Gå til innhold

hanefri flokk?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt blandet om dette med å ha høner uten hane. Jeg tenkte at jeg skal ha bare høner for å slippe kykkelikyer i tide og utide, men så leser jeg at de ikke blir så lykkelige uten hane. Jeg skal bare ha fem seks høner. Noen synspunkter på det, noen? Jeg har sendt avgårde hanen som jeg trodde var Jane, men viste seg å være Kjell.. :smiley: Kanskje det var dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg synes helt klart at en hane hører hjemme i en høneflokk :smiley: Han befrukter egg når du vil ha kyllinger ,passer på at hønene dine ikke krangler ,varsler om fare , sier fra til sine høner når det vanker en ekstra go`bit fra matmor osv osv....Selv har jeg mange haner og opplever ikke galing i tide/utide ( synes hvertfall jeg :wink: ) Hanene sperres inn om kvelden og slippes ut på morgenen igjen..og selfølgelig gales det 2-3 ganger iløpet av dagens løp...Opplever faktisk mye mer støy fra mine "goblende " kalkuner enn fra hanene mine :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ening med resten at det hører med en hane i en hønseflokk :smiley:

men når det er sagt er hønene kansje like lykkelige ute hane også,

bare se på Youtube alle dei som bare har 3- 4 høner i bakhaven :wink: så det går nok fint :smiley:

ellers kan en brahma hane vere en god hane og ha, dei er serdelse rolige og galer ikkje så ofte og skarpt/høyt som enkelte dverg haner faktisk gjør..

har hadt mange haner og er mest fornøyd med brahma og mille fleur hanene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fordi en stor hane kan i verste fall knekke ryggen og skade de små hønene når han prøver og parre dem...

Jeg har pr dags dato en hanefri flokk, det er ikke helt hva jeg ønsker for hønene mine, men prøvd til nå 4 forskjellige haner og enda ikke funnet "mister perfekt" som kan passe inn i nabolaget her.. må ha en stille hane pga naboene. Flokken min funker godt sammen dem, har til nå 11 høner og ingen hakking eller bråk på de jeg har sammen nå,de er vokst opp sammen da.

Litt små diskusjoner forekommer om de beste rugeplassene, men ellers er dem veldig sammkjørte, har nå 2 mødre med kyllinger, så er spent på hvordan flokken vil fungere når nykommerene etterhvert blir introdusert. Vil ikke ha alt for mange i flokken heller,uten hane, så min mor kommer til og overta litt høner mot høsten.. for se hvordan ting fungerer først.

jeg har lyst og flytte langt ut på landet så jeg kan ha så mange haner jeg vil! :laugh: men det får bli etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...