Gå til innhold

Meninger!


Babotus

Anbefalte innlegg

da tråden jeg egentlig ville svare i er låst for svar så setter jeg i stedet for opp en ny tråd...siste svaret er da at dette ikke er en passende tråd fordi unge kan komme borti den å lese den...er du virkelig så godtroende at du tror unge ikke vet noe om sånt? de hører om det like fort som oss om ikke enda fortere....så ÆRLIG TALT!! er ikke noe verre at de leser det her enn at de får det opp på startsida på dataen hvor det dekker halve skjermen...når jeg gikk på ungdomskolen så var det en lærer som måtte i ekstraordinære foreldre møter og sånn fordi noen foreldre var forbanna fordi den læreren hadde fortalt grove vitser som IKKE passet for oss....hvorpå mamma da reiste seg opp å utbrøt: dette er det mest idiotiske jeg har hørt...hva er problemet? tror dere virkelig at ungene våre ikke har hørt og lærer sånne vitser og historier av hverandre uansett?? hvis de unge skal bli skjerma mot å finne grusomme å fæle ting som de kan se å lese så må de holde seg vekk fra internett for der kommer det spam sider med "voksen" materiale som dukker opp bare du åpner en side. pleier du kanskje å gå inn på butikken å løpe bort å gjemme dagbladet og VG fra hyllene når ungene går forbi så de ikke skal se og lese forsida? de kan jo tross alt kunne komme til å lese det...og da igjen får de jo meninger om det...nei det er jo ikke bra...nei ærlig talt...vi får stoppe norsk presse så ikke vår kommende generasjon skal ha en mening om sånne ting...de skal jo vokse opp i en tid som er så mye bedre enn vår...der det ikke er noe ondt og fælt her i verden. leste i avisa i går at de hadde slakta en sau i en barnehage...skjær hodet av en sau foran masse barnehageunger...men gud forby om de leste om en gærning fra utlandet på nettet...er de gamle nok til å lese så finner de dette stoffet over alt uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Du har sikkert rett i det du skriver. Men jeg er jammen glad for at jeg er så gammel at jeg vokste opp i en tid da barn stort sett fikk være barn og slapp å forholde seg til alt det grusomme som verden er full av! Internett var ikke oppfunnet, de færreste hadde faktisk ikke TV ennå (for det var DYRT), og avisene hadde redaktører som ennå hadde en viss standard for hva man skulle skrive, og hva som hørte privatlivet til.

(Nei, dette var ikke i forrige århundre, men på 50-60 tallet!! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du opplevde hippie tida da...hehe...og det er mye ved den tida du snakker om som jeg godt kunne tenkt meg å oppleve...men det er nå en gang sånn at etter hvert som teknologien baner vei her i verden så blir en bare mer og mer avhengig av den...så blir vanskelig å forestille seg en tid uten den..men det er klart at det kommer masse negativt med på lasset...men det hjelper jo ikke å sitte å fornekte det allikevel..en må jo ta både det positive og det negative...men klart....det var helt andre tider...bestefaren min fortalte meg at 60 åra var fine år...da gikk det faktisk an å tjene litt gode penger på det å være bonde...tror han savner 60 åra jeg...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eit pr år tilbake møtte ein kollega av meg ei lita jente som stod midt i Voss sentrum og grein. Då kollegaen min spurte kva det var så sa ho at det var krig og verden skulle gå under. Eg husker ikkje kva nyhetsbildet var akkurat på den tiden men husker det var eitt eller anna "stort". Jentungen var utrøstelig. Og når eg sjølv var lita var det helst lite me fekk med oss, men eg husker ein gong eg og vennina mi hadde fått med oss at sola ein dag kom til å "sluke" jorda fordi den beveger seg nærmere og nærmere.. Vel..me forstod ikkje at dette var snakk om mange 1000år fram i tid men blei redde og trudde det kunne plutselig skje i morgon den dag. Det er sant at unger får med seg mykje, men dessto viktigere er det at foreldre setter seg ned med ungene og forklarer dei kva dei har sett istadenfor at unger trur det dei har sett skal skje med dei, som i dei fleste tilfeller er lite sansynleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke noe på det...klart det er viktig å forklare de hva som egentlig foregår...det jeg sier er at unger ser å hører mye mer enn det vi tror...og det gjør de virkelig...helt fra de begynner på skolen så hører de sannsynligvis mer enn det noen voksne kunne tro...og det er som regel der de begynner å lese også..nei å skjerme de fra alt mulig som ikke er bra ville jo være å ta ifra de alle de godene vi har...nei jeg er mer for å forklare åssen ting egentlig er enn å bli en ekstremist som minner mer om Ned Flanders i the Simpsons enn en virkelig person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å stenge den omtalte tråden etter henvendelse fra et medlem. Off topic der tråden var lagt er et sted man kan diskutere ulike emner som ikke har tilknytning til fjærfe og fugler. Er likevel enig med Polar i at vi bør utøve et visst skjønn i emner som blir tatt opp. På et vis er Fuglepraten et fristed for de store overskriftene som møter oss i foreksempel VG og Dagbladet. Ikke alle setter like stor pris på å få groteske saker dyttet rett opp i ansiktet uansett hvor man befinner seg på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle setter like stor pris på å få groteske saker dyttet rett opp i ansiktet uansett hvor man befinner seg på nettet.

