Gå til innhold

Bakken i hønegården.


Anbefalte innlegg

Hei.

Bakken ute i gården er jo bare klin. Men når det er tørt i været som nå er det jo hardt som hønn.. Har flere ganger tenkt å gjøra no med det så det blir litt friskere. Ikke all møkka som ligger der. Prøvd med jernrive, men blir liksom ikke no tess. Noen som har noen tips om hvordan dere gjør det? Er jeg nødt til å ty til jordfresern? :smiley: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har tak over og har prøvd de fleste alternativer. I år har jeg halmgård og er mest fornøjd med dette. Har prøvd: litt spon, mye spon, halm og spon, torv, torv og spon, spon under og tykt lag halm over. Rydder litt inimellom og fyller på mer halm hver uke. Når jeg rydder ut innesponet hiver jeg det i utegården (ikke bæsjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ein nyttig tråd. Kjempekjekt med slike tips. Dette har eg også lurt på.. Eg har fram til i år hatt det litt luksus med stooore utegårder og fritt på tunet men når rasene auker i anntall måtte nokon få små hønsegårder. Nokre kan eg flytte på men eitt av dei er for tungt og der er bakken svidd av. Naboen har tak over og så trur eg han bruker sand. Om han er fornøyd med det veit eg ikkje.

Men kvar kjøper dere brak og ikkje minst halm. Er det slik bark ein bruker i bed eller utedo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,bark får man på felleskjøpet.er veldig fornøyd med det....

Hvor ofte må du skifte/ legge på mer? Har du på tjukt lag?

Vi bruker sand.

Strør ut et lite lag. Når hønene har bæsjet litt og regnet har gjort sitt, tar man frem spaden og vipper bort øverste laget.

Dette holder med ca 4 omganger her i året.

Jeg laga ei sand grop under huset. Så dom kan sandbade. Hvor det har blitt av all den sanda veit jeg ikke :smiley: hehe Så du har det i hele utegårn?

Jeg har tak over og har prøvd de fleste alternativer. I år har jeg halmgård og er mest fornøjd med dette. Har prøvd: litt spon, mye spon, halm og spon, torv, torv og spon, spon under og tykt lag halm over. Rydder litt inimellom og fyller på mer halm hver uke. Når jeg rydder ut innesponet hiver jeg det i utegården (ikke bæsjen).

Når du bruker halm. Blir ikke det veldig "rotete"? >Tenker på det når det blåser osv.. Jeg har ikke tak over utegårn min så blir kanskje bare dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine har halmgård og jeg har ikke tak over, men jeg synst ikke det er noe rot, halmen tråkker hønsene ned, og det blir til jord, når det er skikkelig nedtråkket så fyller jeg bare på med mer. blir en veldig fin jord av det. jeg kjøpte en halmball av en bonde i nærheten, og den har jeg hatt i 2 år nå, og har bare kommet halv veis, ikke koster den mye heller, og hønsa kjeder seg aldri, er alltid noe godt under halmen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...