Gå til innhold

Hvite kalkaktige klumper i fjæra på hode/hals


Spurven

Anbefalte innlegg

Bare såvidt jeg tror deg Pippa;) Høres jo ut som det kan la seg gjøre å behandle en hel flokk hvis det funker på den måten! Min første runde med lusepulver i september syntes jeg var ganske grundig, men mulig det ble igjen noen felt uten pulver noen steder kanskje? Men lusa overlevde... Men denne gangen tror jeg det ble bedre - fremdeles ingen lus å se :) Men massevis av egg da, så det blir ny pulverisering om en stund!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg må innrømme at jeg har vært skeptisk til Prosmoke helt siden jeg leste om det første gang. Jeg er gjerne litt alternativ jeg altså, men jeg greier ikke helt se for meg at en røykbombe av urter kan drepe lus, når det ellers er så ufarlig for alle andre dyr. Veldig fint hvis noen har noen som helst effekt av det, men jeg tror ikke jeg ville satset på det om jeg fikk hønselus hit.

Lusepulveret er vel litt mer dokumentert, i det minste. Grunnen til at jeg skriver er forøvrig at jeg kom til å tenke på det relativt nye lusebehandlingsmiddelet som finnes til mennesker.

ProSmoke virker, det er et meget populært produkt i en rekke land, men hittil er det hovedsakelig i duemiljøet produktet har vært kjent. Ved lus på dyrene kan det være lurt å behandle de med et produkt direkte på kroppen først, og deretter bruke Pro Smoke til å fjerne utøy fra selve rommet. Felleskjøpet har i flere år solgt ProSmoke, men da til en helt annen pris enn det Gamebird kan selge det til, de importerer via grossist i Danmark. Gamebird har eksklusive rettighetet for Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg mista litt trua jeg også da ti-dobbel dose ikke klarte å redusere lusebestanden på fuglene i merkbar grad. Men mulig det funker for å fjerne lus som har forvilla seg bort fra fuglekroppen? Kommer til å kjøre en runde til med pulver på disse tre hvertfall, og deretter røyklegge hele stallen/hønsehuset med 4 tabletter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken lusepulver eller Pro-smoke sparer deg fra en grundig reingjørig av hønsrommet Spurven :wink: .Alt må reingjøres/fjernes ...skifte av halm i verpekasser ,badesand ,ny flis osv må fortsatt gjøres...Mange som tror at det bare er å behandle fuglene ( uten jeg skal påstå at du ikke har gjort det ) Men syns det er rart at du ikke har bedre erfaring med disse produktene :) Etter at jeg tok ibruk lusepulveret ( første gang i sommer ) så går jeg hvertfall ikke tilbake til Chockpray /Phermetrin .Lusepulveret ga god effekt både på høns og fasaner hos meg med unntak av påfuglene ..de måtte jeg behandle på nytt etter en stund men er nå utegende og frie for lus enda ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av strø og sand ble skifta, og inventare og vegger spraye med noe jeg fant i hesteutstyrsskapet som skulle være virke mot lus. Til helga håper jeg å få et par timer ledig til å fjerne alt av strø i alle burene osv. Strø pulver på nytt på de tre som hadde mye lus, og deretter bruke de 4 ProSmoke-tablettene jeg har igjen. Håper at dette skal sørge for at lusa får svært dårlige leveforhold :)

Jeg har kikka på flere av de andre hønsa, men kan ikke finne en eneste lus, selv om de har vært sammen med lakenfelderne noen dager i september da vi prøvde å inkludere den i høne- og hane-flokkene. Det er sikkert noen, men det er sikkert ikke så alt for ille når det ikke er noe å se på dem.

Fornuftig forslag Zofia, men ene hesten min er en nordlandshest av type teddybjørn, og kommer neppe til å ha dekken på seg i det hele tatt. Varmblodsen har ikke hatt dekken siden tidlig i vår, så lus på dekkena tro jeg ikke det skal være mye av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...