Gå til innhold

Underlag inne i hønsehuset


Djerve

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge nytt hønsehus fra grunnen av, og jeg lurer på hva dere har som underlag inne i hønsehuset? Jeg tenke på noe slags plastplater som skrus på gulvet og litt opp på veggene, og så har strø oppå der. Så blir det lett å vaske over iblant. Hvordan løser dere dette? Hvilke materialer brukte dere? (type plater evnt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Er flis på tregulv nok til å holde det rent? Ser for meg av avføring vil trekke ned i treverket på gulvet, og det blir lukt og vanskelig å vaske bort. Da må man ha et ganske tykt lag med strø oppå isåfall. Jeg så for meg å vaske over gulv og vegger 2-3 ganger i året, fjerne alt strø og vaske over. Men vet ikke om det er vanlig å gjøre?

Vet at mange har høns i fjøs ol. og det kan lukte ganske sterkt inne i noen hønsehus. Men jeg ønsker å prøve å holde det så rent som mulig for å minimere lukten mest mulig. (litt blir det jo uansett)

Hvor får du kjøpt slik kalk hen Elisabeth? Og bare stør du det over vegg og gulv før du har på strøet da? Vasker du over trevegg/gulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rester jeg får kjøpt av vinylbelegg som jeg har på gulvet i noen av mine hønserom , men jeg har også plankegulv i noen rom . i rommene med vinyl er det veldig greit å holde reint ..spar ut flis og legger på nytt . Viktig å IKKE ha for mye spon på gulvet for hønsa må greie å vende sponlaget, så jeg anbefaler 2-3 cm tykt lag til dem. Bedre å gjøre reint ofte enn å la sponet ligge så lenge at det lukter ille. På plankegulvet bruker jeg Stalosan F ( fås kjøpt i sekk 25 kg på FK ) Dette pulveret bekjemper lukt og fukt ..strøs på i et tynt lag (50 gram pr 10 m2 ) . Har så langt ikke hatt problemer med fukt i gulvene eller ille lukt i hønserommene mine. Fjøset mitt er fra 1953 og gulvene er fra samme tid :smiley: Greit å vaske over rommene hver vår men husk å la det få tid til å tørke skikkelig før rommene tas ibruk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pleier å vaske først på vårn når det har lufta og tørka drar jeg på felleskjøpet og kjøper kalk .  kalk nei det må du blande i vann og male  med kost på vegger og tak .fint til gammle fjøs og hønehus .det må ikke kastes på det er farlig får øya det står på sekken fås i 25 kg sekk .jeg har heller ikke plager med lukt jeg gjør ofte reint hos hønene mine god lufting i fjøset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar  ;)

Har jo endel laminat liggende. Kanskje eikelaminat hadde vært pent ? *ler*

Det hadde vært noe :grin: :grin:

Like viktig er det å bruke et gulv som ikke er for glatt. I det gamle hønsehuset mitt er det brukt kryssfinèr eller noe lignende og det er altfor glatt. Ligger høner og spreller på gulvet der rett som det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mann har sveiset metallplater formet som rommet.. hele gulvet og litt opp etter veggene.. blir dette for glatt? burde jeg gå over metallet og gjøre det litt ru med en vinkelsliper eller noe?? jeg skal jo ha flis på metallplatene også, men jeg er fryktelig nybegynner og kyllingene er ikke store nok til å bruke huset ennå. de storkoser seg i pappesker på vaskerommet nå... kanskje jeg burde kjøpe vinyl og revurdere stålplatene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteden for og lage ny tråd om dette spør jeg her.. da jeg holder på og sette opp en lite hønsehus nå. Mannen min er takrekker og lurer i grunn på om han kan legge takbelegg i gulvet inni huset? Dette er belegg fra Protan http://www.protantak.no/PRODUKTER/pages/default.aspx.. noen innvendinger på det? Blir det for tett? evt med fukt osv tenker jeg.. ser jo mange bruker gulvbelegg i hønsehusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker veldig egnet. Så lenge det ikke er så ruglete at vaskingen blir vansklig eller så glatt at høner og spon sklir må et tett plastikkbelegg være perfekt.

Tenk tanken på våtrom: idealisk med vaskbare vegger og gulv uten skjøter, og så en gulvbrønn. Vaskbart og uten gjemmesteder for midd. DET er min ønskedrøm til neste hønshus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

coolina: kva med eit "antiskli"teppe under strøet, eg har det hos marsvinet mitt...mulig det vert grisete, men det går an å spyle det! Men det er ikkje sikkert du treng det om du har eit godt tjukt lag strø... :laugh:

ikke dumt, ikke dumt.. men nå sendte jeg mannen min i butikken og vinyl er kjøpt :laugh: jeg syntes det tipset var mye bedre.. så da byttes metallplatene ut.. gleder meg til de små er store nok til å bruke hønsehuset.. nå ser de skikkelig teite ut.. litt dun og litt fjær og en haug med "stilker" eller fjær som ikke er bruset ut... hi hi... ser ut som en kryssning av kylling og piggsvin :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...