Gå til innhold

Hønsehus/temperatur


Lone

Anbefalte innlegg

SKAL SOM SAGT LOVE Å TELLE!!!

Nå vil jeg ha sagt til de overstående som begynner å snakke om rovdrift o.l. HALLO SLAPP AV!!!

PRoduksjonshøner er laget for å legge egg og får ikke ett langt liv. De er skapt sånn!!! De KAN ikke sammenliknes med en leghornhøne ved University of Missouri. Ikke med noen rasehøns faktisk!

Har alltid drevet med rasehøner, men etter sommeren solgte jeg ut og har bare disse til egg samt to "god blanding" Mine to gode blandinger har det på en helt annen måte skal jeg love!!!

For å sammenlikne.. Vi har en del kuer her. De lever og melker godt i som regel opp til 10 år, men de kan jo leve i mye mer dersom det ikke ble drevet "rovdrift" på dem.

På tv viste de ett norskt program der de påsto at ei ku er ferdig etter 5 år...

Så hva er rovdrift? Dyr man driver PRODUKSJON på får ett kortere liv, det vet vel de fleste...

Vet om folk som har hunder på fôr som, har avtale om 4 kull samt at de forventer seg ett kull eller to når de overtar hunden. DET vil jeg kalle rovdovrift!!!

Så folkens! Trekk pusten godt inn... og ut...... og inn..... og ut......

Kjenner du hvor avslappet du blir?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Bare en liten kommentar til det du skriver om at produksjonshøns er "skapt slik" og ikke kan få et langt liv. Det er jo selvsagt riktig, i et produksjonsmiljø! Men jeg ble i min tidligste tid som hønseeier ( ca. 15 år siden, og SVÆRT uvitende!), narret til å kjøpe fem produksjonshøns i den tro at det var R.I.R. (ja, som jeg sa, uvitende!) Dette var helt unge høns, og de begynte raskt å legge egg. De var frittgående, sammen med mine Jærhøns. Et par stykker av dem la seg klukk og ruget ut kyllinger, de var flinke til å verpe, og de ble 4- 5 år, ja den eldste, som var en flink kyllingmor ble hele 6 år!

Dette sier meg at får de leve under gode forhold kan også en produksjonshøne leve et godt og verdig liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonshøner kan på lik linje med hobbyhøner få et langt og godt liv hvis forholdene blir lagt tilrette for det. Det er det faktisk vi som bestemmer. De er ikke "programmerte" til å leve i 72 uker for deretter å dø.

Å bortforklare ved å nevne andre ting som ikke er bra holder ikke, da det til syvende og sist er den som eier dyret som har ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag plukket jeg egg. Klokken var ca 12.

I hønsehuset plukket jeg 49 egg, altså 1,4 på dag. Skal stikke ut senere, vet at det var to som da var klare til å legge. Dermed 51 og vi er oppe i 1,45...

Har andre og de hadde ikke lagt egg, men det gjør ikke noe. De er bare kos!

Joda, klart de kan leve lenge de og, men her er det jo snakk om å få egg!!!

Er det vanskelig å fatte da? Det er ikke kosehønene mine.

Mener dere alvorlig at vi skal f.eks ha melkedyrene på bås til de dør av seg selv?

Fôre i 20 år med produksjon i 8-12 eller skal de produsere til de dør?

Når ei ku har fått mange kalver er den utslitt, den får gjerne melkefeber (grunnet kalkmangel) Dette er den "sykdommen" kvinner døde av i den tiden de fikk MANGE barn. De mistet tennene tidlig (grunnet kalkmangel) og fikk melkefeber.

Er DET etisk rett???

Vet dette er hønsehold, men prøver å sette det opp slik at det bare MÅ forstås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, klart de kan leve lenge de og, men her er det jo snakk om å få egg!!!

Er det vanskelig å fatte da? Det er ikke kosehønene mine.

Så fordi noen vil ha egg så trenger ikke hønene å ha det bra?! Min erfaring er at dyr som har det bra gir mere tilbake enn de som ikke har det bra. Og som Lone skriver: Hvor er samvittigheten?

