Gå til innhold

Er lyse vaktler svakere?


Spurven

Anbefalte innlegg

Hittill har vi hatt 10 vaktelkyllinger, kjøpt i mai og på juli. To honningfargede og en hvit har dødd før de var 3 uker, mens de mørke ser ut til å være i fin form. De virker svake og blir pjuskete, og sovner inn under varmelampa. Er dette bare tilfeldig, eller har de lyse vaktlene svakere gener eller noe? Jeg synst det er artig med fargevariasjon, men nå er det nesten slik at jeg håper de i rugemaskina blir mørke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Fargen skal ikke ha noe å si når det kommer til livskraft og levedyktighet . Men jeg tror heller at det er en større innavlesgrad på honning og hvit ...Disse finnes det ikke så mange blodslinjer av her i Norge i forhold til de normalfargede du har . Jeg kryssavlet mine lyse i et par generasjoner og idag er stammen livskraftig og gir mye avkom :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål bare; hva skjer med fargen om jeg setter hvit hane på honninghøne, og omvendt? Tenkte å gjøre dette for å renske litt i genmaterialet. Fargeresultatet er egentlig likegyldig utseendemessig for meg, men synes det er greit å ha dyr som er lette å kjønnsbestemme. Litt redd for å blingse på kjønn etter å ha sett bilder på nett av resultatet av vaktelhanekamp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å føre statistikk over, men våre 9 hvite vaktelkyllinger er like spreke og hyper som alle de andre :)

Tuppene påFjellhøy; etter det jeg har funnet er hvit recessivt og honning dominant evnt delvis dominant når krysset med viltfarget. Så tipper du får honning. Skal teste selv om ikke altfor lenge, fikk desverre kun 3 honningfarga men 9 hvite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...