Gå til innhold

Klekking av mine første vaktler i morgen


ladyklukk

Anbefalte innlegg

Er bare SÅ spent. Har forsøkt å klekke vaktelegg i samme rugemaskin som høneegg. I morgen er altså den store dagen, Jeg har sett at det er liv i flere av eggene, og at de ser ganske klare ut til å bli klekket, Har lest det som er skrevet her om mat og vann, og er spent på om jeg får dem til å spise å drikke. Kommer nok til å våkne i natt og skjekke om det har kommet hull i noen av eggene...har så lyst til at dette skal gå bra. Jeg har to vaktelkyllinger som er 7 uker nå (hane og høne). De er kjempefine og ganske tamme. Venter i spenning på det første egget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Nå holder jeg snart ikke ut å vente mer...jeg ser og ser, men det er ikke mer enn noe som KAN være et lite knekk i et av eggene. Jeg til og med prater med dem, men de piper jo ikke (som hønekyllingene gjør like før klekking). Er jo dag 17 i dag, så nå blir jeg veldig bekymret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt sikkert greit skal du se :smiley: .Som foringstips så tenk enkelt .knus oppdrett2 eller annet godt for ( Jeg bruker stavmikser til knusejobben ) slik at det blir for det meste "støv" så bruker jeg Gamebirds Vitaminblanding ( tilsettes i vannet ) lettvindt og greit og kyllingene vokser styggfort ! :azn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knust kyllingfor og blandet med undulatfrø/undulatsand. De får vann i syltetøylokk. De fem dager gamle DK kyllingene har fått jobb som barnehageassitenter og skal lære dem å spise og drikke. Det ser ut til å gå veldig bra. 11 egg som ikke er klekket enda

405458_10151329875282222_631100320_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av 16 egg så klektes 15. Den ene døde like før klekking. Skulle reise bort 1,5 døgn og hjalp derfor ut de siste så de ikke skulle være for lenge i rugemaskinen (ikke optimalt). Vil også sterkt anbefale å ikke åpne rugemaskinen for tidlig, det gir dem som er igjen store problemer med å komme seg ut. To var døde da jeg kom tilbake, og en var veldig svak. Den reddet jeg ved å gi den litt sukkervann (med 1 ml doseringsprøyte..et par dråper av gangen) og å isolere den litt fra de andre. Nå har jeg igjen 13. De er utrolig morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt Kjetil. :dans: Takk for tipset, det skal jeg også prøve. Har også hatt et par lokk med vann (med noen småstein for å holde på plass) hos mine, men sånn som de løper rundt er det ikke mer enn et par timer før det er tomt. Ser nå at noen av dem har begynt å drikke av vannautomaten for kyllinger, men jeg er ikke helt sikker på at alle har skjønt det enda, så jeg følger litt med og skal lage en sånn automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med vaktelklekking, pg takk for at du deler så koselig bilde :D

Kjetil, den der var kjekk! Prøvde meg på noe lignende jeg også men det ble et svært søl og endte med vann i lokket som måtte skiftes og fylles mange ganger daglig. Skal lage en sånn til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...