Gå til innhold

En ulykke kommer sjelden alene....


Rita

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg gjøre nå da ???

Som om det med hønene ikke var nok :'(

En av dueungene har hoppet ut av redet og havnet mellom to par med hvert sitt rede. Det ene paret har nyklekte unger og det andre paret har nylagte egg. Den uheldige ungen har blitt hakket i hodet så blodet fløt, alle 4 voksne hadde blod på nebb og bryst så han har fått gjennomgått stakkar. Har tatt den inn og fått stoppet blødningen. Har klart å få i den noe vann med pipette, men den må ha mat også. Den er er 24 dager gammel. Foreldrene har ruget på neste kull i 8 dager nå i etg. under, men mater fremdeles ungene. Hvordan får jeg i den mat, og hva skal jeg gi den?

Er det noen som vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Har litt erfaring med duer jeg, men det er sikkert andre her som kan mere. Likevel, når den er såpass som 24 dager gammel er den vanskeligste tiden over. Den første tiden er oppgulpet/melken fra moren meget viktig. Du kan jo fortsette å mate den med pipette/sprøyte eller hva det kalles.  :)

Bløt opp hundefor/kattefor som du putter i sprøyten, eller oppbløtt oppdrett2.

I tillegg kan du vel begynne å gi den duefor også? Åpne nebbet og prøve å få den til å ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sår gror forbausende fort på kyllinger. Bare hold det rent og tørt så tror jeg det skal gå bra. Du kan ha på Bacimysin pudder. Det reser og hjelper til med å  holde det tørt.

Kan du ikke legge den tilbake til foreldrene? I morgen kansje?

Jeg hadde en kylling som forvillet seg ut i den store verden. han fikk hard medfart. men såret grodde fort og han var tilbake med de andre dagen etter.

Bare følg med så de andre kyllingene begynner å hakke på han.

Har ingen erfaring med å fore duer. Så der har jeg ingen råd. Men det som TormodS skriver høres greit ut. Den spiser vel snart sjøl også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to ;D

Jeg har renset såret, hatt på bacimysinpudder og bandasje, så den ser ut som "Rødhette"

Skal prøve med hunde/kattefor for jeg har begge deler. Men jeg har ikke duefor, jeg forer alle med "Tuppen" er det galt kanskje ???

Hvor får jeg tak i duefor? Er veldig ny i dette gamet :-[

Hvis den er i livet i morgen, skal jeg prøve å sette den tilbake i redet og se hvordan det går.

Sykdommen jeg fikk på hønsa går ikke på duer så det er i alle fall en trøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duefor kan du få kjøpt på Felleskjøpet.

Ikke alle har det på lager,men du kan bestille.Imellomtiden kan du bruke vilfuglblanding,det er en grei nødløsning.

Mine duer får dueblanding+brød.

Noen blander duefor selv,men det er jo greit å få det ferdig da!!Kan kjøpe små erter +div korn,poser som fåes i daglivare.

Har gjort forsøk m/hønefor,men det er ikke populært nei,da spiser di kun brødet.

Det er også veldig viltig å bruke grit,Det er småstein tilsatt div som di trenger.+skjellsand.

Fåes i zoofor.

Et lite badekar liker di veldig godt.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt vanlig at dueunger blir tatt hvis de tuller seg bort, og mellom flere reir.

jeg er i grunnen litt opptatt av at naturen får gå sin gang. de sterkeste overlever.

mulig du får holdt liv i dueungen, men tror du den blir like tess til å klare seg videre i livet etter noe sånt ?

spent på å høre hvordan det går, hold oss oppdatert ! ;)

duefor får du kjøpt hos brevdueklubben i Trondheim. ingen lenger nord det jeg vet.

oppdrett 2 , og bygg går fint. felleskjøpet har for, men har enda ikke hørt noen brevduefolk direkte skamrost dette så langt iallefall...   :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en due på 30 dager som fikk hull i kråsen, rett gjennom som maten rant ut. Jeg tenkte på og avlive den, men prøvde og rensket det og etter en uke så jeg ikke hvor det hadde vært sår henn engang. Pluss har hatt dueunger på 1uke som har fått noen kutt på ryggen, men bare vasket det og det gikk over .

Lykke til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Må desverre meddele at dueungen døde kl 01.30 i natt :'(

Den satt i hånden min da den trakk sine siste åndedrag.

Ved nærmere undersøkelse viste det seg at det var hull på hodeskallen.

Jeg fikk i den mat, og en stund så den ut til å klare seg, men skaden var nok for stor.

Vel jeg har 14 duer igjen og 8 av de er unger født hos meg + at to av de voksne parene ligger på egg.

Utrulig hvor fort de formerer seg. Er det tilfelle at det alltid er en av hvert kjønn i et kull ??? Det ble jeg fortalt av damen jeg fikk duene av.

Skal bestille både duefor og grit i morgen.

Pleier å gi de solsikkekjerner hver morgen for kosens skyld, det er de helt tullete etter .

Badevann har de hatt hele tiden og det må jeg skifte hver dag, for makan til hygiene har jeg aldri sett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra og gi duer for mye bada vann for de produserer en slags kalk ligende greie som de skal ha på kroppen . Kjenn langs veggen inne hos duene og du vil få hvit pulver på dine fingre, og dette skal dem ha på seg, men gir du de badevann for ofte blir aldri dette igjenn på kroppen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest meg opp på duehold, og finner som ventet at duer gjerne ska bade flere ganger i uken. Layne Gardner, for eksempel, skriver så her om bading og utøy "...allow your birds to bathe often. Several times a week is not too often." Bading hjelper duen å holde fjærdrakten i orden å kvitte seg med utøy. Fjærstøv vaskes forresten ikke ur fjærdrakten da den bader, bare hvis du dynker den i schampo  ;) Nå da jeg endeligen "er med due" igjen (takk til Fredrik  :-*) er det bare å fylle på badevannet, for duen min ska få bade så ofte han vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at Layne Gardner syns at det er bra for sine duer at de bader hele tiden, men ja man bader og blir ren . Men hvis vi bader for mye er det heller ikke bra for oss.. Og tror at alle har forskjellige meninger, men sammenligner ikke duer med mennesker. Men er litt av det samme .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...