Gå til innhold

Vil starte med vaktler, tips?


ah09

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å starte med vaktler, skal bygge hus og garde til de nå over de neste ukene, så det er klart senest til våren, men har endel spørsmål i den forbindelse, som jeg håper noen med vaktel erfaring kan hjelpe meg med :) :

Jeg har som sagt tenkt å lage et hus til de, jeg skal ha de til eget forbruk, altså spise egg og kjøtt etterhvert, så trenger ikke bur som rommer mange.

Jeg vil ha en liten luftegårde til de utenfor, men de skal få huset og luftegården sin like inntil en stor luftegårde til belgiske kjempe kaniner, de har et område i hagen og under terassen på 75 km som de kan løpe på, det skal være inngjerdet rundt hele, samt at det skal ha netting som tak, og som kant under jorden langs gjerdet hele veien så ingen graver seg inn eller ut til de.

Noen tips til netting, eller hvordan jeg bør bygge taket?

Jeg må ha tak pga det er kongeørn og andre rovfugler, og vegger og gulv, pga at vi har både mink, mår og rev og muligens gaupe også. (samt nabo katter og hunder)

Jeg lurte også på å lage et bittelite hull i nettingen deres, inn til den andre garden, der kaninene er, kan de gå inn til de, eller kan de ikke gå sammen? kan man evt ha ender sammen med kaninene, og/eller vaktlene?

Viss jeg får vaktler fra samme stedet, og må få egen unger på de før de når voksen alder, når de er rundt halvannet år, når må jeg få inn en ny slektslinje? allerede med en gang, eller kan jeg få kyllinger på de i en generasjon eller to før det gjør noe?

kan de bo ute om vinteren i huset sitt, samt få lov å gå inn og ut i denne store inngjerdingen, eller tåler de ikke en norsk vinter så sant så de har tørt hus å gå inn i? må de ha varme eller annet (ute) og/eller inne?

Hvilken mat skal de ha? Skal de ha mye variert hver dag, eller skal de helst ha hønsefor? kan de finne mat ute selv, å få hønsefor som tillegg, samt at de får brød, grønnsaker e.l?

Hvor mange bør jeg starte med, vi er en familie på 6, som bruker mye egg, men vil ikke overdrive det i starten, samt at jeg allikevel kunne tenkt meg såpass at det ble nok egg til alle, uten å måtte samle i en uke først.

Hvor stort hus bør de få, eller hvor stor plass bør en vaktel ha?

hvilken vaktel sort bør jeg velge, å er det veldig vanskelig å få tak i de? Har enda ikke funnet de noe sted jeg, kun egg.

er de flinke å ruge ut og ta vare på kyllingene sine selv, eller må man bruke rugemaskin?

Hva med huset, regner med det bør være isolert, men andre tips som er lurt å ta med når jeg skal bygge, hvilket underlag feks, gulvbelegg er vel lett å rengjøre, men kanskje glatt å gå på, men skal det kun være treplanker, eller holder det ikke kulden ute om vinteren, å vil ikke det være vanskelig å få rengjort huset da?

hvor ofte spyler dere helt ned huset?

Er det mye bråk fra hanene, vi bor i byggefelt men vil veldig gjerne ha hane (like utenfor byggefeltet). Kan det være restriksjoner på det hos kommunen min?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Lurer også på hvor stor åpningen på inngangshullet må være, hvor store rugekasser bør de ha, og kan de gå på rampe opp til hønskhuset om jeg setter huset på påler, var visst ikke alle raser som kunne det leste jeg et sted.

hvor høyt opp skal vaglene fra gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ender og høns i samme hus en vinter av mangel på annen plass til endene. Dette er ikke å anbefale, da endene griser veldig med vannet slik at det blir et veldig fuktig miljø. Gjorde reint rundt vannbøtta flere ganger i uka, men det var fremdeles fuktig luft. Hos meg så endte det opp med en del syke høner og haner.....

Hadde også kaniner der, og de ble klissete på beina sine, så det var nok absolutt ikke det beste for de heller.

Vil ikke tru det er noe særlig å kombinere vaktler og ender heller, de kan sikkert bli syke de også uten at jeg har satt meg inn i hvilke sykdommer de oftest kan få.

Jeg har også en del grankvister i buret til mine vaktler, og eggene legges stort sett fint samlet under disse kvistene.

Lykke til med vaktler, de er noen veldig artige og koselige små fugler:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å få de til å legge eggene sine i kasse ( bruker et lite masvinhus av tre ) Leg litt bar (f.eks grankvister ) over huset så det føles mørkt og trygt .litt høy inni og eggene legges der hver dag :smiley:

Ok da skal jeg forsøke det :) Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ender og høns i samme hus en vinter av mangel på annen plass til endene. Dette er ikke å anbefale, da endene griser veldig med vannet slik at det blir et veldig fuktig miljø. Gjorde reint rundt vannbøtta flere ganger i uka, men det var fremdeles fuktig luft. Hos meg så endte det opp med en del syke høner og haner.....

Hadde også kaniner der, og de ble klissete på beina sine, så det var nok absolutt ikke det beste for de heller.

Vil ikke tru det er noe særlig å kombinere vaktler og ender heller, de kan sikkert bli syke de også uten at jeg har satt meg inn i hvilke sykdommer de oftest kan få.

