Gå til innhold

Mat til ender og gjess.


Elin

Anbefalte innlegg

Jeg handler også på Norgesfor, og der kan jeg vanligvis få velge om jeg vil ha hel eller knust havre, det samme gjelder hvete.

Det er vel hvete som er mest fetende, men havre bør  heller ikke brukes i store mengder, enten den er hel eller knust. Gåsa klarer jo fint å male opp hele korn i kråsen, hvis ikke ville man jo sett tydelige spor etter korn i avføringen, og det har iallefall jeg til gode å se hos mine fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Nå må ikke denne diskusjonen dreie over på noe annet enn den har vært. Ingen har uttalt at fugler ikke kan spise hel havre. Det diskusjonen dreier seg om er om fugler tar opp næringen bedre i valset havre enn hel.

Jeg pratet tidligere i dag med leder for forutviklingen i Felleskjøpet. Hun skal komme med en tilbakemelding til meg på dette. Jeg benyttet også samtidig anledningen til å stille noen spørsmål om Tuppen fjærfefor, som er diskutert i en annen tråd her å forumet. Også det kommer jeg tilbake til når jeg har fått svar.  ;)

Som Arnt er inne på, er nok en av årsakene til at havren valses at man skal unngå spredning av uønskede arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret fra Felleskjøpet:

Når det gjelder bruk av hel eller valset havre, så er hel havre mer holdbar enn valset havre. Valset havre støver og er utsatt for harskning. Den hele havren vil være lettere for høna å plukke og høna vil ikke ha problemer med maling av hel havre. Det aller beste som kan brukes er strøkorn. Strøkorn (hvete) er varmebehandlet og salmonellafritt. Høna favoriserer hvete fremfor havre på grunn av fasongen av kornet. Men strøkornet er antagelig dyrere enn havren. Det går også an å bruke Champion hel havre som er rensa, men det kan ikke garanteres at det er salmonellafritt når det brukes på tvers av dyreslag.

Jeg håper dette ga deg litt mer klarhet. Ta gjerne kontakt igjen dersom du lurer på noe mer!

Med vennlig hilsen

Line Sørensen

Produktutvikler fjørfefôr

Felleskjøpet Fôrutvikling

Jeg sendte en tilbakemelding på dette som jeg ennå ikke har fått svar på, på grunn av at jeg synes svaret ikke helt klargjør hvordan svømmefugler nyttiggjør seg helt korn i fohold til knust korn. Ellers er ikke anbefalingen å ta feil av.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havre er det feteste kornslaget og selvfølgelig mest utsatt for harskning.

Ellers er det tøys når han skriver at " det brukes på tvers av dyreslag". Selv om havren er pakket i en sekk med hestebilde  på utsiden, er dette vanlig havre som FK plukker småsteinene ut av og selger i sekker. Ingen hester har vært i kontakt med foret.

For som ikke har vært varmebehandlet er mer næringsrikt. At rått for kan overføre salmonella skal vi ikke se bort fra, men jeg skulle like å vite om dette er et stort problem. Det tviler jeg på.

At hønsefugler og gjess knuser hele korn tviler jeg ikke på. Det er litt mer overraskende at ender - som er mer typiske bløtdyr/insektspisere gjør det.  Men det gjør de altså.

At utnyttelsesgraden synker, kan i og for seg være riktig. Men gjelder dette industrialisert fjørfehold? Noen besetninger har lys 23 timer i døgnet og gjør ikke annet enn å spise, for at de skal nå slaktevekten på rekordtid. I slike tilfeller vil kanskje knuste korn gi bedre foropptak. For oss hobby-brukere tror jeg ikke et par prosent fra eller til spiller noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...