Gå til innhold

Krøllete tær


Peggy

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har nylig kjøpt en del kyllinger, deriblandt jærhøner. De er nå 3 måneder gamle. Den ene jærhanen sine tær krøller seg sidelengs, men er tydelig ikke til plage for ham siden han er like aktiv som de andre.

Er dette tegn på innavl eller noe som bare kan skje? Aner ingenting om foreldrene, men har mistanke til at det kan være noe nært beslektet her.

Takknemlig for all synsing, er veldig usikker på om jeg skal bruke brødrene hans her fortsatt eller anskaffe en ny og ubeslektet hane til søstrene ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Takk for link, dette ga en del svar. Syntes rugeteknikken til denne mannen var litt pussig, han hadde maskinen stående på kontinuerlig og la inn eggene fortløpende. Har forstått det slik at temperaturen må litt opp de siste dagene før klekking?

Godt det ikke var genetisk i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, dette ga en del svar. Syntes rugeteknikken til denne mannen var litt pussig, han hadde maskinen stående på kontinuerlig og la inn eggene fortløpende. Har forstått det slik at temperaturen må litt opp de siste dagene før klekking?

Godt det ikke var genetisk i alle fall :-)

Det er luftfuktigheten som skal opp de siste dagene, dvs under klekking. Jeg har samme temperatur under hele rugingen, og har ikke hørt noe om at det er feil.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pål om at det er luftfuktigheten som skal opp. I tilliegg kan det være at de har gått for lenge i rugemaskinen for å bli "ferdige" eller er blitt flyttet til et underlag som har vært vanskelig å gå på. Har ruget ut hundrevis av vaktler i maskin og har brukt kunstige gressmatter, da fikk de tak og satte seg ikke fast. det samme fungerte bra med dverghøns og fasaner.

Lite trolig at det er genetisk, men du kan jo sjekke med ham du har kjøpt av. Hvordan er de voksne dyra hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så mye å bry seg om hvis man ikke er ute etter en avelshane. Defekter kan oppstå uten at det er noen bestemt grunn for det, vi er alle forskjellig. Det kan jo være en skade også. Jeg også putter i egg i maskina mens det ligger andre egg som har ligget der en stund. Grunnen er at jeg har så få høner at jeg vill legge i egga når jeg har. Jeg siler egga litt også slik at alle egg med smuss, defekter, for store eller for små ikke går i maskinen. Jeg fikk et par gode råd av han jeg kjøpte av. Det er en grunnoppskrift for hvordan man skall ruge egg i den og denn maskina. Det viktigste er imidlertid å lære sin maskin å kjenne og ikke minst stedet hvor maskinen er plasert. Det betyr at jeg stort sett ikke fyller vann i beholderen på maskina mi, bare en gang i mellom og stort sett så øker jeg ikke luftfuktigheten under klekking. Jeg øker stort sett bare luftfuktigheten hvis jeg må ta ut kyllinger mens andre klekker. Grunnen til det er at jeg legger i egg til forskjellig tidspunkt og da hender det jeg har klekking ei uke i strekk. Derfor tror jeg at hver og en må finne den måten som passer for sin maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...