Jeg har også en del grankvister i buret til mine vaktler, og eggene legges stort sett fint samlet under disse kvistene.

Lykke til med vaktler, de er noen veldig artige og koselige små fugler:))

Supre tips :D Tusen takk :)

Ville ikke de skulle dele hus, men samme luftegård, de får egne hus, å inn til vaktlene ville hullet i gjerdet vært så lite at de store kaninene ikke kommer inn, men ender er strøket av listen nå, vi bestemte oss for kun vaktler, å nå kommer det hele 10 stk på fredag, så nå haster det å få det ferdig her, å få kjøpt inn det som de trenger, gleder meg veldig til å reise de 7 timene for å hente de hjem :D

Men tror dere de kan få dele luftegården på 75 kvm med kaninene, eller må de ha sin helt egen luftegård? De får et mindre område for seg selv, men ville de skulle ha muligheten til å få bruke de 75 også, men hus får de for seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egg om du vil ruge, har masse kyllinger også, men de trenger noen uker på seg til å vokse:)

Det har jeg kjempelyst til, men jeg har ikke fått meg rugemaskin enda, forsøker å få tak i en nå :) Sender dere rugeegg også eller blir det skikkelig dårlig resultat? regner ikke med at det lar seg gjøre når det er kaldt uansett, men hvordan er klekkingen etter en sånn behandling?

Henter 10 kyllinger i Bergen imorgen, reiser i 4 tida imorgen tidlig å henter de, så det skal bli kjempespennende :D

Har veldig lyst på en slektslinje til, til de, så kunne tenkt meg noen flere kyllinger, kan du ikke sende meg en mld når du har noen klare, så skal jeg se om jeg har fått husene klare :) jeg hadde tenkt å forsøke å finne noen som var nærmere meg, men om det ikke lar seg gjøre, så kjører jeg gjerne avgårde.

Men jeg er fremdeles litt usikker på hvilket antall jeg bør legge meg på, fordelt på hvor mange haner til hvor mange høner, og hvor mange kyllinger bør vi ha for å dekke behovet til en 6 manns familie?

Bør jeg skille de ulike "flokkene" altså en hane og x antall høner fra hverandre, elelr kan de gå i samme hus og p åsamme område, om de bare har plass nok, og mange gjemmesteder?

Å så leste jeg et sted at det skulle ikke være for mange gjemmesteder i en hønsegård, ifølge mattilsynet eller noe, pga musene osv ikke skulle ha gjemmesteder, men har forstått det sånn at det er nettopp det vaktlene ønsker, hvordan løser dere dette?

hva har dere i husene deres, høy? halm? spon? mose? granbar? en kombinasjon av ulike materialer?

har også hørt at de kan drukne lett, kan de voksne bruke vannbeholder til høns eller skal de ha kanin drikkeflaske? ser ulike svar på dette også.

mine vaktler som kommer imorgen tidlig har vært inne i en låve hele tiden siden de bel født i sommer, kan de tilvennes til å bo ute nå, eller bør ikke de helst vente til våren før de får det?

er det noen som kan si noe om hva de gir de som hovedfor, og tilleggsfor? bruker dere helst oppdrett, verpefor, fjørfe for? og hva med økologisk om man ønsker å bruke det, var noe som heter natura eller noe, hvilket er best?

Drukner dere i spørsmål nå men skal lage til buret deres imorgen så vil at de skal få det som de liker :) Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine vaktler i fjøset fordelt på flere bur, dette er for å kunne skille avlsdyr, eggleggere og kyllinger. (bare praktisk egentlig.) Men har mange vaktler da :) .

I det ene buret der jeg har avlsdyrene har jeg 15 høner og tre haner. Dette går veldig fint. Har hule stammer, noen små furuer, furukvister, andre greiner, mose og diverse de kan gjemme seg under. Bare viktig å ha litt kontroll slik at du finner eggene greit. Hver høne pleier ofte å legge eggene sine på en egen favorittplass og ofte kan den være benyttet av flere høner.

Hos meg går de på flis med litt mose i hjørnene og en kasse til sandbad.

De legger godt med egg så du trenger ikke så mange, men tror nok du fort får lyst på flere for de er utrolig søte og trivelige :) Det er jo mange spennende arter også.

Vaktlene kan være veldig territoriale så du får prøve deg frem til hvilke vaktler som passer sammen. Som regel går det veldig fint, men av og til kan det være enkeltdyr som må fjernes da de konstant mobber andre.

Angående vann så er det vel mest fare for drukning når de er kyllinger. Jeg har en undulat vannautomat som jeg legger litt steiner ned i rennen der vannet er. Ellers kan du bruke en skål med klinkekuler i.

Til de voksne har jeg en flaskeholder jeg kjøpte på felleskjøpet. Bruker brusflasker, setter dem ned på utsiden av buret også er drikkedelen inni buret. Billig og praktisk.

Av for bruker jeg kromat oppdrett til ungdyr og kromat 110 (egg) til verpehøns. Ellers skal de ofte like frukt og grønnt.

Tilvenning ute har jeg ikke erfaring med enda, men dette er jo tøffe små fugler som tåler kulde, så gir du dem muligheten til å kunne gå ut så vil de sikkert benytte seg av den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...