Gå til innhold

Ved hvilken alder setter dere kyllingene sammen med de voksne?


Budeia

Anbefalte innlegg

De 14 kyllingene har nå stått ved siden av gamlehønsa i noen uker. (3-4?) De er ved siden av hverandre både inne og ute, med kun netting imellom.

Kyllingene er nå 9 uker gamle, og noen av dem er snart like store som de voksne hønene. Unntaket er de 4 dvergjærene, som naturlig nok er de minste av hele gjengen.

Jeg er spent på om de vil kunne gå godt sammen med gamlehønsene, og lurer på ved hvilken alder dere pleier å blande dem? Jeg har opplevd før å få en kylling hakket i hjel, og er redd for å oppleve dette igjen. (dette er mange år siden, og jeg hadde ikke lest meg opp på hvordan man best introduserer kyllinger for voksne. Sånn sett er jeg mer forberedt nå. Jeg ser for meg at jeg har to-tre alternativer, og vil høre med dere hva jeg bør gå for.

-Blande alle de 14 store kyllingene på 9 uker med gamlehønsene når de er gamle nok (snart?) og sette småkyllingene ( 5 uker, 7 stk ) inn der de store går nå (ved siden av "hovedinnhegningene" både ute og inne, slik at de senere blandes med alle de store?

-Sette de små kyllingene i eget bur inne hos de store kyllingene, og venne dem til de store før jeg blander alle kyllinger, og senere setter dem ut til gamlehønsene?

-Blande de store rasene med de voksne hønene, men la de 4 dvergjær gå igjen, slik at småkyllingene først går sammen med de en stund og så blandes med de voksne sammen med jæren?

Grunnen til at jeg tenkte på siste alternativ er at jeg er redd jærhønsene er mer utsatt for hakking fordi de er mindre. Stemmer det?

Og ved hvilken alder er høns ca utvokst, og man sløakter de hanene man ikke ønsker å beholde? Jeg har minst 6-7 haner av de 14 eldste, og har selvsagt ikke planer om å ta vare på alle... Det ser ut til at en mix-hane er "sjefen" enn så lenge, men vi får se, en annen kommer til å bli større enn han etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Når hønemor rugar ut kyllingar er ho ferdig å oppfostre dei ved 10 veker alder, eg har dette som mal. Eg brukar å sette inn fleire vann og forautomatar og skråstilte flak oppetter veggen, slik dei kan stikke seg vekk. Fleire vagl er også lurt :) HAr du hane bør den ikkje vere større enn den minste høna.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kyllinger ilag med voksne høns fra de klekkes. I eget bur frem til de er 3-4 uker gamle (om de har blitt ruget frem på naturlig måte gjør jeg det samme bare med moren sin), så begynner de å snike seg ut når de er trygge nok. Det går veldig fint. Her piler kyllingene mellom beina på de voksne hønene, og hønene "roper" på de foreldreløse kyllingene hver gang de finner mat. Men har nok av plasser de kan gjemme seg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at for å unngå mareks som friske voksne gjerne er bærere av bør man vente 4-5 mnd med å ha dem sammen. Jeg har ingen egen garde til ungdyr så jeg lot mine kyllinger i år gå sammen med de voksne fra 7 uker og det gikk fint. De er lngt fra integrert i flokken enda men de har god nok plass så de ikke trenger å være sammen med de store sure hønene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg må bare oppdatere denne. Dette har gått fullstendig knirkefritt, virkelig! Har jo dårlig erfaring for noen år tilbake da gamlehønsene drepte en kylling, men jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det da de ble satt sammen da. Uansett, kyllingene ble satt sammen med de gamle hønene da de var ca 10 uker, to uker siden nå. Jeg åpnet døra mellom dem en sen kveld, og rigget til med skjulesteder og fler forautomater.

Og så holdt jeg pusten, og fryktet det verste. Men det ble aldri noe action. I løpet av neste dag gikk kyllinger og gamlehøns om hverandre, ute som inne. Riktignok så ble kyllingene bestemt bortvist fra godbitene de fikk ute, og EN kylling ble truffet av et nebb. Bortsett fra det, helt stilt. Ikke en krangel, ikke noe hakking! For en lettelse!! De to flokkene holder seg fortsatt mest til hverandre, men de blander seg stadig mer med hverandre, og det er ingen problemer i det hele tatt! Går det virkelig an!?

Nå er det kyllingflokk nr to som står i ungdomsavdelingen. I dag har jeg rigget til provisorisk gjerde mellom dem i luftegården, slik at disse også kan være ute. Dermed ser de hverandre både dag og natt.

Nå er de straks 8 uker, så da håper jeg samme prosedyre funker like fint om en uke eller to, når "babyene" mine skal møte storflokken. :-)

  • Upvote 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Så fint å høre, Budeia. Jeg har to høner på 5 uker, men tør ikke sette de sammen enda. De har netting imellom seg, så de blir kjent. Virker som hanen er sint på dem. Er ikke det rart? Eller kanskje ikke, for de er små er listen anda. Håper det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...