Gå til innhold

Må negler til dverg kochin


hønsemann

Anbefalte innlegg

avem

Hønsepass;

Den typen nebbklipping som du refererer til, er ikke stussing av for langt nebb, men rett og slett amputering av nebb, med nerver og det hele! Dette er noe fjørfeindustrien (ikke i Norge) tyr til for å unngå fjærplukking, hakking og kannibalisme.

Dyrleger klipper nebb om det vokser for langt. Om nebbet er blitt for langt og det ikke blir gjort noe med det, vil høna rett og slett sulte ihjel - laaaaangsomt! Det vil jeg påstå er dyremishandling. Her er det ikke snakk om å klippe så langt inn at man treffer nerver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel her kommer linken da, så får du mene og gjør hva du vil.
Nebbtrimming har ikke noe med å innta mat å gjøre. Der det er lov å trimme nebbet gjør det for å unngå hakking.
Tam høns har klart seg i flere generasjoner uten å klippe nebbet.

Jeg er helt motstander av dette fordi det er fysisk vondt for høns.

6.2.7.6 Inngrep

Nebbtrimming, som innebærer å fjerne en del av overnebbet, regnes i mange land som et helt nødvendig inngrep for å unngå skadelig hakking og kannibalisme. Nebbtrimming er forbudt i Norge og Sverige. Nebbet er et føleorgan og er rikt utstyrt med nerver. Nebbtrimming kan forårsake varige smerter gjennom dannelse av neuromer, som gir opphav til fantomsmerter. Danmark tillater moderat trimming av nebbet på daggamle kyllinger, og hevder at denne metoden ikke fører til varige smerter for hønene.

Her er kilden http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/regpubl/stmeld/20022003/stmeld-nr-12-2002-2003-/6/2/7.html?id=328446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønsepass; ikke for å være vanskelig, men fortsatt er det du refererer til som nebbtrimming det samme som jeg kaller amputering.

Altså ikke det samme som å klippe tilbake et forvokst nebb. Veterinærer klipper nebb på fugler, akkurat som de noen ganger må klippe tenner på gnagere. Men de klipper kun det som er vokst for langt i forhold til undernebbet.

Så langt har ikke jeg trengt å klippe noen nebb, men mine fugler får gå ut vinterstid også. Kanskje derfor de har nebbveksten i sjakk. ;) Kun husarrest ved streng kulde og/eller vind. Men om noen av fuglene mine skulle få for langt nebb så mener jeg at jeg ville være skyldig i passiv mishandling om jeg ikke gjorde noe med det.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det som Tuppene på Fjellhøy her skriver .Selv bruker jeg grovt slipepapir å pusser kanten/ tuppen på overnebbet på de hønene som får for langt overnebb ved behov .Det er ikke ofte jeg må dette men det hender...


Hvis du ser nøye på overnebbet så ser du raden med nervereseptorer...disse er  plassert noen millimeter over nebbkanten og du må virkelig klippe mye skal disse berøres..


Det er kun trimming av nebbtuppen vi her snakker om Hønsepass :smiley: .


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønsepass; ikke for å være vanskelig, men fortsatt er det du refererer til som nebbtrimming det samme som jeg kaller amputering.

Altså ikke det samme som å klippe tilbake et forvokst nebb. Veterinærer klipper nebb på fugler, akkurat som de noen ganger må klippe tenner på gnagere. Men de klipper kun det som er vokst for langt i forhold til undernebbet.

Så langt har ikke jeg trengt å klippe noen nebb, men mine fugler får gå ut vinterstid også. Kanskje derfor de har nebbveksten i sjakk. :wink: Kun husarrest ved streng kulde og/eller vind. Men om noen av fuglene mine skulle få for langt nebb så mener jeg at jeg ville være skyldig i passiv mishandling om jeg ikke gjorde noe med det.

hehe, skal ikke være vanskelig jeg heller...

Men veterinærer klipper ikke nebb på normale fugler som er frisk.

Leste nettopp på linken her http://dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Fugl&h=d&id=576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tropefugler papegøyer/parakitter) er nok ikke sammenlignbart med våre hønsefugler  når det kommer til dette temaet "nebbklipping" . Har aldri vært nødvendig å klippe nebb hverken på mine papegøyer eller parakitter ,de får pinner ,gnagestein og lignende som de selv "  juserer" nebbveksten med ( noe høns ikke greier da de ikke har en bevegelig tunge og kan gripe i en gnagstein f.eks ) .


Greit å holde se til rett fugleart hvertfall .


Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ikke snakk om klippe for langt nebbet på en fugl av og til må det klippes det som blir klippt er det snakk om fra 1 til 2 mm. kjenner man til å klippe hunde klo så er det samme måte det skal gjøres på høns. så dere som ikke vet hvordan det gjøres hør med en hunde eier vis dere kjenner noen. eller få en dyrelege vise hvordan det skal gjøres. kan også se om finne en hundebok hvordan det skal klippes.


 


jeg har til nu slippet klippe mine fugler


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt veldig skeptisk til å gjøre noe med nebb til høns utenom å gi dem mat.
Jeg har søkt gjennom hele nettet snart og finner ikke noen sted der de skriver at nebbet på høns må slipes ned.

Men jeg skal observere mine, og se om dette blir problem.
Hadde uansett aldri tørt å gjøre noe selv, da hadde jeg tatt de til veterinær.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte noe i går om klo til fugler det må ikke klippes noe mye av gangen er snakk om 2mm max sånn at nerven får trekke seg tilbake. n friskhos meg har jeg betong gulv så vil trur dette hjelpe på holde kloa rett størrels.


 


så nebb en frisk fugl skal kunne klare holde nebbe selv vedlike. det jeg har sett med mine fugler dem slipper nebbe ved legge det mot vagel pinnen for eks. på samme måte vi slipper kniver på. når det er snakk om klippe 1cm av nebbet da er det dyremishandling.


 


i min barndom jeg hadde høns ikke forsto så mye da husker jeg prøvde klippe go del av nebbet for se få bort hakking og sånn men det erfaringen jeg hadde det ble ikke bedre og nebbe vokser ut igjen


Lenke til kommentar
Del på andre sider

så nebb en frisk fugl skal kunne klare holde nebbe selv vedlike. det jeg har sett med mine fugler dem slipper nebbe ved legge det mot vagel pinnen for eks. på samme måte vi slipper kniver på. når det er snakk om klippe 1cm av nebbet da er det dyremishandling.

 

Åja, det har jeg sett. Det er ofte de bikker nebbet sideveis for å skrape nebbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fint å høre andres erfaringer . Jeg har og en DK, hane med lang spore, og hissig som han er,, skal jo passe på damene,,, så hender det at han henger seg fast i mine støvler eller klær med sporen,, Jeg kjøpte hanen og 2 høner for et halvt års tid siden, Så sporen var allerede lang da og,, De hadde da stein harde klumper av avføring på alle tær, og i enden på de hang det super tung klump stakkars,


Jeg fikk klipt å renset i enden på de, og fikk et tips om fjerning av avføringen på tærne,/ steinharde altså )


Ei lita tang som klipper vekk møkka bit for bit, rundt tærne,, Var jo litt redd for tærne demmes ,, men dette er gått veldig fint,, I ettertid kan enn se at noen av neglene ikke er helt normale, men de kommer seg, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...