Gå til innhold

Bronsekalkunen - R.I.P?


Arnt

Anbefalte innlegg

Bronsekalkunen har slitt i motbakke de siste åra siden avlsstasjonene ble lagt ned på 60-tallet. Syntes derfor det var godt nytt da Landbruksmuseet etterlyste eiere av bronsekalkuner for noen år siden. Regnet med dette betød bedre tider for rasen som har vært holdt i Norge siden 1700-tallet, men den gang ei. Snakket med genressurssenterets leder i helgen og hun kunne til min store overraskelse fortelle at de ikke lenger regnet bronsekalkunen som en interessant rase å ta vare på her i landet. Amerikanerne fikk ta vare på den selv sa hun. Jeg spurte hvorfor de hadde tatt denne beslutningen og svaret var at den var for "eksotisk".

Synes dette er en veldig rar konklusjon all den tid de tar vare på raser som R.I.R, sussex, plymouth rock og minorka som slett ikke kan regnes som norske og som har vært holdt i Norge i mye kortere tid enn bronsekalkunen.

Er redd dette betyr kroken på døra for denne rasen i Norge nå, få som de allerede er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Var nettopp å hentet to bronsekalkunhøner i helgen(trengte nye høner!) hos en mann i fredrikstad,Han har ganske mange og har dem for å bevare rasen.Han samarbeider med ås-et eller annet om å bevare gamle raser,noterer alle som kjøper for å vite hvor det er Bronsekalkuner.Så der er bevaring absolutt i høysete! :D Og vi har og skal fortsette med det(Vi har ikke så mange da ;D) Bronsekalkunen er vel en slags nisjefugl,og jeg vil tro det er fordi de krever en del plass.Men det er nok ikke noen fare for at den skal forsvinne som norsk variant med det første,tror jeg!!(Håper vi...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir mye støtte å hente fra Ås nei. Det var Landbruksmuseet der som jobbet med dette tidligere ja, men nå sa altså lederen i genressurssenteret (i denne sammenheng er det samme sak som Landbruksmuseet) som sa dette til meg i helga.

Ble noe overrasket ja, for jeg trodde også at de hadde med bronsekalkunen i sitt videre arbeid, men den gang ei...

Vi får håpe at de ombestemmer seg, eller at de kan la seg overtale til å revurdere dette synet.

Noen her som har noen formening om hvor mange som finnes av denne rasen i landet forresten? Kan ikke være så veldig mange vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det svære ikke det er så veldig mange jeg heller. men er nåkk flere en det som er registrert. er nåkk noen som har det bare som hobby sammen med noen høner som ikke tenker på at de er en "trua" rase.

her er det ikke registrert mere en 100 stk faktisk

http://www.nordgen.org/ngh/husdyrdatabase/visrase.php?id=76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har faktisk skjebnen villet det slik at jeg har blitt kalkuneier selv! Hadde egentlig ingen planer om å ha det selv, interessen for dem bunner bare i en generell interesse for gamle husdyrraser. Greide likevel ikke å motstå fristelsen da en bekjent spurte om jeg ikke kunne ta et par i pensjon for han siden han ikke hadde tid til å holde så mye fugl for tiden. Det er et avlspar fra ulike oppdrettere dette så vi får håpe det blir mange nye kalkunkyllinger som får se dagens lys hos meg til våren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja det som forundret oss med kalkunen er hvor god "Far" bronsekalkunhanen er,Vi klekket ut 12 kyllinger i rugemaskinen,og disse ble 1,5-2 mnd før kalkunhanen kom i nærheten av dem.men han adopterte dem øyeblikkelig.De bodde ikke sammen om natten,men på dagen var de ute sammen,og han gikk som en høyreist vokter over allt hvor de gikk(Og kalkuner går mye lengre enn høner ;D),og nåde den som skremte kyllingene.kunne ikke plukke opp en før han var der og voktet.Han gjorde aldri noe,men visst var jeg bekymret noen ganger  :),og kalkunhøna vår viste heller aldri noen tegn på agressivitet mot kyllingene,men hun gikk mer for seg selv.

Vi som har vært vant til høners oppførsel mot nye kyllinger var jo himmelfalne ;D

Så det ville været fryktelig synd hvis det virkelig hadde vært r.i.p. for bronsekalkunen---De er jo svært staselige å se på også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver en del med bronsekalkun. Har hatt mine i mange år. Jeg har vært rundt litt å kikket på andres bronsekalkuner. Men er ikke så godt fornøyd med resultatet. Mange av kalkunene jeg har sett, vil jeg ikke kalle for bronsekalkun. De er krysset, og har helt feile tegninger og mangler bronsefargen.

Så min mening er at mange ikke har reinraset bronsekalkuner.

Jeg har selv mine på utstilling, og har vært en del på utstilling i både Danmark og Tyskland og sett på dyrene der.

Jeg har to gener på mine dyr. Og er opptatt med å bevare dens egentligge art.

Når jeg selger kyllinger, vet jeg også hvem som har fått av meg. Som oftest gjør jeg avtale med kjøper, viss jeg f. eks mister en hann og trenger rugeegg. Skal dem hjelpe meg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg driver en del med bronsekalkun. Har hatt mine i mange år. Jeg har vært rundt litt å kikket på andres bronsekalkuner. Men er ikke så godt fornøyd med resultatet. Mange av kalkunene jeg har sett, vil jeg ikke kalle for bronsekalkun. De er krysset, og har helt feile tegninger og mangler bronsefargen.

Så min mening er at mange ikke har reinraset bronsekalkuner.

Jeg har selv mine på utstilling, og har vært en del på utstilling i både Danmark og Tyskland og sett på dyrene der.

Jeg har to gener på mine dyr. Og er opptatt med å bevare dens egentligge art.

Når jeg selger kyllinger, vet jeg også hvem som har fått av meg. Som oftest gjør jeg avtale med kjøper, viss jeg f. eks mister en hann og trenger rugeegg. Skal dem hjelpe meg med det.

Jeg er helt sikker på at mine bronsekalkuner er renrasede!  ;D så hvis du trenger nytt blod en gang i fremtiden,kunne vi jo evt.byttet noen.. ;D hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...