Jeg driver ikke rovdrift på mine høns, men jeg "drukner" i egg. Hvorfor det mon tro? Dette er liv som er helt avhengig av oss, så hvorfor skal ikke vi tilby dem et bra liv uansett om de kalles kosehøner eller prodsuksjonshøner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fulgt veldig godt med i denne debatten i tråden her, men jeg har vanskelig for å tro at Ruth-Elin behandler sine høns dårlig. Dersom mange lystimer pr. døgn er en indikator burde vel alle nord for polarsirkelen sørge for blending av sine hønsehus på sommeren, samt ikke tillate de å være ute mere enn et visst antall timer pr. døgn på grunn av overeksponering av lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er begrepsbruken her. Også jeg mener selvfølgelig at prydhøns har best av perioder der de ikke verper. Da holder de lengre. Det blir likevel litt drygt synes jeg at man blir stemplet for å drive rovdrift på sine høns om en ikke følger lysregelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mai til juli er vel den mest produktive tid på året nettopp på grunn av den lyse sommertiden. Det vi snakker om her er tilførsel av kunstig lys om vinteren, som er hønenes naturlige hvileperiode.

Og, deler av sommeren er det slett ikke mørk om natta, selv om det selvsagt er lysere nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der..... :D Må innrømme at jeg hadde vært overlykkelig om mine ni høner hadde lagt halvparten av de eggene Ruth-Elins fem høner legger, men jeg må nok nøye meg med mine fem om dagen. Nå har jeg økt tempraturen litt og byttet ut 40 watts pærer med 60 watts og timeren står  13,5 timer lys i døgnet, håper ikke det kan kalles rovdrift. Jeg innrømmer gjerne at jeg har høner for eggenes skyld, samtidig som jeg er imot burhønshold, men det må da gå ann å kombinere det å ha produktive høner og gi dem et godt liv den tiden de lever. :) Jeg vet ihvertfall etter å ha jobba lenge på gamlehjem  at dersom jeg er garantert å slippe å bli gammel, syk og dement ved å ha det godt og varmt, ha lyset på om natta,nok mat  og få masse unger, ja, så velger jeg det fremfor å leve på institusjon med et sykt hode i en frisk og uthvilt kropp. :-\ Det handler jo litt om å ha et godt og verdig liv og følelsen av å ha vært til nytte for noen, ikke bare å leve leeeeeenge. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv nordlending, og selv om jeg har bodd her sørpå noen år så har jeg ikke glemt lyset om sommeren nordpå! :)

Ser ikke poenget, da det er i den mørke årstiden de skal hvile, for å kunne produsere i den lyse årstiden som naturlig er for alle fugler! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for vi vil jo gerne have det fulde udbytte i rugesæson'en :)!

I Danmark er elektricitet meget dyr >:D, så jeg bruger bare en 7W sparepære..... også i 13 timer!

Og som I kan se i en anden tråd, har jeg mange kyllinger allerede ;D!

Rugemaskinen er igang igen.

Jeg vil ikke kalde mine høns for hyggehøns, da jeg er opdrætter. Men jeg vil gerne have udbytte af mine gode dyr i flere år, så derfor skal der ikke drives rovdrift på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kalde mine høns for hyggehøns, da jeg er opdrætter. Men jeg vil gerne have udbytte af mine gode dyr i flere år, så derfor skal der ikke drives rovdrift på dem.

Nettopp, men dersom noen har høns først og fremst for hyggen og eggenes skyld, altså driver ikke oppdrett, da ser jeg ikke noe galt i at man har bruker mere lys for å få flere egg. Dersom hønene hadde lidd så hadde de sannelig ikke verpet egg. Og hvem kan påstå at hønene ikke hviler fordi det står lys på i hønsehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes man bør ha litt kunnskap om dyras behov,adferd osv...

Uansett om det er høns, eller hvilket som helst annet dyr.

Greit å feile,det er jo sånnt vi lærer av,men ikke av uvtienhet.

Så litt forarbeid er lurt.

Så,les og lær,og gi dyra det di har behov for.

Er det noe en er usikker på,spør!!!!

Mange ting jeg var usikker på i starten,nå er det andre som spør meg.

Ikke sikkert det eller det er det riktige,men da er det vel bare å prøve seg frem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo like mye snakk om vitenhet, som uvitenhet. Vet man hvordan man får høner til å legge flere egg så bruker man det nettopp fordi det er egg man vil ha. Hønene kan jo ha et godt liv fordi om de legger mye egg. Det er vell ikke akkurat snakk om å feile, mer en prioritering av hvorfor man har høner. Jeg ser forøvrig mine høner sover med hodet under vingen på dagen, selv om de har nesten elleve timer stummende mørke på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo like mye snakk om vitenhet, som uvitenhet.

