Gå til innhold

Høner for barnefamilie..?


Anbefalte innlegg

Vi har sett oss ut Dverg Kochin høner, da disse er rolige,lett å få tamme, flyr lite, legger bra med egg (om enn små), og samtidig sosiale vesener. Jeg har lest at hanen i denne rasen kan lett bli hissig, og angripe. Det samme blir hønene når de er klukk? Stemmer dette?

Vi har en liten en på 1 år, og til høsten kommer en til. Vi har også hund og katt som vi håper skal leve sammen i fred og fordragelighet :grin:

Er det andre høner som er bedre egnet for oss og som har samme kvaliteter vi ønsker? Per i dag er vi usikre på om vi skal ha hane også, ellers blir det ca 4-5 høner i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei. Dverg kochin er en veldig koslig rase. Det er sant at hanene kan være litt hissige, og har selv hatt en som var sånn. :/

Jeg anbefaler heller Silkehøns ! Hønene kan bli veldig tamme, de er søte, og litt større en dverg kochin. De flyr lite og er greie når dem legger seg klukk. ;) Jeg har en hane og den galer VELDIG lite... den har aldri galet mye heller... det værste var vell når han ble kjønnsmoden som si 1 gang om morgenen og kanskje 1 gang på dagen... men det er nok litt forskjellig fra hane til hane. Hanene er IKKE aggressive og jeg tror nok ikke din vill gale så mye heller. :grin: det er også en del forskjellige farger å velge mellom ;) PERFEKTE FOR BARN !

Mille Fleur er også en veldig grei rase. Den skal visst legge en del egg også. :) hanene skal være greie og hønene også. De kan legge seg klukk og. De er litt mindre en Dverg kochin. MEN DE FLYR LITT MER. Men det er jo egentlig ikke så farlig. de flyr jo ikke på dere akkuratt. ;)

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvorfor alle er så begeistret for dverghøns, hvis det ikke skyldes at man har begrenset plass :grin: . Hvis jeg bare skulle hatt noen få høner, ville jeg ha valgt en stor rase som legger egg med litt størrelse. Både Brahma, Faverolles og Maran er rolige og tamme. Her hos oss legger nok Faverolles og Maran flere egg enn Brahmaen, men også den har verpet greit gjennom vinteren.

Brahmahanen vår er helt enestående rolig selv om han er imponerende stor. Minstejenta på ett går og mater dem alle sammen, og jeg har aldri opplevd at hverken høner eller haner har gått til angrep, og hun er ikke redd selv om de største hanene nesten er like høye som henne :)

Men om du vil ha mindre høns, så er jeg enig i at silkehøns er utrolig kontaktsøkende og rolige!

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mille Fleur, er en veldig grei rase for alle og begynne med.

Brahma er også en stor og trivelig fugl.

silkehøns er koselige og rare. en ikkje ei rasen man som nybegynner starter og avle på. da denne har veldig mye forskjellige delre som skal stemme. og vi sliter med størrelsen på veldig mange fugler.

men den utrolige pupulærer dverg kochinen. synst eg er veldig sinte små høner. hønene er umulige og hontere når dei er klukk. verste hønenen eg har hadt. men når dei ikkje er klukk. er både haner og høner svært tamme og kosete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! :grin:

Åh, jeg falt helt for silkene! Så fine :) likte veldig godt brahma hanen med alle de fine fargene! Kan man blande rase? Eller bør man holde seg til samme? Vi skal ikke avle, bare ha for kos og egg.

Kan jeg samtidig spørre hvor gamle kyllingene bør være for å klare seg uten varmelampe? De skal bo midlertidig i en freser i sommer mens vi bygger nytt og fint hønsehus..med plass til fler...?;)

Og hvis man ønsker økologisk hønsehold, kan man likevel gi de kraftfor av typen øko.. (husker ikke navnet)?

Intensjonen er at de skal gå fritt hele tiden, men mens de er små vil jeg ha dem i freseren om natten og når vi ikke er hjemme. Både pga rovdyr og hund/katt , til jeg er sikker på at ingen blir spist :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere forslag:

wyandotte, dverg i eller stor. legger nesten rosa egg, finnes i en haug med vakre farger og er meget selskapelig og rolig. legger godt nmed egg også om vinteren. har god rugelyst og passer sine små omhyggelig. kyllingene er vanskelig å kjønnsbestemme.

welsumer, dverg eller stor. legger godt med brune/mørkebrune egg. rolig hardfør rase. greie å se forskjell på fra dag en.

