Gå til innhold

moskus and i reve kamp.


sandsol

Anbefalte innlegg

Hadde 4 moskus ender. 2 hanne og 2hoer. Dei var i par. i sommar kom ein rev drepte ei and og beit overdelen av nebbet av andrikken!. Han går no aldså med berre halvt nebb, men har funne sinne metodar å etter mat og drikke og stelle seg på :cheesy:  men lurer på om nokon har tips til om det går å lage ei nebb protese. Det er den øverste delen av nebbe som mangler so tunga ligger der berre. han er heilt avhengig av vaten til å bløyte tunga i.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hadde 4 moskus ender. 2 hanne og 2hoer. Dei var i par. i sommar kom ein rev drepte ei and og beit overdelen av nebbet av andrikken!. Han går no aldså med berre halvt nebb, men har funne sinne metodar å etter mat og drikke og stelle seg på :cheesy:  men lurer på om nokon har tips til om det går å lage ei nebb protese. Det er den øverste delen av nebbe som mangler so tunga ligger der berre. han er heilt avhengig av vaten til å bløyte tunga i.

Forstår jeg deg riktig når jeg oppfatter det som at du nå har en "hel" andrik og to ender pluss andriken med skadd nebb? For meg høres det da ut som om du skal lage en bedre middag ut av den skadde og la resten sørge for en fin gjeng med andunger utover våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg riktig når jeg oppfatter det som at du nå har en "hel" andrik og to ender pluss andriken med skadd nebb? For meg høres det da ut som om du skal lage en bedre middag ut av den skadde og la resten sørge for en fin gjeng med andunger utover våren.

Han vil beholde andrikken, og om det går an å lage til noe til overdelen av nebbet, slik at det fungerer funksjonelt

Så enkelt var spørsmålet hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil beholde andrikken, og om det går an å lage til noe til overdelen av nebbet, slik at det fungerer funksjonelt

Så enkelt var spørsmålet hans :)

Jeg skjønte spørsmålet, tror jeg, men poenget mitt er at det det er dyreplageri å beholde en and med så store skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja alt tyder på at reven hadde det verre! Han kom aldrig igjen og blode som var der viste at det var meir ein anda som var skad. takk for lykke ønske!. 


 


( lite tips til alle som er plaga med rev oss fuglane som eg har funne i etter tid som vrikar. smør lit tjære på hønsehuse og gjerede pålane). reven skyr lukta!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja alt tyder på at reven hadde det verre! Han kom aldrig igjen og blode som var der viste at det var meir ein anda som var skad. takk for lykke ønske!. 

 

( lite tips til alle som er plaga med rev oss fuglane som eg har funne i etter tid som vrikar. smør lit tjære på hønsehuse og gjerede pålane). reven skyr lukta!

Hvem som har det værst spiller ingen rolle, smerte er smerte.

Jeg er ganske sikker på at andrikken har smerter når den har bare underdelen av nebbet.

Synes dette er dyreplageri å la den leve, for den kan ikke ha det godt i den tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nebbet er fullt av nervesensorer så smerter har den nok ganske sikkert .


Velger å gjenta noe som står i dyrevelferds loven..


 


  1. Frihet fra sult, tørst og feilernæring
  2. Frihet fra unormal kulde og varme
  3. Frihet fra redsel og stress
  4. Frihet fra skader og sjukdom
  5. Frihet til å utøve normal atferd.                                                                                                                                                                                                                                     
  6. Dette er noen viktige regler vi forplikter oss til å følge når vi har dyr i vår varetekt ...  Denne andrikken har fått seg en skade om den ikke er tjent med å leve med ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er åpenbart et jordnært menneske sandsol. Alle vesener viser tegn på misnøye/smerte. det er til sist vi som må tolke det.


Når det er sagt, vil jeg si meg enig med hønepass: jeg ville avlivet umiddelbart.


Jeg skal prøve tjære-trikset ditt.


Det er mye uvitenskapelige kjerringråd der ute som funker. Går ut fra at alle har hørt at blåmaling skremmer fluer.


Det funker:-)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke at dette er holdbart, dette vil ta alt for lang tid til at nebbet gror ut igjen, om kanskje aldri.

Avliv den vær så snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...