Jeg vil kalle det uvitenhet hvis man presser et dyr til å yte mere enn det som er naturlig for dem.

Vet man hvordan man får høner til å legge flere egg så bruker man det nettopp fordi det er egg man vil ha. Hønene kan jo ha et godt liv fordi om de legger mye egg. Det er vell ikke akkurat snakk om å feile, mer en prioritering av hvorfor man har høner.

Men er det på hønas premisser dette foregår eller er det av ren egoisme fordi man vil ha mest mulig egg? En høne kan ha et godt liv selvom den legger mye egg så sant den får de hvileperiodene den trenger.

§ 12. Lys

      Fjørferommene skal ha tilstrekkelig belysning slik at dyrene kan utføre normale aktiviteter og se hverandre tydelig. Det skal sikres at lyset er jevnt fordelt i fjørferommet.

      Det er tillatt å dempe lyset i perioder eller i avgrensede områder når det kan redusere helse- og atferdsproblemer.

      Lyset skal ikke være så skarpt at det stimulerer til hakking og fjørplukking. Det skal ikke nyttes lyskilder som kan ha negativ virkning på dyras atferd. Det skal være mulig å regulere lysstyrken.

      Lyset skal tilpasses dyras naturlige døgnrytme. Lysprogrammet skal etter de første dagene med tilvenning følge en 24 timers syklus og inkludere en uavbrutt mørkeperiode på minst 8 timer. Slaktekylling skal ha en uavbrutt mørkeperiode på minst 6 timer, eller to uavbrutte mørkeperioder som hver skal være på minst 4 timer. Bestemmelsene om mørkeperiode kan bare fravikes når det er nødvendig av dyrevernmessige grunner.

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-20011212-1494-002.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeno av det jeg skrev er ment som noe som helst kritikk av noen!!!!!!!!

Hadde vi vært verdensmestere på hønsehold,hadde det jo ikke blitt noen diskusjon.

Noen raser legger mer egg enn andre,sånn er di bare.Det at di verper hele året er vel tegn på trivsel?Men det er jo ting man går å lurer på,som kanskje har en enkel løsning,og derfor er det da greit å spørre andre?Man vil jo det beste for sine dyr.Det er vel ingen av oss som er utlært,så det handler ikke om uvitenhet,så om det ble tatt opp slik,var det ikke meningen.Beklager....

Syntes bare det er ok å lære mer om det vi holder på med da..Ikke alltid så lett å ordlegge seg riktig.Den enes råd kan jo være en annens lærdom,om dere skjønner? Jeg lure og dere lurer,så da er det vel greit å spørre eller?Gode råd mottas med takk,det er vi vel enige om?????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det er det jo, men da får jeg jo egg og da...

Jeg ser ikke poenget med å fôre opp hønene for 100 vis av lapper om de legger egg annenhver dag...

Tydelig mye rart jeg har fått beskjed om, men de som driver med eggproduksjon går aldri under18 grader, da er det ikke lønnsomt lenger i forhold til produksjonen. Når de er nede på 1 egg om dagen ryker de, så jeg snakker ikke om kosehøns eller raseegg til ruging... Da tar jeg det som det kommer, men varme, det liker de, det er sikkert!!! ;D

Eg har hatt blandingshøner og Lohmanhøner i eit hønehus som ikkje var oppvarma. Og dei la egg kver dag, særskildt Lohman då. Så eg trur ikkje du skal tenkje på at du MÅ ha ein så høg temperatur i huset, for å få egg! Å eg fora som vanleg, men ga dei xtra solsikkekjerner.Så det med pris, straum opp mot kornpris. Nu auka hveteprisane ute i den store verda, så nu gjeld det å hamstre pasta, hvete o.l. Eg meine ikkje å formane, eg fortel om mi erfaring med ikkje å bruke straum. Elles finst det jo høner som er meir hårdføre enn andre raser. Pl. Rock, Sussex, RIR,dorking og Australorps blant anna.

Men det er jo det som er så morosamt med denne nettsida, vi er alle ulike høner og hanar!! ;D

                                           8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...