Gå til innhold

Hvordan skille høner fra haner?


Hagehøna

Anbefalte innlegg

avem

De vilt- og honningfargede hønene blir gjerne spettete litt nedover brystet mens hannene er ensfarvet. Hanene har gjerne brune kinnfjær mens hønene har svarte bøyde striper. Hanene vil jo gjerne skrike (gale) litt, og når de blir litt eldre er det ofte en skumdott på avføringen. Den rypefarvede og hvite hanen jeg har trodde jeg lenge var høner, men der tok jeg feil, gitt... Hos meg ble det litt slossing mellom noen av hanene men hønene stort sett puslet med sitt. Håper du har fått flest høner, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stemmer at hønene er spettete på brystet tror jeg det er mange høner! Blir hanene ensfargede på brystet med en gang de får fjær, eller tar det tid? Tror de aller aller fleste er spettete:) en del av de lager en trillende lyd. Kjempefin skravlelyd, liksom, men ingen skriking:) den hvite er ved å få noen svarte streker sim i en hanekam over hodet. To tre striper. Er det vanlig? Stilig er det hvertfall:) de har nettopp flyttet ut i garasjen. Ikke isolert så hang over varmelampe i tillegg til den elektriske hønemoren. Ser ut til å gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det hadde vært fint om noen erfarne vakteleiere kunne ha lagt ut noen bilder som tydelig viser kjønn på disse krabatene. Jeg har ikke studert mine 20 så nøye ennå med tanke på kjønn, at jeg har oversikt over kjønnsfordelingen. Men de er fire uker gamle og jeg er selvfølgelig spent på hvordan jeg skal organisere dem snart, og hvilke retter jeg skal forberede meg på. Blir dem mange haner, så må jeg finne ut av hvordan jeg best skal tilberede dem, blir det flest høner, så kan jeg jo fokusere mer på egga... :duck:


Jeg skal prøve å få tatt noen bilder en av dagene. Dette er jo lærerikt for alle som driver med vaktler, å kunne ha noe konkret å gå ut i fra. Men det kan jo hende at noen allerede har gode bilder å vise frem.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det sikreste er å vente til hanene galer, eller du ser skumposen ved kloakken.

Av fargene synes jeg faktisk at dark british range tuxedo er ganske greit å se det på, siden hannen har en rustrød farge i fjørene oppe ved hodet. Vanlig british range synes jeg er de vanskligste..(utenom hvit da ;) ) De vilt fargede er som regel greie da du kan se prikkene på til hønene på brystet.

Men noen overraskelser er det som regel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...