Gå til innhold

Vingeklipping på kalkun?


ah09

Anbefalte innlegg

jeg har lyst på et par kalkuner på en 3,5 mål ekre, sammen med noen alelam, men jeg har kun sauegjerdet rundt på 1 meter, så siden de er flinke å fly, så vet jeg ikke om jeg kan.


jeg bor like inntil et byggefelt, å kan ikka ha rømte kalkuner som løper etter biler, eller barn eller er på tur rundt i byggefeltet, så var det noen som sa på et juleselskap igår at man kunne vingeklippe de, ved å fjerne de midterste fjærene, så de ikke kunne fly bort,d et var ikke vondt for de mente han, å det viste ikke når de la vingene inntil kroppen..


 


MEN ødelegger det noe for fuglen, at den ikke får til å fungere på vanlig måte? Er det bedre å ha den i en liten innhegning med vegger og tak, en å la den få en 3,5 mål stor ekre med vingeklipte vinger??


 


Jeg kan ingenting om det, hva er fordeler og ulemper, ja alt om dette?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har ikke sagt at jeg vil ha noen helt sikkert enda, da jeg vil vite at jeg kan gi de det de trenger, å at jeg klarer å holde de innforbi det området som er ment til de, men er nok bronsekalkun det blir evt, den vokser sent, så tror jeg går for den :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke vingeklippt dem... men som det sies over her så er det ikke vondt eller farlig for dem..  Men er det ikke bare å prøve uten først,det er jo ikke sikkert de forlater området,og kalkuner er jo ikke farlige for folk og fe(slik som løse hunder foreks.... )Så får du heller klippe hvis de begynner å ta seg noen turer...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg kan ingenting om dem, å når noen av de som har dem, sier de flyr over gjerder, og løper etter biler, elller folk med mat osv, så vurderte jeg det ;) fordi vi bor i byggefelt å skal kun leie området de evt skal gå på, av kommunen, om jeg får mange klager på de av naboer, så får jeg neppe leie videre :( derfor må jeg være sikker før jeg anskaffer meg trøbbel..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...