Gå til innhold

Avlive med salong


wenchemor

Anbefalte innlegg

Nå skal vi snart slakte våre 6 haner og min gode gubbe, som er aktiv (les overaktiv) jeger vil helst gjøre det med salongrifla mi. Han har gjort det tidligere på to høner som var syke. Men de skulle vi jo ikke spise, så jeg er litt usikker på om den skytinga er egnet... Hva tror dere? Det blir mørkt øyeblikkelig og i jaktsammenheng er det den mest humane avlivningsmetoden. De blør masse så det skulle ikke være et problem med avblødning.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Er jo ikke no problem å bruke salongen, men ville prøvd å unngå bryst å lår deler mest mulig hvis det skal spises, men hvis mannen er jeger så er vel hoggestabben med øks et like godt alternativ?? Slipper skader på kjøtt og kvitt alt blodet på en gang, fint å kontrollert.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skyter jo i hodet såklart. Da blir det mørkt med en gang og intet kjøtt går til spille. :) Jeg holder hanen, gubben skyter i hodet. Hadde ikke akkurat tenkt å "gå på jakt" i hønsegården. ;)  Han argumenterer med at dette med å svimeslå dyret først er en noe variabel metode. Så hvis dyret skal være svimeslått før vi bruker øksa, (som er noe jeg gjerne vil) vil han heller bruke rifla. Vi slaktet en hane for et par år siden og jeg fikk litt skrekken fordi den tittet på meg overraskende lenge etter at hodet var av... Jeg er jeger selv og ikke så veldig puslete av meg på sånt, men det syntes jeg var litt creepy. Mulig det blir enklere når vi har tatt noen haner.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert fint å skyte, men det er fullstendig unødvendig. Om man samler vinger stjert og beina bakover, kan man holde fuglen med med bare venstre hånd. Så slår man med en passe pinne over nakken/bakhodet på fuglen med høyre hånd. Har gjort det på denne måten utallige ganger, og aldri bommet på et slag.. Så hugger man hodet av den svimeslåtte fuglen. I de fleste tilfeller er den da allerede død...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt å melde, dette er det vi der jeg kommer fra kaller "jackass"


Med andre ord fullstendig grunnløst, unødvendig, og potensielt smertefullt/farlig :cheesy:


Et geværs funksjon, er å ta livet av skapninger som vi ellers ikke kommer i umiddelbar nærhet av.


En nødløsning om du vil.


Kan du kutte blodforsyning til hjernen, eller hjernestammen, eller enda bedre, gjøre vesenet bevisstløst før du tar livet livet av det, gjør du selvfølgelig DET.


Sjansen for å bomme på den minuskuøse hjernen, eller hjernestammen/ryggraden er i prosent mye høyere enn antall minutter du har tenkt igjennom dette.


Hva skjer med høna om den litt over Ø-6mm kula bommer med nettopp 6 mm(som forøvrig er bredere enn hjernen på dyret?


Tips: google "skuddskader"


Eller skyt deg selv i foten, mens du prøver å ramse opp navnet på alle dyrevernorganisasjonene i norge :evil:


Anatomy-of-the-chicken-with-text.jpg


 


Kakk i skallen, etterfulgt av avskjæring av hovedpulsåren er å anbefale alle empatiske mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

He he..jeg må glise og humre litt for meg selv når jeg sitter her og tenker på/ser for meg hvordan det kune gått da,denne avlivningsmetoden med 22 long rifle...Det kune jo blitt litt av et syn,men egentlig ganske farlig og med tanke på rikosjet fra bakken og til alle kanter så grass spruten sto som snøstorm i fjellet..Som arnerørvik sier,send gubben på jakt nå når revejakta starter 15 juli..mye bedre..Og jeg humrer fordi jeg er jeger selv,med et godt utvalg av krutt-kjepper selv og ville helt sikkert ha vært innom tanken selv foran en slakt.. :laugh:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...