsekyllinger av 4, men disse var 2-3 dager forsinket.

Endene derimot ser det verre ut for da det er blitt hull på egga, men det ser ut til at det er i feil ende...(Rompa ligger visstnok der hullet i egget er...) Har lyset egga og ser ut som nebbet er i andre enden. Blir også en brun flekk der det er gått hull på egga...

Noen som har vært borti samme? Det er vel det vi kaller setefødsel her hos oss...:) Ser at det pustes og røres innenfor hinna...men tør ikke røre den, da for mye sliting kan resultere i at andungen dør.

Men nå har det vært hull på det ene egget i nærmere 24 timer utenatt det er kommet noe ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...