Orpington stor. (dverg er ikke så vanlig?). tung rase med fluffy fjær, svært rolig, høns som man kan klappe på heller enn å bære rundt på.

Dverg MEK. moderne engelsk kamp. minst en sånn burde man ha:). verper ikke mye, men tar det igjen på sjarmen. lett-temt rase! ser ut som en liten dinosaur med sin enkle form, lekre linjer og korte fjærdrakt.

Hollandsk dverg, som en stor due i størrelsen. livlig, men likevel lett-temt rase. massevis av fine farger og en nysgjerrig fin liten fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! :)

Åh, jeg falt helt for silkene! Så fine ;) likte veldig godt brahma hanen med alle de fine fargene! Kan man blande rase? Eller bør man holde seg til samme? Vi skal ikke avle, bare ha for kos og egg.

Kan jeg samtidig spørre hvor gamle kyllingene bør være for å klare seg uten varmelampe? De skal bo midlertidig i en freser i sommer mens vi bygger nytt og fint hønsehus..med plass til fler...? :grin:

Og hvis man ønsker økologisk hønsehold, kan man likevel gi de kraftfor av typen øko.. (husker ikke navnet)?

Intensjonen er at de skal gå fritt hele tiden, men mens de er små vil jeg ha dem i freseren om natten og når vi ikke er hjemme. Både pga rovdyr og hund/katt , til jeg er sikker på at ingen blir spist :-/

Å drive avl på høns er tid og resurs krevande, eg synest at rasene bør holdast reine. Eg har ein blandingsflokk med forskjellige reinrasa høner. Hønsa mine rugar ut anten silke egg eller egg frå andre reirasa høns som eg får som post egg. Du kan ha det du vil av høner i ein flokk, men skal du ha hane bør den vere av samme rase som den minste høna.

Kyllingar bør ha varme til dei er 10 veker, då er dei fjær bedekte. Dei vil klumpe seg sammen om det vert for kaldt. Eg brukar kromat egg 110, med tilegg av matrestar og gratis brød, frukt og grønt frå butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Orpington og Brahma er rolege og kjekke høns. Tenk over om du kanskje vil ha høner som legg egg med farge. Eg synest det er vanskeleg å råde deg til kva rase du skal velge, det er så mange fine og alle har forskjellig oppførsel. Personleg likar eg rolege høns og ikkje aktive. Hos oss kan det verte bra kaldt om vinteren så eg har valgt raser med liten kam, dei fleste har også fotbefjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også dverg welsumer. de legger de største eggene av de vanlige dverg rasene, verper mye, de er super lette å temme, flyr aldri, hanen er veldig rolig, nydelig farge kan fortsette lenge. Mine nieser sitter ofte med hver sin og koser med de. De er fra 2-5 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også dverg welsumer. de legger de største eggene av de vanlige dverg rasene, verper mye, de er super lette å temme, flyr aldri, hanen er veldig rolig, nydelig farge kan fortsette lenge. Mine nieser sitter ofte med hver sin og koser med de. De er fra 2-5 år gamle.

helt uenig har nå min 3 dverg cokhin hane å de har aldri visst tegn til agressjon så lenge jeg har hatt høner de har vært like tamme å snill som lam. akkuret som tuppene mine er :grin: her er det ihvertfall all slags raser fra dverg cokhin bramha mille fleur noe mix å italiener alt går sammen både stort og smått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt uenig har nå min 3 dverg cokhin hane å de har aldri visst tegn til agressjon så lenge jeg har hatt høner de har vært like tamme å snill som lam. akkuret som tuppene mine er :grin: her er det ihvertfall all slags raser fra dverg cokhin bramha mille fleur noe mix å italiener alt går sammen både stort og smått :)

Forstod ikke hva du er uenig i, i min anbefaling? Jeg sa ikke at DK var aggressiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa jo ingenting om det. Men jeg har hatt 2 dk haner. Og den ene unghanen var veldig stygg mot de små, og spesielt viss han ble litt tressa og mye som skjedde. OG sånn var den andre også, den sprang til og med etter meg fordi jeg skulle plukke opp noen høner. hehe.

Men HEDEMARKHØNA- det er jo ikke ALLE Dk hanene som er aggressive, alle er jo forskjellige på det og finnes ikke et fasitsvar, men de går likevell ann å vite at FLESTE hanene er aggressive eller ikkke aggressive osv... så kan godt være DK er litt kjent for det. :) Men, du er jo heldig som har noen greie haner da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...