Helt enig at dette ikke har noe på dette forumet å gjøre, men hvorfor har ikke innleggene med disse groteske videosnuttene blitt stoppet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emner: Kveldens barne tv....torbjørn jaglands tale...linker til dyremishandling..lå en link i et forum her som viste groteske dyremishandlinger...katter som ble flådd mens de fortsatt levde...er ikke dette også ting som møter oss i media stadig vekk? er virkelig dette emner som vi godtar mer enn emnet jeg la ut? kan ikke se at noen av de har blitt stengt...det av den enkle grunn at ingen har klagd går jeg utifra...hvilket da betyr at det er mer godtatt??? Torbjørn jaglands tale? det må da være det som møter de aller fleste i media..men det er omtalt i fuglepraten.no likevel...det er fantastisk masse som burde vært fjerna fra off topic hvis det er sånn at en skal vise skjønn og passe på at det som møter en alle andre plasser burde holdes vekk fra fuglepraten...jeg så ikke på mitt innlegg som noe verre enn masse annet jeg har funnet på off topic...trodde derfor dette ikke ville være noe problem...så mye ekkelt som en finner på off topic så syntes jeg heller ikke at Vg sin overskrift over de 14 siste dagene ville være mindre godtatt enn mye annet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt betydningen av å være mere konsekvent angående hva som blir lagt ut på forumet. Jeg skal ta en gjennomgang av hva som ligger under off-topic. Vi har en medlemsmasse som også inkluderer juniorer i 10-11 års-alderen, forumet bør ikke være et sted de går inn på for så å miste nattesøvnen etter et besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn som jeg ser det så er det såpass mye vilt som ligger under off topic at jeg ser på det som uproblematisk å legge inn et innlegg som jeg gjorde...og det tenker sikkert mange andre også...så skal det bli slutt på det så må det i alle fall en grundig opprydning til innpå der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det nok være like mange menginger som om det er medlemmer her på forumet. Personlig så har jeg ikke lest den andre tråden, bortsett fra første inlegg, jeg liker ikke slike ting. Jeg vet hva som har skjedd der nede, men jeg unngår å lese å høre nyhetssendinger om saken. Jeg klarer simpelthen ikke, det gir for mange tanker om hva verden har å by på for min lille gutt. Jeg ønsker å bevare litt uskyld, ikke bare for ham men minst like mye for meg.

Jeg vet veldig godt at elendigheten finnes, men jeg vil ikke vite mer enn jeg må om saken. Kanskje naiv, men hvorfor skal jeg vite alle detaljer? Hvilke nytte har det for meg?  ??? Derfor leste jeg heller ikke den andre tråden, eller den om eggene som blir spist etter 18 dager. Jeg vil fortsatt spise eggene mine, og det klarer jeg ikke hvis jeg skal tenke i de baner.

Men jeg mener også at vi alle har rett til våre meninger, ingen skal få ta fra oss disse.

Når det gjelder linken om kveldens barnetv som jeg la inn på forumet selv så henviser det faktisk til et program som gikk på barnetv om hønsehold. Så for meg så faller det naturlig inn her på forumet.

Når det gjelder linkene til dyremishandling så liker jeg ikke dem i det hele tatt, og har faktisk kun sett litt av noen av dem.. Men linkene til de andre søte og herlige tingene som de søte syngene fuglene, de som spiller tennis osv.. De er bare helt herlige.

Så vi er nok litt forskjellige alle mann, det er sant. Men til syvende og sist så er ansvaret for hva barn leser og ser opp til foreldrene, og jeg må si at jeg tror de fleste foreldre mener fuglepraten er et trygt medium. Og det er ingen av oss som står ansvarlig for mediumet, det er det Tormod som gjør, og dermed blir slike avgjørelser til slutt hans ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krangler ikke...tror jeg....mulig noen er irritert og misliker meg..men jeg for min del bare diskuterer....jeg er forsåvidt enig i mye du sier linda...men jeg kan ikke si meg enig i at til syvende og sist så er det tormod sitt ansvar...han har jo ikke mulighet til å være på fuglepraten hele dagen og styre emnene som blir lagt inn...men er jo klart at han er den som må gå inn å rydde opp i etterkant hvis det skal bli slutt på negative emner og bare være positive...men dette er en ganske stor jobb som sikkert tar litt tid..så er vel i bunn og grunn alles ansvar hvis det skal bli sånn at det bare er positive emner som skal legges inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at vel tidlig dere har begynt å krangle i dag  ;D

Min menning er at denne forume er for dyr og ikke for Slaveri.

Selv om ungene hører og ser alt, så har ikke temaen noe å gjøre her.

KOs dere

Vi krangler ikke Kenusi, vi prøver å gjøre Fuglepraten til et enda bedre sted å være.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål: i følge medlemslista så er det jo et par moderatorer her på forumet. Disse har vel også som oppgave, i tillegg til administrator, å rydde i slike ting?

Jo, vi har det. De har vært mye fraværende i sitt virke de siste månedene.. Kanskje er jeg for autoritær sånn at de ikke tør å moderere i forumet.  :)

Vi har en ordning her som går ut på at innlegg ikke skal slettes fysisk, men flyttes til et forum som er skjult for alle andre enn moderatorene. Det gjør at man kan reversere en sletting. Noen ganger kan det være vanskelig å vite om et innlegg bør slettes eller ikke.

Jeg har nå sjekket off-topic og flyttet noen av trådene til forumet for slettede innlegg. Gi meg gjerne tips om tråder som bør slettes/flyttes til forumet for slettede innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke slik at vi alle kan legge inn i hytt og pine og så skal Tormod bare rydde opp etter oss. Men han er eier av forumet og derfor er det han som til sist står med det siste ansvar, derfor mener jeg at han har lov å ta de valg han vil med henhold til forumet (selvfølgelig så lenge det ikke går over alle topper da og blir diktatur..   ::) )

Men som du sier Babotus så har vi alle ansvar for hva vi legger inn, det er jeg enig i.

Og en god diskusjon til kaffekoppen om morgenen er bare godt, det får igang blodpumpen og tankegangen det..  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...