Gå til innhold

Snart klekking..


maykj@online.no

Anbefalte innlegg

Nå er det snart klekketid for vakteleggene mine :smiley: Dukker selvfølgelig opp noen spørsmål nå når det nærmer seg! Litt nervøs da jeg har hørt det kan være vanskelig å få disse bittesmå kyllingene til å overleve (hjelp!!).

I manualen til rugemaskinen står det at de kan klekkes mellom dag 16 og 23! Hva er vanlig? Og når skal jeg stoppe vendingen av maskinen når det er så stor variasjon på klekketidspunktet? Dag 14 er i morgen.

Hvor lenge kan kyllingene være i maskinen før jeg tar dem ut og gir vann/mat? Noe spesielt jeg bør passe på som er anderledes enn ved klekking av "ordentlige" kyllinger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ta det heilt rolig pjokkeline, is i magen. Vaktel kyllingar er ein anelse meir skjøre enn høns kyllingar. Ver aktiv å strø knust mat med sukker i undulatsanden (pikk med fingeren). Bruk tid på dei første, dypp nebbet i vatn og i maten. Husk at dei også er fødde med matpakke, slik andre hønse kyllingar er. Når dei er tørre kan du ta dei ut. Har du hønse kyllingar er det smart å plassere dei ilag med vaktel kyllingane. Klekkinga skjer mellom dag 17-19 stopp vendinga slik du gjer med klekking av hønse kylling, altså 3 dagar før forventa klekking. Dette går fint, dei treng kanskje litt meir "forklaring", om du merkar at ein er slapp er sukkervatn super bensin. :smiley:

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er oppskriften jeg fikk av oppdretteren jeg kjøpte vakteleggene av:

1 liter kyllingfor kromat kylling 1 m/K (eller kalkunfor)

2 dl undulatfrø

2 ss eggepulver eller kokte eggeplommer

2 ts sukker, dette forde de vokser så fort og trenger masse energi.

Kjører dette i hurtigmikser til det blir ganske fint mel.

Kylling 1 hadde de ikke på FK hos oss, men de bestilte og jeg fikk det i dag. Så nå har jeg laget ferdig blandingen, og håper det kommer noen kyllinger om et par-tre dager:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingforet inneholder alt de små vaktelkyllingene trenger. Etter min mening er det bare tull å tilsette andre ting. Undulatfrø er likevel fint å gi de på grun av at de glinsende frøene trigger nysgjerrigheten og kan lettere få de til å spise. Det er nettopp det å få vaktelkyllinger til å spise de første dagene som ofte er problematisk for noen av de. Litt sukker i drikkevannet er da gunstig, det gjør at de får tilført lett omsettelig energi på en rask måte, selv om den medfølgende plommesekken tømmes etter et par dager. De får bedre tid på seg til å lære å spise.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ble det klekking? Gikk det bra?

Jeg er nemlig litt oppesen for tiden, for her løper det rundt 38 vaktelkyllinger; som spiser og drikker for fullt!

Jeg hadde nemlig ikke det samme humøret i fjor da jeg forsøkte, for da døde de etter tur.Ble slappe og skjønte liksom ikke det med å spise. Jeg måtte lokke og lure og alikevel gav de opp og ville ikke. Sånn er det altså ikke nå,

Jeg fikk tips om å ta de ut så fort de var tørre, la de gå tre, fire timer på bare sand, (de hadde tilgang på vann), før jeg gav de mat. Foret er 1 liter oppdrett 2 (det er det jeg hadde til jærkyllingene), 4 kokte eggeplommer, 1 ts sukker, blandes med stavmikser og blandes med 1 dl sand. Dette ser i allefall så langt ut til å funke. Ingen døde så langt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...