Gå til innhold

Hvit Bronsekalkun


eldar

Anbefalte innlegg

avem

Dette skjedde en gang hos mine besteforeldre også. De hadde bronsekalkuner på 70 tallet, og et år kom der en hvit kylling. Er ganske sikker på at denne heller ikke var albino. Så vidt meg bekjent har alle albinoer, av alle arter, inkludert mennesker, røde øyne.

Tipper heller det er snakk om en mutasjon. Hvite kalkuner som ikke er albino finnes jo, Selv om det ikke (vanligvis) finnes hos villkalkun. Og de må jo ha kommet fra et sted....

Det kan jo hende det er mulig å avle videre på denne, og dermed få en stamme hvite "bronsekalkuner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall beklager jeg for å spre feilinformasjon....... :-[ Jeg var overbevist at det var slik.

Men iallefall, hos fugler snakkes det om ekte albinisme, og partiell albinisme. http://home.c2i.net/hering/fosen/albin.htm

Regner med at kalkunkyllingen er partiell albino da, siden den ikke har røde øyne.

Så vidt jeg har forstått, så regnes ikke hvit italiener og norsk hvit gås som albino, selv om de er helt hvite. Disse har jo også gult nebb, og gule bein. Hvordan er det med disse delene på kalkunkyllingen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm artig å få ein kvit bronsekalkun :)

Har dyret, fuglen, røde øyner er det en albino, men har dei blå eller andre øyefarger så er det rett og slett berre ein kvit variant. Slik er det med dyr og fugler flest :)

hos norsk skogkatt får ein helt kvite katter med nyydelige blå auer, eller odd = ei blå og ei brun/grønn/gul. men dei er da altså ikkje albino, kun kvite.

Men! dei kan være døve... men dei fleste er født med hørselflekk ( ein mørk fargeflekk på kroppen/hodet, denne er ein god indikator på at katten hører osv)

så ein kvit bronsekalkun med pigmenterte øyer er ikkje albino, men ein kvit bronsekalkun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle domestiserte kalkuner stammer jo fra bronsekalkuner(Eller rettere sagt den ville formen..) Så det må jo rett og slett komme noen hvite individer innimellom,hvor kom ellers de hvite fra?? De må jo være resultatet av avl på muterte bronsekalkuner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tyder vell på at begge foreldrene har gen for hvit så det har vært inblanda noe hvit for ei støn sia. Hadde nåkk vært lurt å bytta ut hanen får å få vanna ut de hvite genene. Får de unga du klekker etter de foreldre vill vell få enda støre sjanse får å avle hvitt regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...