Gå til innhold

Kalkbeinsmidd


Eirin

Anbefalte innlegg

Når man får fugler inn i flokken med kalkbeinsmidd, må man da behandle alle? De to som hadde det er gamle tupper alle de andre ser fine ut og er unge. De kommer ikke fra samme sted.

Kjøpte Nix (flatluskrem) til de to som var angrepet - men leser i ettertid at noen behandler med grønnsåpevann og vaselin. Fungerer dette like godt? Gjør Nix at man ikke kan bruke eggene? I så fall hvor lenge?

Blir veldig takknemlig om noen har innspill å komme med til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg tror det smitter ganske langsomt. Jeg kjøpte ei høne som hadde dette. Behandlet henne med Nix og vaselin da hun kom, og to tre ganger til med en ukes mellomrom. Jeg har ikke behandlet de andre i flokken. Jeg håper jeg tok knekken på midden og at den ikke får spre seg, det vil tiden vise. Av de som har erfaring med dette har jeg fått vite at det uansett bare er enkeltdyr som får det, det blir ingen "epidemi". Men best å slippe selvfølgelig.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkbensmiden trives godt i fugtigt miljø.... altså også i jord/græs  :;)

Hvis dyrene er meget hårdt angrebet, skal de selvfølgelig alle behandles.

Og man kan grave 30 cm af jorden i hønsegården og komme ny jord/grus på....

Ældre dyr,- altså dyr over et år, er mest tilbøjelige til at få kalkben. Måske fordi deres skæl ikke er så bløde som på helt unge dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da senker jeg skuldrene i forhold til tanken på kur for hele hurven. Trekker et lettelsen sukk!

Har 15 hoder - 15 er unge dyr fra i år - og så disse to gamle dk damene.

Det er tørt og fint i hønsehuset - men ute - vel, det er jo ute.... Kreperer midden ute når det er vinter Lone?

Og man lærer så lenge man lever Tormod. Det kommer aldri til å bli sluppet noen tupp inn i hønsehuset her igjen, før den er sjekket grundig over det hele. Erfaringer, erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Veldig bra tråd! Her fikk jeg svar på det meste av det jeg lurte på etter at jeg oppdaget kalkbeinsmidd på en hane jeg akkurat har fått.  ;) Heldigvis har jeg ikke satt han inn sammen med de andre ennå! Min hane er ung, klekket i vår. Heldigvis ikke så hardt angrepet, etter hva jeg tror iallefall. Han er mest kalkaktig øverst på beina, ved fjærfestet og litt nedover. Bittelitt på tærne. Jeg har foreløpig spraya han med permetrin og smurt på vaselin. Tenkte å bade han og forsøke å skrubbe litt for å få bort belegget og deretter gjenta behandling med permetring og vaselin.

Leser her at han bør være helt fri før han settes inn til de andre. Hvor lang tid tar dette? Nå går han jo helt alene, synes litt synd på han... Han hører de andre gjennom veggen, men han blir jo sikkert litt ensom.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dkene mine hadde MYE kalkbeinsmidd!!!!! utvekster på beina som følge av det faktisk.

Fikk tre til etter de to det skrives om her, like ille med dem. Hadde disse adskilt en uke mens jeg smurtemed nix krem (flatluskrem) og vaselin. De ble raskt fine. Ingen av dyra i den unge besetningen fikk det. Heldigvis!

Men jeg er fersk i gamet og skal ikke påstå noe. Men jeg slapp de tre site kalkdamene inn etter en uke med behandling. Fortsatte å smøre etter dette også, siden de var så hardt angrepet. Dette er i tillegg gamle høner. Tror han ungdommen din er lettere å kurere både fordi han ikke er så hardt angrepet + at huden/skjellene ikke er så harde ennå.

Lykke til  ;)

Det går heldigvis fint an å bli kvitt dette  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for optimismen! 

Syns han så bedre ut idag, jeg. Men har ikke studert han så nøye ennå. Må ta en tur ut senere idag. Så det kan vel hende jeg må gå litt hardere tilverks enn jeg gjorde igår ;)

Så bra dine ble friske og at det ikke var flere som fikk det.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Mine tupper var så hardt angrepet at det var snakk om utvekster og tær som var falt av  :-[ Ingen tvil og ikke vanskelig å se med andre ord. De blir grålige på bena ti å begynne med - blir stiveere i tær m.m etterhvert. Kan bli helt stive i alle tær, og miste dem og. Det blir avleiringer av midd eksrementer og døde midd som gjør et hønene får "utvester" på føttene. Det jeg så her viste tydelig at det var hemmende for fuglene som hadde det.

Godt råd fra tiwst om å lete litt på nett  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...