Gå til innhold

Er det noe høns ikke kan spise?


Linda76

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg lurer på om det er noe som man ikke bør gi til høner og kyllinger. Noen typer frukt, grønnsaker, matrester og lignende som man ikke skal gi dem  ???

Har hørt noe om avacado, men ikke noe mer. Noen som vet  ???

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har hørt om en som matet hønene sine med masse fisk (var hobbyfisker), og de eggene smakte det skikkelig fisk av sier de som kjøpte dem. Nå er dette en del år siden da, og de var visst helt topp til å bruke i fiskemat...  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fisk har nå en annen smak enn grønt da Pål...

Ikke bare meg som mener dette da. Er nok noe med at det man ikke er vant til det registrerer man fortere alternative smaker i..

Dette var en restaurant og jeg vet med sikkerhet at de var ferske og ikke fra fyllingen. Jeg jobbet der...

Likte dem ikke, det er helt sikkert..

Det er forresten gjordt undersøkelser på måker og det viser seg det at det ikke finnes søppelmåker o g havmåker. De man ser på fyllingen er de som trekker ut i flott vær på sjøen...

Mange trodde det i lang tid var måker som fant det lettere å bo ved mattorådet, men nei desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med sikkerhet om de måkene her har vært på søppelfyllinga, men tvilsomt er det. Her må de fly 20 mil inn i landet til en søppelfylling med nett over.... De som kommer inn blir skutt....

Ellers har en av mine sussex fått tak i en 23 cm lang remse av blank silikon. Fikk den ikke fra henne og den gikk ned på høykant.... Den lever nå enda........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikon? Himmel! Kan de finne på å ete sånt også??  :D

Mine høns strekker seg kun så langt som å spise småfjær som ligger på bakken. Jeg håper de ikke får så kreative idéer at de begynner å spise andre, ikke-organiske ting.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt oppussing i stua havnet det en del byggematrialer bak huset. Deriblandt silikonremser ca 1 cm tykke. Fikk tatt unna de andre remsene, men som sagt gikk en ned på høykant... Den er nok kommet ut igjen nå, en eller annen vei, men jeg har ikke sett den... Mulig den går på rundgang i hønsegården...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fruktkjøttet som omgir frukten skal ikke være giftig for fugler, men spørs om det er noe lurt å bruke barlind likevel i hagen når du skal ha dyr og fugler der.

Både nålene' date=' barken og frøene inneholder alkaloider (A + B Taxiner) som er giftig for dyr (spesielt hester og muldyr), og mennesker. Plantedelene er giftige både i frisk og tørket tilstand. Det hevdes imidlertid at enkelte hjortedyr, samt kaniner og katter skal være motstandsdyktige mot giften.

Alkaloidene gjør at hjertet slår saktere og kan gi hjertearytmier, og giften kan også skape problemer med fordøyelse og hyperventilering. En mengde på 0.5% friskt plantemateriale per kilo kroppsvekt kan være dødelig dose. De fleste ulykker skjer ved at små tørkede plantedeler etter beskjæring blandes med høy eller kommer på beiteområder for hester, der barlind blir brukt som hekk rundt beitet.

Det røde fruktkjøttet som omgir frøene er imidlertid ikke giftig, og er en delikatesse for fugler.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg hadde en del rester av reker, og serverte disse til hønene mine. Dvs, jeg moset det som var igjen - også masse skall. Og du verden som eggene så ut - i lang tid etterpå. Rødgul plomme som luktet fisk. He-he. Har ikke gjort det igjen, men de likte det veldig godt..  :)

Ellers så får de det meste av rester, men det blir mest brød og grønnsaker. Jeg passer forøvrig på at de aldri får noe som inneholder høns/kylling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at dyr og fugler holder seg unna planter i naturen som er giftige? Ville fugler må jo gjøre det, så hvorfor ikke evt. tamfugler også? Hønene mine er ville etter rekeskall. Jo, plommene blir røde, men har aldri kjent noe usmak av eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...