Gå til innhold

Må jeg hjelpe klukkhøna?


kaja

Anbefalte innlegg

avem

Du skal nok heller gi henne ro og fred til å gjøre jobben sin. ;) Under hønemor er forholdene perfekte og hun vet hva hun skal gjøre!

Om hun ligger i en rugekasse med mye trafikk kan du evt stenge av slik at ikke de andre hønene forstyrrer henne. Dette var ikke nødvendig hos meg, og mine kom faktisk helt ut daglig inntil siste 5-6 dagene før klekking. Så om du sperrer av; sørg for at hun har nok plass til å strekke på bena når hun lufter seg. Masse lykke til med klukkhøne og kyllinger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-) Det var egentlig det jeg regnet med, men snakket med en som snudde eggene hver dag. Han er like lite dreven som meg, så ville høre med noen som kan dette:-) Da bør det vel heller ikke være noe fare at vi er borte i 5 dager under rugingen? Har selvfølgelig noen som passer hønene for oss, men da klarer hun seg fint selv. Har bare ruget ut en gang med maskin, så nå gleder jeg meg til jeg kanskje får hønemor med kyllinger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke så dreven jeg heller, men høna har det i seg instinktivt. Husk at rugemaskinene prøver å etterape det perfekte; nemlig hønemor. ;)

Om vennen din driver og løfter bort høna for å snu eggene, så bare forstyrrer han. Høna snur på eggene selv. Det er bare når du ruger i maskin at du skal snu eggene. Så lenge hønepasserne sørger for at de har mat og friskt vann er det ingenting i veien for at dere skal reise bort. :)

Er det ikke spennende?! Du har mange fine stunder å se frem til! ;)

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flott link! Jeg har også en sort/hvit plettet chabo, men hun er ikke klukk. Hun som ligger klukk ligger i en liten kasse med ca 10 cm høye kanter. Bør jeg flytte henne ut av den rett før klekking? Har mat og vann utenfor de kassa, men kan vel være at det er litt for høyt for kyllingene de første dagene. Har over 2 uker igjen, så har jo god tid, men gleder meg masse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt henne ned med berre reir og egg når den første kyllingen er klekka, på denne måten unngår du at ho går av egga..noko som vil vere katastrofalt for kyllingane inne i egga. Lykke til! Du har masse å glede deg til, ingen ting er å sjå hønemor vise omsorg for kyllingane sine. Naturleg klekking ligg mitt hjarte nærast <3

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...