Gå til innhold

Moskusand og innavl


evaldpeter

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
avem
  • 2 uker senere...

Jeg er veldig fersk som moskusoppdretter. Så fersk at jeg ikke har drettet noen opp ennå, men har seks søsken som ble klekket i sommer. Disse kommer til å få en haug med unger til våren. Derimot er jeg utdannet genetiker og kan litt om temaet. Overraskende nok er ikke innavl hos dyr farlig i seg selv. Men med økende grad av slektskap mellom individer, øker sannsynligheten for genetiske sykdommer på grunn av at  recessive gener oftere kommer sammen i par, og dermed kommer til uttrykk (fenotypisk). Når innavl har forekommet over flere generasjoner, vil derimot de recessive egenskapene ha dukket opp og blitt luket bort av oppdrettere, rett og slett ved at de har unnlatt å avle videre på individer med skavanker.

Konklusjonen min er at vi genetisk sett har svært sunde moskusender i Norge, altså med få uheldige recessive genutgaver som kan komme til uttrykk.

Dessuten er det vel også sannsynlig at alle moskusender i Norge stammer fra noen svært få individer, slik at det blir stor grad av innavl selv når vi bytter andriker med hverandre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, sannsynligvis stammer alle moskusendene i Norge fra noen få individer. Dette har også vært problemet med flere av stammene av prydhøns, selv om moskusendene her tll lands virker å være riktig sunne.

Og så bra at vi har fått et medlem til med god peil på genetikk da. Da får bl.a. Arne her på Fuglepraten litt selskap.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det ble importet veldig få moskus ender til Norge, så den stammen vi har her i landet stammer nok fra noen få individer.

Jeg kjøpe mine ender for noen år siden på et veldig avsidesliggende sted, og jeg fikk beskjed om at disse endene var innavlet i mange generasjoner.

Jeg har heller ikke kjøpt ender fra noen andre, men de får fram frisk kyllinger.

Nå er jo det slik at innavl de første generasjoner så får man en utspalting av svake dyr.

Så hvis en unngår å bruke disse i avlen,så kan en forsette i all uendelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...